'Beroeps'geheim en attitude EHV'er

Auteur Topic: 'Beroeps'geheim en attitude EHV'er  (gelezen 7388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Gepost op: 30 januari 2005, 18:31:43
Hoi,

Ik vroeg me laatst af of er wat bekend is wat betreft het beroepsgeheim en de EHV'er en de attitude ('professioneel gedrag')  van de EHV'er. Is er iemand die zich daar ooit eens mee bezig heeft gehouden of ervaring heeft met een van de twee?

Voor artsen en andere beroepen in de gezondheidszorg zijn namelijk allerlei regels wat betreft gegevens van de patient, het geheim houden van informatie, doorbreken van het geheim wanneer er een misdrijf in het spel is enzovoorts.

De term professioneel gedrag bedoel ik vooral in de richting van hoe je met je patienten/so's omgaat, hen benaderd enzo.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2005, 18:59:20
De EHV'er kent geen beroepsgeheim. Dat wil niet zeggen dat ze nergens om hoeven te geven.

En er zal vast wel een artikel bestaan die het onzorgvuldig omgaan met de vertrouwlijke informatie over het slachtoffer strafbaar stelt.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2005, 23:29:18
De EHV'er kent geen beroepsgeheim. Dat wil niet zeggen dat ze nergens om hoeven te geven.

En er zal vast wel een artikel bestaan die het onzorgvuldig omgaan met de vertrouwlijke informatie over het slachtoffer strafbaar stelt.

Nou ......ik waag het te betwijfelen ..
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kanarie

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2005, 23:42:08

Nou ......ik waag het te betwijfelen ..

Het eerste of het tweede?
Ik heb nog nooit van een beroepsgeheim voor EHBO-ers gehoord (hadden ze dan ook wel eens mogen vertellen ??? ;) ) maar er wordt door mijn leidinggevenden en collega's wel een goede attitude, incl. een soort beroepsgeheim verwacht.

Dus ik ben ook zeer benieuwd....

Rolf

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2005, 00:04:16
"t is weer even geleden maar ik heb ooit een vrijwilligers overeenkomst getekend bij het NRK en volgens mij staat daar ook een geheimhouding in t.a.v. de gegevens van een hulpvrager.

In deze is de term hulpvrager gebruikt omdat het Rode Kruis bij sociaal hulp niet over een SO spreekt

Groetjes Rolf

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2005, 10:16:21
Het eerste of het tweede?

Het tweede (uiteraard)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Paul SEH

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2005, 11:52:35
Een EHBO-er/EHV-er heeft geen beroepsgeheim. Ze hebben geen eed afgelegd zoals dat bij verpleegkundigen en artsen het geval is. Ze hebben ook niets ondertekend zoals de vartsen en verpleegkundigen dat gedaan hebben.

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2005, 12:29:30
Een EHBO-er/EHV-er heeft geen beroepsgeheim. Ze hebben geen eed afgelegd zoals dat bij verpleegkundigen en artsen het geval is. Ze hebben ook niets ondertekend zoals de vartsen en verpleegkundigen dat gedaan hebben.

Ik weet niet hoe het bij de ehbo-verenigingen is geregheld, bij het NRK hebben alle vrijwilligers in principe een overeenkomst getekend waarin een en ander is genoemd mbt privacy.
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2005, 13:37:40
Ik denk dat de opmerking over de eed niet helemaal correct is. Ook artsen en vpk's in opleiding vallen namelijk onder het beroepsgeheim, terwijl zij nog geen eed hebben afgelegd. Zelfde geld ook voor assistentes en secretaresses in de medische sector.

Heeft iemand nog ervaringen met attitude, hoe men daar mee omgaat en of daar ook 'regeltjes' voor zijn opgesteld?

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2005, 13:43:56

Leggen verpleegkundigen tegenwoordig ook een eed af?