Het TV gedeelte kan, zo te lezen, redelijk makkelijk geregeld worden. Blijkbaar is het juist bij de Radio, in de nachtelijke uren, niet zo makkelijk.
Maar het gaat toch niet om de live verslaggeving, maar om het informeren? Ik neem aan dat er een technicus aanwezig in de studio, of in ieder geval op afstand de apperatuur kan bedienen voor uitzending.
Het lijkt me dan vrij eenvoudig om op dat moment een voorlichter een boodschap in te laten spreken via de telefoon, die dan met een vaste aan en af kondiging afgespeeld kan worden. ("Wij onderbreken deze uitzending, etc.... Bericht wordt afgedraaid.... Einde van de mededeling.)
Met de huidige techniek moet het toch mogelijk zijn om dit te doen zonder dat er mensen naar een studio moeten reizen?
Om hier precies alle methoden en techniek achter diverse tv en radiostations te gaan behandelen lijkt me wat ver gaan, maar dit zijn hele complexe systemen. Ik heb geen idee hoe ze bij deze regio oproep het e.e.a. geschakeld hebben staan, maar ik probeer het een beetje simpel in het algemeen uit te leggen.
Wat je je moet bedenken is dat de uitzendingen bij omroepen/stations heel intensief "geregiseerd" worden, dit gebeurd o.a. door speciale plannings en uitzendsoftware. Alles wordt heel strak geregeld, want het luistert vaak nauw en er gaat uiteraard vanalles mis, dus dan moet je wel ruimte hebben om dat op te lossen. Indien er een ongeplande uitzending tussendoor komt, komt alles aan op (vaak wel strak geregiseerde) improvisatie. Ook bij de NOS loopt het e.e.a. niet meer zo lekker als alles realtime moet gebeuren...
Een balkje op TV bij een regionale omroep, met zijn betrekkelijk simpele infrastructuur, is niet zo moeilijk. Dat is een kwestie van een progje op een willekeurige computer laten praten met de computer die de andere balkjes en logo's erin zet. Dit zijn namelijk verschillende layers over elkaar. De "balkjes" van een RTL programma uit Hilversum worden er bijvoorbeeld pas in Luxemburg onder gezet, waarna het geheel weer terug wordt gestuurd naar Hilversum.
Als we het gaan hebben over radio wordt het een ander verhaal, daar komt (zeker s'nachts en tijdens voicetrack/autoplay/nonstop uitzendingen) heel veel uit dezelfde computer, de zogenaamde playout machine. Bij grote landelijke radiostations zit er dan in de nacht nog wel een technicus op de eindregie, of zelfs één technicus voor meerdere stations in het radioverbindingscentrum. Deze bewaakt het e.e.a. en zorgt bijvoorbeeld dat er op bepaalde tijden geschakeld wordt naar de NOS of dat de reclames worden ingestart. Bij de PO gebeurt dit vaak nog "met de hand" (lees: er wordt fysiek een schuif omgezet, omdat het e.e.a. uit verschillende studio's en computers komt), terwijl bij andere (commerciële, regionale, lokale) omroepen deze zaken in de computer worden geladen en dat de software het dan zelf uitzoekt.
Er staat bijvoorbeeld ingeprogrammeerd: Tracks van live programma A, worden handmatig ingestart -> zend programma B uit (vooraf opgenomen)-> start om zolaat het nieuws -> stel een reclameblok samen met die en die voorwaarde -> draai random platen van dat en dat genre tot het weer tijd wordt voor het nieuws. Al deze gegevens komen dan weer uit verschillende computers (muziekredactie, marketing, server met nieuwsuitzendingen etc) De software hiervoor is heel specifiek en moet enorm stabiel draaien. Je kan de dingen die eruit komen wel aanpassen, dat is juist wat er gebeurt tijdens live uitzendingen. Je moet dan wel 'hands on' hebben. Als je iets uit een andere bron wil halen zal er toch echt ergens door een technicus een schuif moeten worden omgezet, nou zou dit met digitale audiosystemen eventueel op afstand kunnen... of je dat moet willen is de vraag. Je hebt op zo'n moment dan totaal geen overzicht meer wie er met wat bezig is, laat staan dat je alle systemen in de gaten kan houden en bedienen.
Ik zou ook vanaf hier bijvoorbeeld een mengtafel in een concertzaal kunnen bedienen, maar heb je er wat aan...