Maar goed, mijn inziens kunnen we weer terug naar het topic over de brand in het kassencomplex
Ik ben het wat dit betreft niet met je eens; dit topic gaat over de totale, multidisciplinaire hulpverlening rondom dit incident. Dus niet alleen de (bestrijding van de) brand, maar ook de crisiscommunicatie is hier een belangrijk onderdeel van.
Eens dat je dan niet alleen moet kijken naar de rol van RTV-NH, zij zijn slechts 1 onderdeel van het geheel;
Het ingestelde onderzoek kijkt daar ook naar:
Onderzoek naar informatievoorziening omtrent brand kassencomplex Oterlekerweg Heerhugowaard
Gemeente, brandweer Heerhugowaard en Veiligheidsregio Noord-Holland Noord stellen een onderzoek in naar de informatievoorziening omtrent de brand afgelopen nacht in het kassencomplex aan de Oterlekerweg in Heerhugowaard. Het onderzoek is erop gericht de informatievoorziening te verbeteren en sneller op gang te laten komen.
Je enigszins denigrerende opmerkingen over 'aandachtvragers' vind ik echter te kort door de bocht:
Volgens mij is er maar een heel klein aantal personen die alle tijd hebben om 's nachts zo'n ophef creeeren, de rest lag gewoon te slapen omdat ze maandag weer aan het werk moesten.
"We" moeten ons niet meteen zo laten opfokken door een paar aandachtvragers die door de verlate berichtgeving meer dood dan levend werden aangetroffen achter hun computer omdat ze in de haast om hun haatmails naar de gemeente te sturen, vergeten zijn hun ventilatiesysteem uit te schakelen!!
Je redeneert hierbij, net als Rhonus, vanuit de wetenschap, dat jij
achteraf weet wat er daar exact aan de hand was!
Kern van het hele verhaal is dat een hele bevolkingsgroep in het holst van de nacht wakker wordt van een WAS sirene. Ze handelen dan zoals hun door de overheid nadrukkelijk is verteld:
Als de sirene gaat
- Ga naar binnen
- Sluit ramen en deuren
- Luister naar de rampenzenderVervolgens horen ze niets, en hebben geen idee wat er aan de hand is, en waarom de sirene gaat.
Stel dat, weer geredeneerd vanuit de wetenschap achteraf, er sprake was geweest dat de sirene's niet voor een brand geactiveerd waren, maar vanwege een onverwachte dijkdoorbraak?
En dan al die mensen, de overgrote meerderheid volgens jou, die niks horen via de calamiteitenzender en die gewoon weer zijn gaan slapen omdat ze maandag weer aan het werk moesten... So, what's the problem?