GRIP 2 Zeer grote brand (kassencomplex) Oterlekerweg - Heerhugowaard 04-03-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (kassencomplex) Oterlekerweg - Heerhugowaard 04-03-2012  (gelezen 35522 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
ja ik wacht ook al af maar ja er komt niets zo zie je dat de sirene dus niet werkt, want men krijgt geen info via de officiele kanalen
De sirenes werkten volgens mij wel, iemand schreef hier dat ze afgegaan waren.

Bij RTV Noord Holland loopt er nu een tekstbalk door het beeld dat omwonenden ramen en deuren gesloten moeten houden.
Slordig dat dat pas 10 minuten na het sirene signaal gebeurt...
livestream RTV NoordHolland
Ja, natuurlijk had je die info graag 24 uur van tevoren gehad, maar die mensen moeten ook gealarmeerd worden, de studio openen, de officiële berichten in ontvangst nemen en nieuws gaan verkondigen. Of had je liever dat het alarm niet geactiveerd was -en dus duizenden mensen in potentieel giftige rook zaten- totdat er iemand in de studio was? Ik vind overigens 10 minuten nog heel netjes.

Overigens verkondigt de rampenzender in de meeste incidenten in eerste instantie het verhaal wat de sirenes ook al zeggen: ramen en deuren dicht. De sirenes alarmeren en waarschuwen, de rampenzender informeert.
Ik snap dat mensen graag meer willen weten, maar dat gemauw over die rampenzender is elke keer het zelfde.

Ik vraag mij trouwens af, of het toegestaan is als informatiekanaal, niet beschikbaar te zijn via de satelliet vanwege kostenbesparing.
Er is voor mij geen andere manier om via de TV deze zender te ontvangen, aangezien ik geen kabel heb, en ook geen Digitenne.
Ja, kennelijk is dat toegestaan anders deden ze het niet. Er worden zat mogelijkheden aangeboden om die info te krijgen (digitenne, kabel, internet, radio etc.) Het is jouw keus dat je geen digitenne hebt, daar kan de overheid niets aan doen (ik zeg ook niet dat je dat moet nemen, maar dat wordt een andere discussie).


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
In sommige persberichten staat dat de brand werd gevoed door veel plastic in de kas.
Ik vraag me af of er veel plastic IN de kas stond (potjes, trays, schermen?) of dat het "glas" van de kas in de praktijk bestond uit kunststof platen (stegdoppelplaten). Deze branden namelijk als de hel... waardoor het lijkt of er sprake is van een tankbrand.

Waar blijven trouwens de foto's, waar je dit aan zou kunnen beoordelen?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.heerhugowaard.nl/Gemeentebestuur/Actueel/Nieuws-tonen-op/Brand-in-kassencomplex-Oterlekerweg.htm?pagenr=3

Update 5.15 uur
Bij de brand in het kassencomplex aan de Oterlekerweg 2 in Heerhugowaard is een grote hoeveelheid rook vrijgekomen. Deze rook is hinderlijk en kan irritaties veroorzaken in keel, neus en ogen. De brandweer heeft metingen uitgevoerd in de gebieden waar rook is waargenomen. Daarbij zijn geen verhoogde concentraties gemeten van stoffen die gevaar opleveren voor mensen in de omgeving. Mensen die op hun grond verbrandingsresten tegen komen, wordt geadiviseerd deze uit voorzorg met handschoenen op te ruimen. De resten mogen in de grijze rolcontainer gegooid worden. Bij zichtbare asdeeltjes op tuingroenten wordt geadviseerd deze niet te consumeren.
Bewoners van de volgende straten wordt geadviseerd nog tot 6.30 uur de ramen en deuren dicht te houden: Else v.d. Banlaan, Truus Schröderplantsoen, Lotte Beesedijk, Tine Tammesplantsoen, Margaret Staalplantsoen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
http://www.rtvnh.nl/nieuws/75523/Grote+brand+kassencomplex+Heerhugowaard

Hier enkele (weinig zeggende) afbeeldingen. De eerste echter laat vlamverschijnselen laag in de kas zien.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
http://www.rtvnh.nl/nieuws/75523/Grote+brand+kassencomplex+Heerhugowaard
Hier enkele (weinig zeggende) afbeeldingen. De eerste echter laat vlamverschijnselen laag in de kas zien.

Blijkt een brand van het zeil - in een glazen kas. Dat verklaart de "lage brand".

Evacuaties na grote brand in Heerhugowaard
Door Redacteur Alkmaar
Gepubliceerd op 05 maart 12, 02:13
Laatst bijgewerkt op 05 maart 12, 08:09

HEERHUGOWAARD - Een enorme brand heeft zondagavond voor veel onrust gezorgd in het zuiden van Heerhugowaard. Enkele gezinnen moesten hun woningen verlaten vanwege de heftige rookontwikkeling.

Rond 23 uur brak er brand uit bij potplantenbedrijf Kuilboer. Het kassencomplex, dat 3,5 hectare beslaat, ligt op de hoek van de Oterlekerweg en de Jan Glijnisweg. Het zwarte zeil dat over de kasplanten gespannen was, vatte vlam en het plastic zorgde voor gigantische rookontwikkeling. De zwarte wolken waren tot ver in de omgeving te zien.
De vlammen sloegen niet uit het dak van de kassen, maar verspreidden zich vooral over de grond. De brandweer werd vermoedelijk gealarmeerd door een rookmelder die afging in het bedrijf. Vijf korpsen rukten uit. Al snel stonden er zes blusauto’s, een hoogwerker en een aantal pompen te werken.

Volgens de woordvoerder van de politie, Leon Veldt, zijn er geen schadelijke stoffen vrij gekomen bij de brand. ,,Er is geen sprake van asbest of andere schadelijke stoffen voor de volksgezondheid. Maar frisse lucht is het zeker niet, want er is vooral plastic in de brand gegaan.’’ Rond half één werd daarom besloten om het luchtalarm af te laten gaan. ,,Dat was om mensen te waarschuwen dat ze ramen en deuren gesloten moesten houden. Ook schakelt RTV Noord-Holland over op de rampenzender bij een dergelijk alarm.’’

Rond één uur werden drie of vier woningen in de omgeving geëvacueerd, omdat de brandweer het niet langer verantwoord vond dat de bewoners thuis bleven. ,,Het is vooral preventief’’, laat woordvoerder Veldt weten. ,,Hun huizen stonden precies in de zwarte rookwolk. Het zou gaan om ongeveer tien mensen, zij hebben onderdak gevonden bij buren, vrienden of bekenden.’’

Het kassengedeelte van het bedrijf kan als verloren worden beschouwd. In de loop van maandag wordt onderzocht hoe de brand heeft kunnen ontstaan.

Bij de brand is niemand gewond geraakt. De politie had alle uitvalswegen in de omgeving afgezet, om ramptoeristen te weren en hulpdiensten de ruimte te geven om op de Oterlekerweg te komen.

Vermoedelijk is nog de rest van de nacht nodig om de brand te blussen.

Video op: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article14384953.ece/Evacuaties-na-grote-brand-in-Heerhugowaard
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
http://www.heerhugowaard.nl/Gemeentebestuur/Actueel/Nieuws-tonen-op/Brand-in-kassencomplex-Oterlekerweg.htm?pagenr=3

Update 5.15 uur
Bij de brand in het kassencomplex aan de Oterlekerweg 2 in Heerhugowaard is een grote hoeveelheid rook vrijgekomen. Deze rook is hinderlijk en kan irritaties veroorzaken in keel, neus en ogen. De brandweer heeft metingen uitgevoerd in de gebieden waar rook is waargenomen. Daarbij zijn geen verhoogde concentraties gemeten van stoffen die gevaar opleveren voor mensen in de omgeving. Mensen die op hun grond verbrandingsresten tegen komen, wordt geadiviseerd deze uit voorzorg met handschoenen op te ruimen. De resten mogen in de grijze rolcontainer gegooid worden. Bij zichtbare asdeeltjes op tuingroenten wordt geadviseerd deze niet te consumeren.
Bewoners van de volgende straten wordt geadviseerd nog tot 6.30 uur de ramen en deuren dicht te houden: Else v.d. Banlaan, Truus Schröderplantsoen, Lotte Beesedijk, Tine Tammesplantsoen, Margaret Staalplantsoen.

Wat een keurig persbericht m.b.t. de gevaarlijke stoffen
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Kan niet anders dan lovend zijn over de persberichten van de gemeente zelf.

Dat er gezeur komt, omdat de sirenes zijn afgegaan en men geen informatie via tv/radio heeft ontvangen ala minuut, dat is ietwat mierengepiep (kon geen netter woord vinden). Ga er maar van uit dat men zijn/haar uiterste best heeft gedaan, om de omwonenden van informatie te voorzien, maar die informatie komt ook niet op de seconde dat een alarm afgaat.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Wat een keurig persbericht m.b.t. de gevaarlijke stoffen
Precies, het zijn vaak de journalisten die het versimpelen en daarmee de onduidelijkheid de wereld in helpen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Kan niet anders dan lovend zijn over de persberichten van de gemeente zelf.

Dat er gezeur komt, omdat de sirenes zijn afgegaan en men geen informatie via tv/radio heeft ontvangen ala minuut, dat is ietwat mierengepiep (kon geen netter woord vinden). Ga er maar van uit dat men zijn/haar uiterste best heeft gedaan, om de omwonenden van informatie te voorzien, maar die informatie komt ook niet op de seconde dat een alarm afgaat.
Ben ik niet met je eens;

Op Radio Noord-Holland, de rampenzender, bleven ze zelfs een uur nadat de sirene's geactiveerd waren nog vrolijk muziek uitzenden zonder een woord informatie.

Mensen worden 's nachts wakker van de sirene, sluiten deuren en ramen en hebben geen idee wat er aan de hand is. Ze weten alleen dat ze dan de radio aan moeten zetten en naar de regionale rampenzender luisteren, ik kan me voorstellen dat je dan ongerust wordt en wilt weten wat er aan de hand is.

Gemeente en veiligheidsregio kunnen een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld rijnmondveilig.nl ,waar bij incidenten wel binnen enkele minuten zowel op de website als op twitter actuele info verstrekt wordt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grote brand potplantenkwekerij Kuilboer in Heerhugowaard
Uploaded by AmoureusMedia on Mar 4, 2012
Bij potplantenbedrijf Kuilboer aan de Oterlekerweg in Heerhugowaard brak zondagavond 4 maart 2012 een grote brand uit. Door onbekende oorzaak ontstond er in de kassen brand. De brandweer gaf groot alarm. Verschillende brandweerkorpsen bestrijden het vuur. Bij de brand kwam zeer veel zwarte rook vrij. Een gedeelte van de Stad van de Zon in Heerhugowaard ondervond hinder van de vieze rook. Het luchtalarm werd geactiveerd. Mensen werden geadviseerd om ramen en deuren gesloten te houden. De brandweer heeft metingen verricht. Het bedrijf beslaat ongeveer 3,5 HA en heeft 35 mensen in dienst.
Samen sterk in de hulpverlening!