GRIP 2 Zeer grote brand (kassencomplex) Oterlekerweg - Heerhugowaard 04-03-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (kassencomplex) Oterlekerweg - Heerhugowaard 04-03-2012  (gelezen 35731 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Weet iemand of er in verband met het afgaan van de WAS-palen vannacht vandaag geen test wordt gedaan?


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Over de infovoorziening, maak ook een redacteur en technicus van de calamiteitenzender deel van de ploeg die vanaf grip3 op moeten komen, deze kunnen dan binnen zeg 15 min de eerste info in de wereld helpen., al is het maar wat er is , waar het is, en wat je moet doen. want in deze snelle tijd willen mensen info en wel direct!! niet meer zoals vroeger via extra journaal want dan wist je er is iets "belangrijks" gebeurd. Denk dat bestuurders vandaag de dag overvallen worden door de situatie en totaal niet voorbereid zijn op hun taak.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik vind het aardig dat sommigen het opnemen voor RTVNH maar, ik ben van mening dat RTVNH wel degelijk de slagkracht mist om als calamiteiten zender te functioneren. Het verwijzen naar de VR NHN en het probleem daar neer te leggen vind ik zacht uitgedrukt het weglopen voor de taak als calamitietenzender. Dit is niet de eerste keer dat RTVNH blijk geeft niet als calamiteitenzender te kunnen functioneren als voorbeeld noem ik de breuk in een hofdwaterleiding enkele jaren geleden toen een groot deel van de kop van NH zonder water kwam te zitten.
Berichtgeving via RTVNH kwam pas erg laat opgang en was niet volledig en dit is niet de enige calamitiet waarbij RTVNH (te) laat reageerde.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Over de infovoorziening, maak ook een redacteur en technicus van de calamiteitenzender deel van de ploeg die vanaf grip3 op moeten komen, deze kunnen dan binnen zeg 15 min de eerste info in de wereld helpen., al is het maar wat er is , waar het is, en wat je moet doen. want in deze snelle tijd willen mensen info en wel direct!! niet meer zoals vroeger via extra journaal want dan wist je er is iets "belangrijks" gebeurd. Denk dat bestuurders vandaag de dag overvallen worden door de situatie en totaal niet voorbereid zijn op hun taak.

Gezien de reacties "eisen" de mensen zo ongeveer dat er 24/7 medewerkers paraat zitten bij elke gemeente en zender. Is natuurlijk prima te regelen. Tot de mensen horen dat dat ze extra geld gaat kosten.

Oftewel; wat men ook doet, mensen hebben altid iets te zeuren.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Het valt me erg op dat de regionale zenders (niet alleen RTV NH maar ook RTV Utrecht en Radio Rijnmond en Radio West) na 's avonds 21:00 uur door een computer worden "aangestuurd" en dat er niemand meer op stand-by staat om hun functie van calamiteiten zender daadwerkelijk uit te voeren.
Wellicht wegbezuinigd door o.a. dit kabinet en/of de verantwoordelijke lokale overheden

Dit zal ook hier het geval zijn geweest.

Volledig onbegrijpelijk dat dit moet gebeuren ten koste van de veiligheid van ons als burgers.
Wat maakt 10 minuten wachten op informatie onveilig? Mensen doen nu alsof ze doodgaan zonder informatie.

Naar mijn mening zijn het openen van de informatiestroom op de rampenzender en het af laten gaan van de sirenes onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vannacht schreef ik al dat er of een hiaat zat in de draaiboeken, of dat iemand de gevolgen enorm heeft onderschat.
Dat is ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Men laat de sirenes onmiddellijk afgaan als er gevaar is, de calamiteitenzender geeft daarna informatie over het waarom en over een eventueel handelingsperspectief.

en dat betkeent dus dat je je er heel goed van bewust moet zijn wat er gebeurt als de sirenes afgaan. een intensieve samenwerking tussen HOvD, communicatie en calamiteitenzender. Je moet de tijd nemen om dat goed te regelen, voordat je de sirenes laat afgaan.
Het liefst stem je dit op elkaar af, maar de praktijk is dat er een dreigende situatie is en dat iemand met veel verantwoordelijkheid op zijn schouders de beslissing moet nemen. Stem je het niet af dan is er een tijdelijk informatietekort, stem je het wel af dan krijg je later het verwijt dat je te lang gewacht hebt met de sirenes.

Ik zie allerlei misverstanden en verkeerd gebruik van termen:
1. het is geen luchtalarm

Waarvoor dank, aan het gilde der persvoorlichters de ondankbare taak om de journalisten op te voeden.

Over de infovoorziening, maak ook een redacteur en technicus van de calamiteitenzender deel van de ploeg die vanaf grip3 op moeten komen, deze kunnen dan binnen zeg 15 min de eerste info in de wereld helpen., al is het maar wat er is , waar het is, en wat je moet doen. want in deze snelle tijd willen mensen info en wel direct!! niet meer zoals vroeger via extra journaal want dan wist je er is iets "belangrijks" gebeurd. Denk dat bestuurders vandaag de dag overvallen worden door de situatie en totaal niet voorbereid zijn op hun taak.
Op zich een heel goed plan, maar... Je gaat er van uit dat ze binnen 15 minuten na alarmering operationeel zijn, dat betekent dat het 15 minuten vanaf de activering van de WAS-palen kan zijn. Dat hebben ze nu ook gehaald.

Ik vind het aardig dat sommigen het opnemen voor RTVNH maar, ik ben van mening dat RTVNH wel degelijk de slagkracht mist om als calamiteiten zender te functioneren.
Dat is ook zo, maar dat is een kwestie van geld. 24 uurs bezetting kost minstens enkele tonnen per jaar per zender en dat geld is er niet. Daarnaast hou je een informatieachterstand, want soms is er alleen bekend dat er een brand is en dat de rook misschien gevaarlijk is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Niet alleen op de site van de gemeente, maar ook op de site van RTV NoordHolland.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/75523/Grote+brand+kassencomplex+Heerhugowaard

Ik vraag mij trouwens af, of het toegestaan is als informatiekanaal, niet beschikbaar te zijn via de satelliet vanwege kostenbesparing.
Er is voor mij geen andere manier om via de TV deze zender te ontvangen, aangezien ik geen kabel heb, en ook geen Digitenne.


Wat betekent dit voor RTV Noord-Holland als rampenzender?

De wettelijke taak als rampenzender is alleen vastgelegd voor de radio-ontvangst en deze rol kan RTV Noord-Holland uitstekend blijven vervullen via de ether, FM-frequenties en via de live-stream op internet, de mobiele website en de gratis apps voor I-phone en Android.

bron http://www.rtvnh.nl/informatie/10/Ontvangst+Radio+en+TV+Noord-Holland


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik vind niet dat de mensen dit eisen, ik vind dat wanneer je bent aangewezen als calamiteitenzender door de overheid dat je zorg dient te dragen voor snelle en goede informatie voorziening. Het gaat er bij mij niet in dat er niemand van de techniek wakker was om de zaken te regelen zoals dat van een calamiteiten zender verwacht mag worden te meer omdat men kennelijk wel de moeite heeft genomen contact op te nemen met de VRNHN.

Voor het idee en om aan te geven dat er zeer warschijnlijk ter degen mensen aanwezig waren er speelden 3 grotere incidenten in het verzorgingsgebied van RTVNH:

- Lijnden (brand bij een vetveredelingsbedrijf)
- Koog a/d Zaan (grip 1 brand )
- HHW (Grip 2 brand)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


EricSeugling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
De vraag is natuurlijk of de veiligheidsregio's een convenant hebben afgesproken met de zender. Daar is een landelijk model voor (zie www.nationaalcrisiscentrum.nl). Naast het convenant en de uitvoeringsregeling moet je natuurlijk ook samen oefenen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Johan Keeman ‏ @JohanKeeman
Specialist Risicobeheersing, Veiligheidsregio NNH, Vrijwillig brandweerman. Student Fire Safety Engineering (Hanze Hoge School) Persoonlijke twitteraccount!!
Stede Broec

http://yfrog.com/esp6jgrj er is weinig over van de 18.000m2 grote vetplantenkwekerij in heerhugowaard.
5 maart 12 om 9:53 via TweetDeck


yfrog.com/kj5y9ggjj hoogwerker voeden
5 maart 12 om 7:34 via TweetDeck
Samen sterk in de hulpverlening!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
In sommige persberichten staat dat de brand werd gevoed door veel plastic in de kas.
Ik vraag me af of er veel plastic IN de kas stond (potjes, trays, schermen?) of dat het "glas" van de kas in de praktijk bestond uit kunststof platen (stegdoppelplaten). Deze branden namelijk als de hel... waardoor het lijkt of er sprake is van een tankbrand.

Waar blijven trouwens de foto's, waar je dit aan zou kunnen beoordelen?

Het is een potplantenkwekerij, dat houd in: Tafels met platen(van kunststof vaak) waarop planten staan die in de opgroei zijn. Karren vol met traytjes pootplantjes.

Zoals in het filmpje dat je zelf poste op 0:41 ook is te zien dat smeltend en brandend plastic van tafels druipt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.