Het valt me erg op dat de regionale zenders (niet alleen RTV NH maar ook RTV Utrecht en Radio Rijnmond en Radio West) na 's avonds 21:00 uur door een computer worden "aangestuurd" en dat er niemand meer op stand-by staat om hun functie van calamiteiten zender daadwerkelijk uit te voeren.
Wellicht wegbezuinigd door o.a. dit kabinet en/of de verantwoordelijke lokale overheden
Dit zal ook hier het geval zijn geweest.
Volledig onbegrijpelijk dat dit moet gebeuren ten koste van de veiligheid van ons als burgers.
Wat maakt 10 minuten wachten op informatie onveilig? Mensen doen nu alsof ze doodgaan zonder informatie.
Naar mijn mening zijn het openen van de informatiestroom op de rampenzender en het af laten gaan van de sirenes onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vannacht schreef ik al dat er of een hiaat zat in de draaiboeken, of dat iemand de gevolgen enorm heeft onderschat.
Dat is ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Men laat de sirenes onmiddellijk afgaan als er gevaar is, de calamiteitenzender geeft daarna informatie over het waarom en over een eventueel handelingsperspectief.
en dat betkeent dus dat je je er heel goed van bewust moet zijn wat er gebeurt als de sirenes afgaan. een intensieve samenwerking tussen HOvD, communicatie en calamiteitenzender. Je moet de tijd nemen om dat goed te regelen, voordat je de sirenes laat afgaan.
Het liefst stem je dit op elkaar af, maar de praktijk is dat er een dreigende situatie is en dat iemand met veel verantwoordelijkheid op zijn schouders de beslissing moet nemen. Stem je het niet af dan is er een tijdelijk informatietekort, stem je het wel af dan krijg je later het verwijt dat je te lang gewacht hebt met de sirenes.
Ik zie allerlei misverstanden en verkeerd gebruik van termen:
1. het is geen luchtalarm
Waarvoor dank, aan het gilde der persvoorlichters de ondankbare taak om de journalisten op te voeden.
Over de infovoorziening, maak ook een redacteur en technicus van de calamiteitenzender deel van de ploeg die vanaf grip3 op moeten komen, deze kunnen dan binnen zeg 15 min de eerste info in de wereld helpen., al is het maar wat er is , waar het is, en wat je moet doen. want in deze snelle tijd willen mensen info en wel direct!! niet meer zoals vroeger via extra journaal want dan wist je er is iets "belangrijks" gebeurd. Denk dat bestuurders vandaag de dag overvallen worden door de situatie en totaal niet voorbereid zijn op hun taak.
Op zich een heel goed plan, maar... Je gaat er van uit dat ze binnen 15 minuten na alarmering operationeel zijn, dat betekent dat het 15 minuten vanaf de activering van de WAS-palen kan zijn. Dat hebben ze nu ook gehaald.
Ik vind het aardig dat sommigen het opnemen voor RTVNH maar, ik ben van mening dat RTVNH wel degelijk de slagkracht mist om als calamiteiten zender te functioneren.
Dat is ook zo, maar dat is een kwestie van geld. 24 uurs bezetting kost minstens enkele tonnen per jaar per zender en dat geld is er niet. Daarnaast hou je een informatieachterstand, want soms is er alleen bekend dat er een brand is en dat de rook misschien gevaarlijk is.