GRIP 2 Zeer grote brand (kassencomplex) Oterlekerweg - Heerhugowaard 04-03-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (kassencomplex) Oterlekerweg - Heerhugowaard 04-03-2012  (gelezen 35496 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
om 07:54 ,toen Tijgernest de vraag hier stelde, was dat nog niet duidelijk.
De link naar de beelden is pas later hier neergezet, en overigens niet door Tijgernest ;)

In onderstaand citaat zit een link met video dat ik bedoelde.

Blijkt een brand van het zeil - in een glazen kas. Dat verklaart de "lage brand".

Evacuaties na grote brand in Heerhugowaard
Door Redacteur Alkmaar
Gepubliceerd op 05 maart 12, 02:13
Laatst bijgewerkt op 05 maart 12, 08:09

HEERHUGOWAARD - Een enorme brand heeft zondagavond voor veel onrust gezorgd in het zuiden van Heerhugowaard. Enkele gezinnen moesten hun woningen verlaten vanwege de heftige rookontwikkeling.

Rond 23 uur brak er brand uit bij potplantenbedrijf Kuilboer. Het kassencomplex, dat 3,5 hectare beslaat, ligt op de hoek van de Oterlekerweg en de Jan Glijnisweg. Het zwarte zeil dat over de kasplanten gespannen was, vatte vlam en het plastic zorgde voor gigantische rookontwikkeling. De zwarte wolken waren tot ver in de omgeving te zien.
De vlammen sloegen niet uit het dak van de kassen, maar verspreidden zich vooral over de grond. De brandweer werd vermoedelijk gealarmeerd door een rookmelder die afging in het bedrijf. Vijf korpsen rukten uit. Al snel stonden er zes blusauto’s, een hoogwerker en een aantal pompen te werken.

Volgens de woordvoerder van de politie, Leon Veldt, zijn er geen schadelijke stoffen vrij gekomen bij de brand. ,,Er is geen sprake van asbest of andere schadelijke stoffen voor de volksgezondheid. Maar frisse lucht is het zeker niet, want er is vooral plastic in de brand gegaan.’’ Rond half één werd daarom besloten om het luchtalarm af te laten gaan. ,,Dat was om mensen te waarschuwen dat ze ramen en deuren gesloten moesten houden. Ook schakelt RTV Noord-Holland over op de rampenzender bij een dergelijk alarm.’’

Rond één uur werden drie of vier woningen in de omgeving geëvacueerd, omdat de brandweer het niet langer verantwoord vond dat de bewoners thuis bleven. ,,Het is vooral preventief’’, laat woordvoerder Veldt weten. ,,Hun huizen stonden precies in de zwarte rookwolk. Het zou gaan om ongeveer tien mensen, zij hebben onderdak gevonden bij buren, vrienden of bekenden.’’

Het kassengedeelte van het bedrijf kan als verloren worden beschouwd. In de loop van maandag wordt onderzocht hoe de brand heeft kunnen ontstaan.

Bij de brand is niemand gewond geraakt. De politie had alle uitvalswegen in de omgeving afgezet, om ramptoeristen te weren en hulpdiensten de ruimte te geven om op de Oterlekerweg te komen.

Vermoedelijk is nog de rest van de nacht nodig om de brand te blussen.

Video op: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article14384953.ece/Evacuaties-na-grote-brand-in-Heerhugowaard
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Nee, de sirene is op tijd gegaan, de informatie kwam te laat. Alarmeren heeft de prioriteit, informeren komt daarna wel
Als je besluit de WAS-palen te activeren zul jeje informatievoorziening in orde moeten hebben, aangezien de mensen dan ook die informatie willen hebben. Dus ben je te snel geweest met het alarmeren als je de mensen nog geen info kunt geven, dan laat je ze zwemmen in het ongewisse. ::)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Ik heb hier inmiddels aardig wat opmerkingen gezien van mensen die blijkbaar weinig verstand hebben van livetoepassingen op radio en/of tv.

En daar wil ik er dan nog 1tje aan toevoegen. :)
Het TV gedeelte kan, zo te lezen, redelijk makkelijk geregeld worden. Blijkbaar is het juist bij de Radio, in de nachtelijke uren, niet zo makkelijk.
Maar het gaat toch niet om de live verslaggeving, maar om het informeren? Ik neem aan dat er een technicus aanwezig in de studio, of in ieder geval op afstand de apperatuur kan bedienen voor uitzending.
Het lijkt me dan vrij eenvoudig om op dat moment een voorlichter een boodschap in te laten spreken via de telefoon, die dan met een vaste aan en af kondiging afgespeeld kan worden. ("Wij onderbreken deze uitzending, etc.... Bericht wordt afgedraaid.... Einde van de mededeling.)
Met de huidige techniek moet het toch mogelijk zijn om dit te doen zonder dat er mensen naar een studio moeten reizen?

Zoals ik al zei, ik weet niet veel van Regionale omroepen, dus er zal best wel wat beters geregeld zijn. In dat geval, mijn excuses voor deze "stuurlui en wal" post
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Wat me is opgevallen is dat RTVNH wel vaker later is met informatie over branden enzovoorts. Dan is het al ruim op het andere nieuws (bijvoorbeeld op de website van het Noord Hollands Dagblad) en bij RTVNH kun je nog niets vinden, en komen ze veel later met informatie, wat uiteindelijk hetzelfde is dat al online te vinden was. En dan is het niet alleen bij een brand o.i.d. die overdag woedt.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Ik kan me ook voorstellen dat er snel info op crisis.nl gezet kan worden vanuit de COH bijvoorbeeld, al is het alleen maar wat, waar en wat willen we van het publiek meer is het vaak niet, en ook niet nodig de eerste info is gegeven waar het publiek wat mee kan.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Persoonlijk vind ik alle drukte enigszins onterecht, ik zie het als volgt:

Er is een brand waar een boel rook vanaf komt waarvan je niet wilt dat mensen onnodig veel binnen krijgt. Hiervoor hebben we in NL een mooi systeem van palen (WAS) om de bevolking te allarmeren. Opdracht aan de bevolking is dan: Sluit ramen en deuren en luister naar verdere berichtgeving via de calamiteitenzender. Op een bepaald moment wordt besloten dat de rook zodanig is dat dit systeem ingezet zal moeten worden, dan moet je logischerwijs geen seconde verspelen. Hup, druk op de knop en loeien met die dingen! Resultaat zal zijn (zou moeten zijn) dat de bevolking netjes de ramen en deuren sluit en de radio en/of TV aan zet. (Doel bereikt, de mensen ondervinden zo min mogelijk last van de rook) Men dient naar radio/tv te luisteren voor eventuele verdere adviezen. In dit geval blijft de boodschap (die na 30-45 minuten werd uitgezonden) hetzelfde als de initiële boodschap van de sirene: ramen en deuren dicht. Daar is mijns inziens niet zo veel "haast" bij, immers heb je verder geen aanvullende adviezen, de situatie blijft ongewijzigd en het enige wat je doet is dat bevestigen. Zo simpel als wat, het hele systeem functioneerd en de burger is "beschermd" conform de maatregelen die wij kennen.  O0 *Problem solved*  998765


Echter, en hier komt dan het "probleem" en is alle commotie door ontstaan: De burger is tegenwoordig nieuwsgierig en wil in dit informatietijdperk direct tot in detail weten wat er aan de hand is. Als het NU gebeurd, wil men het niet straks pas horen. De informatievraag is veranderd in informatie-eis. Als men iets via twitter, een bevriende "ooggetuige" of iets dergelijks eerder verneemt, dan heeft de overheid gefaald en deugd er niks en was men te laat. Er wordt dan even voorbij gegaan aan het feit dat het proces tussen het veld en de voorlichting van de burger nou eenmaal tijd kost, indien men dit proces zorgvuldig wilt houden. Het verstrekken van informatie over het incident op detailniveau wordt gezien als een taak die de hoogste prioriteit zou hebben (we willen er mensen piket voor laten draaien, de meldkamer moet de informatie maar rechtstreeks plaatsen, live-uitzendingen moeten per direct kunnen worden opgezet enz.), maar ik heb liever dat ze zich volledig richten op het bestrijden van het incident en de gevolgen daarvan. ::)


Tuurlijk, het zal ongetwijfeld sneller moeten kunnen. Misschien worden de huidige mogelijkheden nog niet ten volle benut, dus eens een blik werpen of het misschien beter zou kunnen kan nooit kwaad. Als het in andere regio's wel sneller lukt, misschien valt er daar dan wat te leren. Ik zeg: DOEN  O0
Maar laten we wel voorzichtig zijn met het roepen dat het fout ging en direct "moord-en-brand-schreeuwen", immers is datgene wat écht belangrijk was (de bevolking zo veel mogelijk "beschermen" tegen de al dan niet schadelijke rookwolken) prima verlopen.  098uo
Toch?  0098

Aldus mijn persoonlijke visie op het geheel...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Wat moet ik doen als de sirene gaat?

Als de sirene gaat, ga dan naar binnen, sluit deuren en ramen en luister naar de rampenzender. Soms waarschuwt de overheid u via geluidswagens. Doe dan precies wat er van u wordt gevraagd. U wordt ook geïnformeerd via de rampenzender of internet.

Als de sirene gaat
Als de sirene gaat, moet u het volgende doen:

Ga naar binnen
Door naar binnen te gaan loopt u zo min mogelijk gevaar. Dat geldt voor iedereen.
Als u buiten aan het werk bent of aan het winkelen: ga zo snel mogelijk het dichtstbijzijnde gebouw binnen, bijvoorbeeld een bedrijf, kantoor, winkel of huis.
Kinderen die op school zijn, moeten daar blijven en worden opgevangen door de schoolleiding.
Bent u in de auto? Parkeer die dan en ga zo snel mogelijk ergens naar binnen. Kan dit niet, zet dan de auto stil (motor en ventilatie uit) langs de kant van de weg en blijf in de auto.
Geef anderen de gelegenheid bij u te schuilen.
Ziet u dat anderen de sirene niet opmerken, waarschuw ze dan.

Sluit ramen en deuren
Een ramp of zwaar ongeval kan tot gevolg hebben dat er gevaarlijke stoffen in de lucht komen. U kunt zich daartegen beschermen door te schuilen in de woning of een ander gebouw.
Sluit ramen, deuren en andere openingen in uw woning. Denk ook aan tussendeuren, roosters, ontluchtingskokers en schuiven.
Ga in iedere ruimte na waar buitenlucht naar binnen komt en sluit die openingen af.
Zet als dit mogelijk de mechanische ventilatie uit (de stekker zit vaak in de meterkast) of zet het systeem op de laagste stand.
Plak de afvoer van ventilatie en openingen af (met kranten of plastic).

Luister naar de rampenzender
Als de sirene gaat, krijgt de regionale radio de rol van officiële rampenzender.
Op deze zender meldt de overheid wat er aan de hand is en welk gevaar er is. U krijgt hier instructies en adviezen. Volg die op.
Bij een nationale ramp is de rampenzender Nederland 1 of Radio 1.

Wat doe je als de sirene gaat?
Als de sirene gaat dreigt er acuut gevaar en moet je zo snel mogelijk naar binnen gaan (schuilen). De sirene waarschuwt alleen mensen in het gebied waar gevaar dreigt. Dat kan in één of meer gemeenten zijn, maar ook alleen in één wijk. Hoor je de waarschuwingssirene, dan is het alarm dus voor jou bedoeld.

1. Ga naar binnen
Door naar binnen te gaan, loop je zo min mogelijk gevaar. Dat geldt voor iedereen.
Als je buiten bent en niet in de buurt van je huis, ga dan zo snel mogelijk het dichtstbijzijnde gebouw in, bijvoorbeeld een bedrijf, kantoor, winkel of huis.
Kinderen die op school zijn, moeten daar blijven en worden opgevangen door de schoolleiding. Informeer vooraf bij de school hoe er bij een noodsituatie wordt gehandeld.
Zit je in de auto? Parkeer die dan en ga zo snel mogelijk ergens naar binnen.
Kan dit niet, zet dan de auto stil (motor en ventilatie uit) langs de kant van de weg en blijf in de auto.
Geef anderen de gelegenheid om bij jou te schuilen.
Zie je dat anderen de sirene niet opmerken, waarschuw ze dan.

2. Sluit ramen en deuren
Een zwaar ongeval kan tot gevolg hebben dat er gevaarlijke stoffen in de lucht komen. Je kunt jezelf daartegen beschermen door te schuilen in de woning of een ander gebouw.
Sluit ramen, deuren en andere openingen in je woning. Denk ook aan tussendeuren, roosters, ontluchtingskokers, schuiven enzovoort.
Ga in elke ruimte na waar buitenlucht naar binnen komt en sluit die openingen af.
Zet indien mogelijk de mechanische ventilatie uit of zet het systeem op de laagste stand.
Plak de afvoer van ventilatie en andere openingen af (met kranten of plastic).

3. Luister naar de rampenzender en volg de instructies op
Als de sirene gaat, krijgt de regionale radio de rol van officiële noodzender.
Op deze zender meldt de overheid wat er aan de hand is en welk gevaar er is. Je krijgt hier instructies en adviezen. Volg die op.
Vaak vind je ook op www.crisis.nl actuele informatie.

4. Weet wanneer het buiten weer veilig is
Het is niet zo dat als de sirene stopt, de situatie weer veilig is.
Pas als je op de rampenzender hebt gehoord dat de situatie weer veilig is, kun je ervan uitgaan dat het gevaar is geweken.

In de hele discussie over de manier van communiceren, via internet, televisie etc. wordt hier nog aan één belangrijk ding voorbijgaan:

In alle communicatie van de overheid (op internet, de gele meterkast-kaarten, etc) wordt enkel en alleen gesproken over de regionale of nationale radio als calamiteitenzender (overigens, in de officiële communicatie wordt nog steeds van rampenzender gesproken!)
Dit uiteraard vanwege het feit dat, bij stroomuitval en/of uitval van GSM netwerken, de oude vertrouwde (transistor)radio op batterijen, met analoge ontvangst, het enige is wat nog werkt, een snelle crisiscommunicatie via de radio is dus wel degelijk van belang!

Vandaar ook:
Een basisnoodpakket bestaat uit
Radio op batterijen of opwindbare radio, afgestemd op de rampenzender
Samen sterk in de hulpverlening!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Het TV gedeelte kan, zo te lezen, redelijk makkelijk geregeld worden. Blijkbaar is het juist bij de Radio, in de nachtelijke uren, niet zo makkelijk.
Maar het gaat toch niet om de live verslaggeving, maar om het informeren? Ik neem aan dat er een technicus aanwezig in de studio, of in ieder geval op afstand de apperatuur kan bedienen voor uitzending.
Het lijkt me dan vrij eenvoudig om op dat moment een voorlichter een boodschap in te laten spreken via de telefoon, die dan met een vaste aan en af kondiging afgespeeld kan worden. ("Wij onderbreken deze uitzending, etc.... Bericht wordt afgedraaid.... Einde van de mededeling.)
Met de huidige techniek moet het toch mogelijk zijn om dit te doen zonder dat er mensen naar een studio moeten reizen?

Om hier precies alle methoden en techniek achter diverse tv en radiostations te gaan behandelen lijkt me wat ver gaan, maar dit zijn hele complexe systemen. Ik heb geen idee hoe ze bij deze regio oproep het e.e.a. geschakeld hebben staan, maar ik probeer het een beetje simpel in het algemeen uit te leggen.

Wat je je moet bedenken is dat de uitzendingen bij omroepen/stations heel intensief "geregiseerd" worden, dit gebeurd o.a. door speciale plannings en uitzendsoftware. Alles wordt heel strak geregeld, want het luistert vaak nauw en er gaat uiteraard vanalles mis, dus dan moet je wel ruimte hebben om dat op te lossen. Indien er een ongeplande uitzending tussendoor komt, komt alles aan op (vaak wel strak geregiseerde) improvisatie. Ook bij de NOS loopt het e.e.a. niet meer zo lekker als alles realtime moet gebeuren...

Een balkje op TV bij een regionale omroep, met zijn betrekkelijk simpele infrastructuur, is niet zo moeilijk. Dat is een kwestie van een progje op een willekeurige computer laten praten met de computer die de andere balkjes en logo's erin zet. Dit zijn namelijk verschillende layers over elkaar. De "balkjes" van een RTL programma uit Hilversum worden er bijvoorbeeld pas in Luxemburg onder gezet, waarna het geheel weer terug wordt gestuurd naar Hilversum.

Als we het gaan hebben over radio wordt het een ander verhaal, daar komt (zeker s'nachts en tijdens voicetrack/autoplay/nonstop uitzendingen) heel veel uit dezelfde computer, de zogenaamde playout machine. Bij grote landelijke radiostations zit er dan in de nacht nog wel een technicus op de eindregie, of zelfs één technicus voor meerdere stations in het radioverbindingscentrum. Deze bewaakt het e.e.a. en zorgt bijvoorbeeld dat er op bepaalde tijden geschakeld wordt naar de NOS of dat de reclames worden ingestart. Bij de PO gebeurt dit vaak nog "met de hand" (lees: er wordt fysiek een schuif omgezet, omdat het e.e.a. uit verschillende studio's en computers komt), terwijl bij andere (commerciële, regionale, lokale) omroepen deze zaken in de computer worden geladen en dat de software het dan zelf uitzoekt.

Er staat bijvoorbeeld ingeprogrammeerd: Tracks van live programma A, worden handmatig ingestart -> zend programma B uit (vooraf opgenomen)-> start om zolaat het nieuws -> stel een reclameblok samen met die en die voorwaarde -> draai random platen van dat en dat genre tot het weer tijd wordt voor het nieuws. Al deze gegevens komen dan weer uit verschillende computers (muziekredactie, marketing, server met nieuwsuitzendingen etc) De software hiervoor is heel specifiek en moet enorm stabiel draaien. Je kan de dingen die eruit komen wel aanpassen, dat is juist wat er gebeurt tijdens live uitzendingen. Je moet dan wel 'hands on' hebben. Als je iets uit een andere bron wil halen zal er toch echt ergens door een technicus een schuif moeten worden omgezet, nou zou dit met digitale audiosystemen eventueel op afstand kunnen... of je dat moet willen is de vraag. Je hebt op zo'n moment dan totaal geen overzicht meer wie er met wat bezig is, laat staan dat je alle systemen in de gaten kan houden en bedienen.      

Ik zou ook vanaf hier bijvoorbeeld een mengtafel in een concertzaal kunnen bedienen, maar heb je er wat aan...


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Als je besluit de WAS-palen te activeren zul jeje informatievoorziening in orde moeten hebben, aangezien de mensen dan ook die informatie willen hebben. Dus ben je te snel geweest met het alarmeren als je de mensen nog geen info kunt geven, dan laat je ze zwemmen in het ongewisse. ::)

maar bedoel je dan dat je beter later kunt alarmeren als je de informatie nog niet op orde hebt?


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Als je besluit de WAS-palen te activeren zul jeje informatievoorziening in orde moeten hebben, aangezien de mensen dan ook die informatie willen hebben. Dus ben je te snel geweest met het alarmeren als je de mensen nog geen info kunt geven, dan laat je ze zwemmen in het ongewisse. ::)

Is dit niet een reden waarom normaal er wel Grip 3 word afgekondigd? Om alle zaken die bij een WAS alarmering komen kijken goed op orde te krijgen.

MKB activeerd sirene's, informeerd de regionale omroep met basis info en wanneer het ROT operationeel is start deze de informatie voorziening naar de regionale omroep..