GRIP 2 Zeer grote brand (kassencomplex) Oterlekerweg - Heerhugowaard 04-03-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (kassencomplex) Oterlekerweg - Heerhugowaard 04-03-2012  (gelezen 35497 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Onzinnige discussie.

Als er reden is om iedereen van de straat te halen i.v.m. acuut gevar, dan sla je op de knop en laat je die meuk gillen.
Eerst de uitvaartbranche werk bezorgen omdat er nog geen papiertje op een bureau ligt van een rampenzender slaat echt helemaal nergens op.


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
RTV-NH is wel vaker laat met berichtgeving. Ik hoorde dat ze een onderzoek gingen instellen (veiligheidsregio, gemeente hhw)
naar het te laat informeren van de burgers.

Bijvoorbeeld bij de duinbranden (wel bekend voor de meeste noord-hollanders) toen hadden ze al wel snel een informatie uitzending lopen.


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Misschien moeten we stoppen met het reageren over het al dan niet te laat informeren door RTV-NH op de radio of TV. Dit topic is aangemaakt in verband met een brand in een kassencomplex!! en niet over de werkwijze en het werktempo van RTV-NH.

Ikzelf ben het met de reactie van Rhonus eens. Als de sirene gaat, ga naar binnen, sluit deuren en ramen, zet de rampenzender aan op radio en TV en wacht op informatie.

Het probleem waar we tegenwoordig tegenaan lopen, is de onverzadigbare drang van diverse personen om meteen te weten wat er aan de hand is en het liefst alle details van seconde tot seconde willen weten. Dit wordt mede veroorzaakt door alle social media als twitter en facebook, maar ook internetfora (hulpverleningsforum niet negatief belicht hoor) doen hier zeker aan mee.

Laten we met z'n allen gewoon "normaal" blijven doen en eens wat meer van elkaar accepteren. Dan is het geen probleem dat je even moet wachten op je nieuws en zal je al helemaal geen klacht indienen indien een regionale zender in het holst van de nacht even iets langer de tijd nodig heeft om de systemen aan te passen om een banner door het beeld te laten komen. Het enige bericht wat RTV-NH op dat moment had kunnen geven was identiek aan dat wat je altijd wordt geleerd: sluit ramen en deuren, zet ventilatiesysteem uit. So, what's the problem!!!

Volgens mij is er maar een heel klein aantal personen die alle tijd hebben om 's nachts zo'n ophef creeeren, de rest lag gewoon te slapen omdat ze maandag weer aan het werk moesten.

"We" moeten ons niet meteen zo laten opfokken door een paar aandachtvragers die door de verlate berichtgeving meer dood dan levend werden aangetroffen achter hun computer omdat ze in de haast om hun haatmails naar de gemeente te sturen, vergeten zijn hun ventilatiesysteem uit te schakelen!!

De media heeft mijn inziens ook weer voer om alles en iedereen zwart te maken die bij de concurrent RTV-NH werkt. Waarom moet dit allemaal zo uitgemeten in de krant, het zijn je collega's!! Daarnaast vind ik het van de gemeente niet slim om vanalles te roepen en te laten onderzoeken. Je zal de zender toch nog dikwijls nodig hebben om jezelf positief in beeld te laten komen...

Maar goed, mijn inziens kunnen we weer terug naar het topic over de brand in het kassencomplex en niet doorzeuren over RTV-NH, iedereen doet wel eens iets waar een ander niet blij van wordt...

P.S. ik weet dat er voldoende voer is om te reageren op mijn bovenstaande tekst en mij af te rekenen op mijn fouten. Doe dit niet. Mocht je het toch niet laten kunnen, start dan een nieuw topic ergens anders op het forum.
Alles komt goed!


Vera

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
@HTI helemaal mee eens. Eerste prio was blijkbaar veiligheid,  O0. Het schijnt dat er zodra WAS afging werd er door omwonende massaal 112 werd gebeld om te vragen waarom er een "luchtalarm" afging. Dit is,m.i. 112 misbruik. Door meldkamer onnodig met dit soort vragen te belasten zorg he zelf voor vertragingen binnen het operationele proces. Sluit ramen en deuren en duik gewoon weer je bed in, IWAB's.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Misschien moeten we stoppen met het reageren over het al dan niet te laat informeren door RTV-NH op de radio of TV. Dit topic is aangemaakt in verband met een brand in een kassencomplex!! en niet over de werkwijze en het werktempo van RTV-NH.

Ikzelf ben het met de reactie van Rhonus eens. Als de sirene gaat, ga naar binnen, sluit deuren en ramen, zet de rampenzender aan op radio en TV en wacht op informatie.

Het probleem waar we tegenwoordig tegenaan lopen, is de onverzadigbare drang van diverse personen om meteen te weten wat er aan de hand is en het liefst alle details van seconde tot seconde willen weten. Dit wordt mede veroorzaakt door alle social media als twitter en facebook, maar ook internetfora (hulpverleningsforum niet negatief belicht hoor) doen hier zeker aan mee.

Laten we met z'n allen gewoon "normaal" blijven doen en eens wat meer van elkaar accepteren. Dan is het geen probleem dat je even moet wachten op je nieuws en zal je al helemaal geen klacht indienen indien een regionale zender in het holst van de nacht even iets langer de tijd nodig heeft om de systemen aan te passen om een banner door het beeld te laten komen. Het enige bericht wat RTV-NH op dat moment had kunnen geven was identiek aan dat wat je altijd wordt geleerd: sluit ramen en deuren, zet ventilatiesysteem uit. So, what's the problem!!!

Volgens mij is er maar een heel klein aantal personen die alle tijd hebben om 's nachts zo'n ophef creeeren, de rest lag gewoon te slapen omdat ze maandag weer aan het werk moesten.

"We" moeten ons niet meteen zo laten opfokken door een paar aandachtvragers die door de verlate berichtgeving meer dood dan levend werden aangetroffen achter hun computer omdat ze in de haast om hun haatmails naar de gemeente te sturen, vergeten zijn hun ventilatiesysteem uit te schakelen!!

De media heeft mijn inziens ook weer voer om alles en iedereen zwart te maken die bij de concurrent RTV-NH werkt. Waarom moet dit allemaal zo uitgemeten in de krant, het zijn je collega's!! Daarnaast vind ik het van de gemeente niet slim om vanalles te roepen en te laten onderzoeken. Je zal de zender toch nog dikwijls nodig hebben om jezelf positief in beeld te laten komen...

Maar goed, mijn inziens kunnen we weer terug naar het topic over de brand in het kassencomplex en niet doorzeuren over RTV-NH, iedereen doet wel eens iets waar een ander niet blij van wordt...

P.S. ik weet dat er voldoende voer is om te reageren op mijn bovenstaande tekst en mij af te rekenen op mijn fouten. Doe dit niet. Mocht je het toch niet laten kunnen, start dan een nieuw topic ergens anders op het forum.
Toch delen de veiligheidsregio, brandweer en de gemeente jouw mening niet, en vinden ook zij dat ze te laat waren met de informatievoorzieningen.
En is dit niet de eerste maal dat de informatievoorziening middels regionale omroep te wensen over liet, en zo nu ook weer.
Kun je wel roepen dat er een aantal mensen ophef veroorzaken. maar laat je de sirenes in het holst van de nacht gaan wil de gemeenschap weten wat er aan het snotje is.

Heel zwart wit genomen kun je pas alarmeren als je alle info kompleet hebt. Kan dus bv betekenen dat je pas kunt alarmeren als bv de meetploegen hun informatie ingelevert hebben bij een meetplanleider en AGS. Op basis daarvan wordt besloten of wel of niet de sirenes gaat. Op basis daarvan wordt ook besloten welke sirenes in welk gebied worden geactiveerd, en welke niet.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Maar goed, mijn inziens kunnen we weer terug naar het topic over de brand in het kassencomplex
Ik ben het wat dit betreft niet met je eens; dit topic gaat over de totale, multidisciplinaire hulpverlening rondom dit incident. Dus niet alleen de (bestrijding van de) brand, maar ook de crisiscommunicatie is hier een belangrijk onderdeel van.

Eens dat je dan niet alleen moet kijken naar de rol van RTV-NH, zij zijn slechts 1 onderdeel van het geheel;
Het ingestelde onderzoek kijkt daar ook naar:
Onderzoek naar informatievoorziening omtrent brand kassencomplex Oterlekerweg Heerhugowaard

 Gemeente, brandweer Heerhugowaard en Veiligheidsregio Noord-Holland Noord stellen een onderzoek in naar de informatievoorziening omtrent de brand afgelopen nacht in het kassencomplex aan de Oterlekerweg in Heerhugowaard. Het onderzoek is erop gericht de informatievoorziening te verbeteren en sneller op gang te laten komen.

Je enigszins denigrerende opmerkingen over 'aandachtvragers' vind ik echter te kort door de bocht:
Volgens mij is er maar een heel klein aantal personen die alle tijd hebben om 's nachts zo'n ophef creeeren, de rest lag gewoon te slapen omdat ze maandag weer aan het werk moesten.

"We" moeten ons niet meteen zo laten opfokken door een paar aandachtvragers die door de verlate berichtgeving meer dood dan levend werden aangetroffen achter hun computer omdat ze in de haast om hun haatmails naar de gemeente te sturen, vergeten zijn hun ventilatiesysteem uit te schakelen!!
Je redeneert hierbij, net als Rhonus, vanuit de wetenschap, dat jij achteraf weet wat er daar exact aan de hand was!

Kern van het hele verhaal is dat een hele bevolkingsgroep in het holst van de nacht wakker wordt van een WAS sirene. Ze handelen dan zoals hun door de overheid nadrukkelijk is verteld:
Als de sirene gaat
- Ga naar binnen
- Sluit ramen en deuren
- Luister naar de rampenzender


Vervolgens horen ze niets, en hebben geen idee wat er aan de hand is, en waarom de sirene gaat.

Stel dat, weer geredeneerd vanuit de wetenschap achteraf, er sprake was geweest dat de sirene's niet voor een brand geactiveerd waren, maar vanwege een onverwachte dijkdoorbraak?
En dan al die mensen, de overgrote meerderheid volgens jou, die niks horen via de calamiteitenzender en die gewoon weer zijn gaan slapen omdat ze maandag weer aan het werk moesten... So, what's the problem?  ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ten eerste ben ik van mening dat indien de WAS (luchtalarm in de volksmond) geactiveerd wordt er naar de burger informatie verstrekt wordt met de reden waarom (mag heel kort en bondig, brand ramen en deuren sluiten)

Ten tweede denk ik dat RTVNH zich niet kan en mag verschuilen achter een contact met de VR, men weet dat de was is geactiveerd en men weet dat er brand is. Er is al diverse malen geopperd dat het technisch appeltje eitje is om een tekstbalk aan te maken in een tv programma en volgens mij is de TV het eerste wat mensen aanzetten als de radio geen uitsluitsel geeft immers een pc moet je opstarten en de website daarna ook opzoeken EN laden.

Ten derde vind ik dat de VR nimmer kan stellen dat er geen actie noodzakelijk is door een rampenzender, dan had de was ook stil moeten blijven.

Ten vierde, met de kennis van 1 en 2 had RTVNH ondanks de mededeling van 3 uit eigen overweging een tekstbalk mee kunnen laten lopen, wanneer er sensatie nieuws gefilmd moet worden denken ze ook niet aan de belangen van derden ((brand)slachtoffer) en kunnen ze wel hun bed uitkomen dus voor een tekstbalk moet dat even eenvoudig zijn.

Conclusie....
- VR heeft de zaken naar de burger rooskleuriger voorgestelt dan ze in werkelijkheid waren of een verkeerde beslissing genomen om de WAS te activeren. Beide m.i. behoorlijk laakbaar.
- RTVNH heeft haar taak als rampenzender (voor de zoveelste keer) verzaakt of te wel ze functioneerd niet of onvoldoende als rampen zender. Waarbij ik me afvraag of men het zelfde had gereageerd als zich in A'dam een soort gelijke situatie had voorgedaan.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
@live,

Mijn punt over de aandachtvragers slaat op het bericht vandaag in het nhd. Hierin werd een situatie geschetst van een gezin wat zenuwachtig werd van de WAS alarmering en daarvoor al meerdere politie en brandweervoertuigen langs heeft horen rijden. Bij mij is dan 1+1=2! Die alarmering gaat niet voor niets en als je dan zenuwachtig word omdat je niet meteen nieuws krijgt, waarna je maar een boze e-mail naar de gemeente gaat zitten sturen 's nachts, dan is mijn mening dat je een aandachtvrager bent en je graag met je naam in de krant wilt.

Wat betreft jouw vergelijking met een plotselinge dijkdoorbraak kan ik niet helemaal plaatsen. In dat geval zal de WAS alarmering misschien helemaal niet gaan maar zal met spoed een omroeper door de straten gaan om hoger gelegen verdiepingen op te zoeken en proviand mee te nemen. In dat geval kan RTVNH misschien al verzopen zijn voordat het water jouw woning bereikt. Mijn mening blijft nog steeds dat je gewoon rustig moet wachten op meer nieuws en dat kan wel eens een half uurtje duren. Daarnaast redeneer ik niet vanuit het punt dat ik achteraf weet wat er speelde. Ik ben iemand die de zaken nuchter bekijkt en als het nieuws nu niet komt, dan komt het later wel. Ik kan mij daar niet zo druk om maken.

Ik geef je wel gelijk in het punt dat het topic gaat over de multidisciplinaire inzet en dat een onderdeel hiervan de informatievoorziening is. Het begin van mijn reactie schreef ik dan ook met een lichte emotie  e050

O ja, en ik begrijp ook wel dat het traject van het activeren van de WAS palen op een andere manier had moeten lopen, maar vindt de reacties van menig burger nogal overtrokken. Alsof zij nooit fouten maken...
Alles komt goed!


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
O ja, en ik begrijp ook wel dat het traject van het activeren van de WAS palen op een andere manier had moeten lopen, maar vindt de reacties van menig burger nogal overtrokken. Alsof zij nooit fouten maken...

Ik denk dat menig burger denkt dat wanneer de WAS sirene's afgaan er serieus ernstige dreiging is voor hun gezin en familie en als het gaat om kinderen kunnen ouders aardig snel uit hun slof schieten (om een voorbeeld te noemen).

Het gaat hier wel om fouten waarbij veel (emotionele) mensen bij betrokken worden. Zij willen allemaal de informatie van het 1e minuut en van minuut tot minuut.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Conclusie....
- VR heeft de zaken naar de burger rooskleuriger voorgestelt dan ze in werkelijkheid waren of een verkeerde beslissing genomen om de WAS te activeren. Beide m.i. behoorlijk laakbaar.
- RTVNH heeft haar taak als rampenzender (voor de zoveelste keer) verzaakt of te wel ze functioneerd niet of onvoldoende als rampen zender. Waarbij ik me afvraag of men het zelfde had gereageerd als zich in A'dam een soort gelijke situatie had voorgedaan.

Met het eerste deel van jouw eerste punt ben ik het eens! De VR mag de sirenes niet eerder activeren dan wanneer men er zeker van is dat de informatievoorziening naar de burger binnen enkele minuten op gang is. De vraag die hier echter rijst is, in hoeverre men RTVNH wel of niet had gealarmeerd, wat de afgesproken tijd tussen alarmeren en 'on air' is en wat er eventueel rond deze specifieke alarmering is afgesproken.

Voor wat betreft jouw tweede punt wil ik ook RTVNH in eerste instantie het voordeel van de twijfel gunnen. Ik ga er hierbij van uit dat technisch alles in orde is om binnen korte tijd een eerste (beperkte) informatiestroom te starten. Als vervolgens hun verklaring klopt dat ze enkele minuten na hun alarmering door de VR 'in de lucht' waren, dan zou RTVNH haar functie als rampenzender goed en adequaat hebben vervuld.

Maar, het gaat allemaal onderzocht worden en alles wat we hier verder aan doen is speculeren
Ik ben heel erg benieuwd naar de onderzoeksresultaten.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012