Is het dragen met 6 personen van een geplankt slachtoffer niet ongeveer net zo, of mogelijks zelfs meer schokkerig dan dit per vervoersmiddel te doen (wel geplankt natuurlijk). Als je mensen van ver moet vervoeren is het zeker de afweging waard om te kijken of het per vervoer niet beter is.
Ik weet zeker dat ik het niet ga volhouden om een slachtoffer een 1000m te sjouwen door los zand. Maar kleinere stukken kan dit nou juist veel beter zijn. Zo moet je per situatie een inschatting maken denk ik. Maar het is fijn als het materiaal het wel mogelijk maakt.
Het dragen (begeleid door een goede teamleider met duidelijke instructies) kan je de patient veel horizontaler houden dan in een voertuig.. en veel beheerder doen, dan in wel voertuig dan ook.. Je kan tussentijds wisselen met meerder hulpverleners of omstanders, als je maar ten allen tijde met 6 personen blijft doen.. De foutmarge (struikelen, misstappen) is dan een heel stuk minder..
Ja de beperking is de afstand.. echter tot 1kilometer is redelijk te doen.. het kan zijn dat je het even in etappes doet..
Bij het vervoeren in voertuig (hoe goed geveerd dan ook) ben je afhankelijk van de ondergrond, kuilen, boomstammen, plassen etc. Glijdend vervoer is op veel ondergronden niet goed te doen of word zelfs trager of zelfs pijnlijker dan lopend vervoer.
Een vlak en goed gemaaid grasmat, is wat anders dan een gemiddeld cross terrein.. Als er goed onderhouden zandwegen zijn kan je altijd weer patientvervoer met een voertuig overwegen..
Je zult dan ook heel goed moeten kijken naar verzekeringen, (heel veel verzekeraars sluiten specifiek patiënten vervoer uit.. ), naar training van chauffeurs.. Uit ons verleden hebben we wel eens een vrijwilliger gehad, die uit stilstand wegrijd tegen een boom.. Heel dom, maar stel even dat er een patiënt in gelegen had.. Of dat een van je vrijwilligers je voertuig door een klein stuur of inschattingsfoutje de auto vastrijdt in de blubber.. wat ga je dan doen ?. (
in het verleden hebben zelf goed getrainde en ervaren ambulance chauffeurs hun ambulance vastgereden op een zandpad. )
Als bestuur van welke EHBO/Medische dienstverlener ben je aansprakelijk voor dit soort foutjes, als dat impact heeft op het slachtoffer, en dat valt bijna niet betaalbaar te verzekeren.
Tot op heden, kiezen wij bewust voor, om te lopen met slachtoffers tot een overdrachtsplek waar een ambulance goed en verantwoord kan rijden..
Ik denk dat twee belangrijke argumenten zijn, om slachtoffer vervoer met voertuig niet te doen..
De voorwaarden die nodig zijn om het wel goed te doen zijn.
1. Competent TEAM en chauffeurs
2. Adequaat voertuig (Ik ken geen rijdend voertuig, die patienten een die in ruw terrein echt voldoet.)
3. Adequate immobilisatie en stabilisatie van de patiënt. Daar is de gemiddelde ehbo vereniging niet in getraind.
4. Aansprakelijkheids afdekking, in kader van voorwaarden naar opdrachtgevers, maar ook je verzekering.. Patiënten vervoer moet in de polis voorwaarden voorkomen..
5. Zeer goede bekendheid en geoefendheid met het oneffendheid terrein waarover gereden moet worden
6. Ketenzorg, afspraken met ambulancedienst over overdrachtsplekken