Golfkar op evenementen terrein

Auteur Topic: Golfkar op evenementen terrein  (gelezen 11568 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2012, 10:29:00
maar waarom kies je dan voor een golfkar en niet voor een quad??

Omdat de organisator een golfkar had geregeld en niet een quad :D

Maar het was wel fijn dat er iemand mee kon rijden, op een quad achterop is tog iets minder confortabel voor iemand die te gast is. Ook de laadbak was wel fijn voor het verdelen van de brandblussers over het terrein aan het begin van de dag, en weer terug ophalen op het eind.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #21 Gepost op: 12 juli 2012, 10:36:46
of voor een Gator??

Tot nu toe bij meerdere evenementen zowel de gator als golfcar goed van pas gekomen. Motorcross voor het vervoer van alle materialen (tas van 30kilo onderandere).
Festivalterreinen (evt met strand).

Op een gator kun je goed patienten (evt buiten bewustzijn of met mogelijk CWK letsel) goed vervoeren. Met een ambu kom je daar niet tijdens het evenement.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #22 Gepost op: 12 juli 2012, 11:25:07
of voor een Gator??

Tot nu toe bij meerdere evenementen zowel de gator als golfcar goed van pas gekomen. Motorcross voor het vervoer van alle materialen (tas van 30kilo onderandere).
Festivalterreinen (evt met strand).

Op een gator kun je goed patienten (evt buiten bewustzijn of met mogelijk CWK letsel) goed vervoeren. Met een ambu kom je daar niet tijdens het evenement.

Een gator of iets wat daar op lijkt is de beste optie in dat geval. Super handig voor materiaal vervoer. Voor personenvervoer heb ik ze trouwens nog niet gezien met meer dan 2 zitplaatsen. Dan ben je weer aangewezen op een golfkar.

Als ik in een situatie kom waarbij mij liggend vervoer nodig lijkt dan huur ik dat in, inclusief BLS personeel. Niet omdat ik dat niet kan of wil maar omdat ik de verantwoordelijkheid (en bijkomende verzekering) niet wil dragen. Met een golfkar/gator kan je aan de gang met een tracktorplaat achterop. Voor liggend vervoer moet een typegoedkeuring voor het voertuig worden gegeven om dat te verzekeren (correct me if i am wrong). En volgens mij worden golfkarren/gators met de optie voor liggend vervoer niet standaard verkocht met een typegoedkeuring. Wat dan weer inhoud dat je het voertuig zelf om moet bouwen en laten keuren bij het RDW.

Dat alles gaat tienduizenden euro's kosten, een golfkar met een tracktor driehoek plus bijbehorende zaken heb je al voor onder de 2000 euro. En dan heb ik het nog niet over het verschil in verzekerings premie.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #23 Gepost op: 12 juli 2012, 11:43:40
Een gator of iets wat daar op lijkt is de beste optie in dat geval. Super handig voor materiaal vervoer. Voor personenvervoer heb ik ze trouwens nog niet gezien met meer dan 2 zitplaatsen. Dan ben je weer aangewezen op een golfkar.

Als ik in een situatie kom waarbij mij liggend vervoer nodig lijkt dan huur ik dat in, inclusief BLS personeel. Niet omdat ik dat niet kan of wil maar omdat ik de verantwoordelijkheid (en bijkomende verzekering) niet wil dragen. Met een golfkar/gator kan je aan de gang met een tracktorplaat achterop. Voor liggend vervoer moet een typegoedkeuring voor het voertuig worden gegeven om dat te verzekeren (correct me if i am wrong). En volgens mij worden golfkarren/gators met de optie voor liggend vervoer niet standaard verkocht met een typegoedkeuring. Wat dan weer inhoud dat je het voertuig zelf om moet bouwen en laten keuren bij het RDW.

Dat alles gaat tienduizenden euro's kosten, een golfkar met een tracktor driehoek plus bijbehorende zaken heb je al voor onder de 2000 euro. En dan heb ik het nog niet over het verschil in verzekerings premie.

Ik kan je een andere optie aanbieden voor dit soort zaken. Stuur maar een PM. Dan komt het wel goed...


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #24 Gepost op: 12 juli 2012, 11:54:35
Ik kan je een andere optie aanbieden voor dit soort zaken. Stuur maar een PM. Dan komt het wel goed...

Oke, je hebt een PM, ik ben benieuwd.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #25 Gepost op: 12 juli 2012, 12:00:23
gator heeft speciale aanhangers met brancards O0

Edit: zie nu zelfs een complete ambu gator: http://www.gators.be/ambulancegator.htm


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #26 Gepost op: 12 juli 2012, 14:12:54
Ik kan je een andere optie aanbieden voor dit soort zaken. Stuur maar een PM. Dan komt het wel goed...

Ben dan toch wel nieuwsgierig naar die optie? Zou je die ook met ons willen delen?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 12 juli 2012, 19:17:57
Golfkarren, quads en gators, mules en 4x4 en alle andere alle varianten zijn prima op spullen en medewerkers ter plaatse te brengen..

Echter bij ons zijn de cross terreinen nauwelijks geasfalteerd en vaak erg ruw.

wat mij betreft zijn de genoemde oplossingen volkomen ongeschikt om een trauma slachtoffer te vervoeren met mogelijk wervelletsel..

De schokken tijdens transport en de bijbehorende risico's en fout kansen zijn te groot..  Wat is er mis om een slachtoffer op een wervelplank, en eventueel op een brancard met 6 personen te dragen naar een goede overdrachtspunt.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #28 Gepost op: 12 juli 2012, 19:32:22
Is het dragen met 6 personen van een geplankt slachtoffer niet ongeveer net zo, of mogelijks zelfs meer schokkerig dan dit per vervoersmiddel te doen (wel geplankt natuurlijk). Als je mensen van ver moet vervoeren is het zeker de afweging waard om te kijken of het per vervoer niet beter is.

Ik weet zeker dat ik het niet ga volhouden  om een slachtoffer een 1000m te sjouwen door los zand. Maar kleinere stukken kan dit nou juist veel beter zijn. Zo moet je per situatie een inschatting maken denk ik. Maar het is fijn als het materiaal het wel mogelijk maakt.  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 13 juli 2012, 12:20:15
Is het dragen met 6 personen van een geplankt slachtoffer niet ongeveer net zo, of mogelijks zelfs meer schokkerig dan dit per vervoersmiddel te doen (wel geplankt natuurlijk). Als je mensen van ver moet vervoeren is het zeker de afweging waard om te kijken of het per vervoer niet beter is.

Ik weet zeker dat ik het niet ga volhouden  om een slachtoffer een 1000m te sjouwen door los zand. Maar kleinere stukken kan dit nou juist veel beter zijn. Zo moet je per situatie een inschatting maken denk ik. Maar het is fijn als het materiaal het wel mogelijk maakt.  ;)

Het dragen (begeleid door een goede teamleider met duidelijke instructies) kan je de patient veel horizontaler houden dan in een voertuig.. en veel beheerder doen, dan in wel voertuig dan ook..    Je kan tussentijds wisselen met meerder hulpverleners of omstanders, als je maar ten allen tijde met 6 personen blijft doen.. De foutmarge (struikelen, misstappen) is dan een heel stuk minder..

Ja de beperking is de afstand.. echter tot 1kilometer is redelijk te doen.. het kan zijn dat je het even in etappes doet..

Bij het vervoeren in voertuig (hoe goed geveerd dan ook) ben je afhankelijk van de ondergrond, kuilen, boomstammen, plassen etc.  Glijdend vervoer is op veel ondergronden niet goed te doen of word zelfs trager of zelfs pijnlijker dan lopend vervoer.

Een vlak en goed gemaaid grasmat, is wat anders dan een gemiddeld cross terrein..   Als er goed onderhouden zandwegen zijn kan je altijd weer patientvervoer met een voertuig overwegen..  

Je zult dan ook heel goed moeten kijken naar verzekeringen, (heel veel verzekeraars sluiten specifiek patiënten vervoer uit.. ), naar training van chauffeurs..  Uit ons verleden hebben we wel eens een vrijwilliger gehad, die uit stilstand wegrijd tegen een boom.. Heel dom, maar stel even dat er een patiënt in gelegen had..   Of dat een van je vrijwilligers je voertuig door een klein stuur of inschattingsfoutje de auto vastrijdt in de blubber.. wat ga je dan doen ?.  (in het verleden hebben zelf goed getrainde en ervaren ambulance chauffeurs hun ambulance vastgereden op een zandpad. )

Als bestuur van welke EHBO/Medische dienstverlener ben je aansprakelijk voor dit soort foutjes, als dat impact heeft op het slachtoffer, en dat valt bijna niet betaalbaar te verzekeren.  

Tot op heden, kiezen wij bewust voor, om te lopen met slachtoffers tot een overdrachtsplek waar een ambulance goed en verantwoord kan rijden..

Ik denk dat twee belangrijke argumenten zijn, om slachtoffer vervoer met voertuig niet te doen..

De voorwaarden die nodig zijn om het wel goed te doen zijn.
1. Competent TEAM en chauffeurs
2. Adequaat voertuig (Ik ken geen rijdend voertuig, die patienten een die in ruw terrein echt voldoet.)
3. Adequate immobilisatie en stabilisatie van de patiënt.  Daar is de gemiddelde ehbo vereniging niet in getraind.
4. Aansprakelijkheids afdekking, in kader van voorwaarden naar opdrachtgevers, maar ook je verzekering.. Patiënten vervoer moet in de polis voorwaarden voorkomen..
5. Zeer goede bekendheid en geoefendheid met het oneffendheid terrein waarover gereden moet worden
6. Ketenzorg, afspraken met ambulancedienst over overdrachtsplekken