Ramp met Herald na 25 jaar herdacht

Auteur Topic: Ramp met Herald na 25 jaar herdacht  (gelezen 1541 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 8 maart 2012, 19:41:59
Ramp met Herald na 25 jaar herdacht

De ramp met de Britse veerboot Herald of Free Enterprise In Zeebrugge is zondagochtend in Zeebrugge herdacht. Het schip kapseisde 25 jaar geleden bij het uitvaren van de haven richting Dover. Daarbij kwamen 193 van de ruim 500 passagiers om het leven.
Enkele honderden mensen herdachten zondag de ondergang van de Herald of free Enterprise bij de gedenksteen voor de ramp in Zeebrugge.  
Enkele honderden mensen, onder wie de West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé, burgemeester Patrick Moenaert van Brugge en burgemeester Veronica Philpott van Dover kwamen in de Sint Denaaskerk bijeen voor een herdenklingsdienst. Daarna werden kransen gelegd bij het monument aan de haven. Gouverneur De Caluwé wierp later in de ochtend vanaf een boot een krans in het water op de plek waar de Herald kapseisde, 90 meter buiten de pieren. Hij zei onder meer: ‘Hoe dramatisch de ramp met de Herald ook was, we hebben lessen getrokken. De overheden waren 25 jaar geleden slecht voorbereid en we hebben geleerd om met een rampenplan beter in te spelen op noodsituaties.'
Bij de herdenking was ook een aantal overlevenden en nabestaanden aanwezig. Ook veel hulpverleners van destijds (duikers, brandweerlieden, bemanningen van sleepboten en reddingboten) woonden de plechtigheid bij. Onder hen redder-duiker Yves Peperstraete (58) uit Veurne. Hij was werkzaam op de  Seaking-luchtmachtbasis van Koksijde en haalde tientallen drenkelingen uit het wrak. Hij werd met een kabel naar beneden gelaten op het gekapseisde schip met als opdracht zoveel mogelijk passagiers te redden. ‘Het eerste slachtoffer dat ik ophaalde, was een kindje van zeven', zo herinnert hij zich. Met voorhamers en bijlen, afkomstig van te hulp gesnelde sleepboten, werden zoveel mogelijk ruiten verbrijzeld waarachter wanhopige drenkelingen zich in het ijskoude verdrongen. Mensen, dood of levend, werden op de gekapseisde romp gehesen en met boten naar de zeemachtbasis overgebracht. Pas in mei werd het laatste slachtoffer geborgen.
Niet zijn taak
De Herald of Free Enterprise (131,90 x 23,20 meter) verliet om 19.05 uur de haven van Zeebrugge. Aan boord: 80 man personeel, ruim 500 passagiers (maar een passagierslijst ontbrak), 81 personenauto's, 3 bussen en 47 vrachtwagens.
Kort na het vertrek ontdekte assistent-bootsman Terence Ayling dat de boegdeuren nog open stonden. Hij had ze niet gesloten, omdat dat zijn taak niet was.
Om 19.20 uur passeerde de Herald met open boegdeuren de binnen-golfbreker in de haven. Drie minuten later voer de ferry voorbij de buitenste pier, de Noordzee op. Op dat moment gutste het water binnen. Het schip begon snel te kapseizen, waarna een grootscheepse, chaotische reddingsactie op gang kwam.
De Rotterdamse berger Smit-Tak zette de veerboot op 27 april, in samenwerking met de Tijdelijke Vereniging Bergingswerken en de Unie van Reddings- en Sleepdiensten, weer recht. De Herald werd versleept naar Vlissingen en direct omgedoopt in Flushing Range. Egyptische slopers verkopen het schip naar Taiwan, waar ze in april 1988 wordt gesloten.
In oktober 1990 worden de verantwoordelijke bemanningsleden, inclusief kapitein David Lewry en bootsman Mark Stanley vrijgesproken. Lewry was overigens al eerder met een gouden handdruk vertrokken bij rederij P&O. (WB/JG)

www.schuttevaer.nl