Kraken C2000

Auteur Topic: Kraken C2000  (gelezen 117468 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #350 Gepost op: 9 december 2008, 21:50:00
Volgens mij vergeten jullie een belangrijke gegeven van een scanner.... een scanner zend niet... ;) ;D ;D ;D Hij is dus ook niet uit te schakelen en het is niet te detecteren dat je meeluistert... ;)

Stel dat er een C2000 scanner zou zijn en je woont toevallig in de buurt van een bureau dan moet je het ID van dat bureau in je scanner zetten en je zou mee kunnen luisteren met de gespreksgroep waar deze ID naar luistert. Je moet dan dus in je scanner een ID programmeren van een zender/ontvanger (porto of vaste post) die in de buurt van jouw zendmast zit.  ;)

Je hoeft dus niet in te loggen maar je moet achter de gegevens komen van een C2000 porto/mob bij jouw in de buurt. Ik weet niet of er tussen de porto/mob en het netwerk ook nog crypto signalen uitgewisseld worden? Ze doen heel geheimzinnig over de sleutel die in de apparatuur geprogrammeerd wordt dus ik vermoed dat als die ooit gekraakt wordt dat het dan wel mogelijk kan worden om het te gaan beluisteren.


V-V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #351 Gepost op: 9 december 2008, 23:44:57
Volgens mij vergeten jullie een belangrijke gegeven van een scanner.... een scanner zend niet... ;) ;D ;D ;D Hij is dus ook niet uit te schakelen en het is niet te detecteren dat je meeluistert... ;)

Stel dat er een C2000 scanner zou zijn en je woont toevallig in de buurt van een bureau dan moet je het ID van dat bureau in je scanner zetten en je zou mee kunnen luisteren met de gespreksgroep waar deze ID naar luistert. Je moet dan dus in je scanner een ID programmeren van een zender/ontvanger (porto of vaste post) die in de buurt van jouw zendmast zit.  ;)

Je hoeft dus niet in te loggen maar je moet achter de gegevens komen van een C2000 porto/mob bij jouw in de buurt. Ik weet niet of er tussen de porto/mob en het netwerk ook nog crypto signalen uitgewisseld worden? Ze doen heel geheimzinnig over de sleutel die in de apparatuur geprogrammeerd wordt dus ik vermoed dat als die ooit gekraakt wordt dat het dan wel mogelijk kan worden om het te gaan beluisteren.
Totdat de sleutel anders wordt geprogrammeerd, of zelfs een andere soort encryptie dan ben je weer terug bij af.


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #352 Gepost op: 10 december 2008, 13:16:31
Totdat de sleutel anders wordt geprogrammeerd, of zelfs een andere soort encryptie dan ben je weer terug bij af.

inderdaad  :)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #353 Gepost op: 10 december 2008, 18:01:39
Ja, maar als meneer de agent op het buro z'n porto aanzet 'flipt' het netwerk denk een beetje (dubbele ID's)

En dan moet je ook nog een TETRA scanner hebben (die voorlopig nog niet echt bestaat) en dan heb je ook nog TEA2....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #354 Gepost op: 19 december 2008, 23:52:20
Ja, maar als meneer de agent op het buro z'n porto aanzet 'flipt' het netwerk denk een beetje (dubbele ID's)

En dan moet je ook nog een TETRA scanner hebben (die voorlopig nog niet echt bestaat) en dan heb je ook nog TEA2....
Volgens mij vergeten jullie een belangrijke gegeven van een scanner.... een scanner zend niet... ;) ;D ;D ;D Hij is dus ook niet uit te schakelen en het is niet te detecteren dat je meeluistert... ;)

Stel dat er een C2000 scanner zou zijn en je woont toevallig in de buurt van een bureau dan moet je het ID van dat bureau in je scanner zetten en je zou mee kunnen luisteren met de gespreksgroep waar deze ID naar luistert. Je moet dan dus in je scanner een ID programmeren van een zender/ontvanger (porto of vaste post) die in de buurt van jouw zendmast zit.  ;)

Je hoeft dus niet in te loggen maar je moet achter de gegevens komen van een C2000 porto/mob bij jouw in de buurt. Ik weet niet of er tussen de porto/mob en het netwerk ook nog crypto signalen uitgewisseld worden? Ze doen heel geheimzinnig over de sleutel die in de apparatuur geprogrammeerd wordt dus ik vermoed dat als die ooit gekraakt wordt dat het dan wel mogelijk kan worden om het te gaan beluisteren.

Als je een zender hebt....(scanner die zend?) heb je ook een zendvergunning nodig.... snappie... Lees mijn bovenstaand bericht nog eens door....  8) Ben ik nu zo slim of is de rest zo dom....  ::) ::) ;)


Andere, digitale, netwerken zijn ondertussen gewoon te volgen met een scanner...  ;) Meer hierover is te lezen op: http://www.winradio.com/home/ato-g305.htm


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #355 Gepost op: 19 december 2008, 23:55:33
Ben ik nu zo slim of is de rest zo dom....  ::) ::) ;)

Ik ben nog zwevende.  ;D ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #356 Gepost op: 20 december 2008, 00:02:23
Ja, ik had het nog even over een andere tetra terminal (ik heb ergens gelezen dat er ook 'meeluister treminals' op de markt zijn/ontwikkeld worden) gebruiken om c2000 af te luisteren...

Maar ik denk dat je ook wel 'ingemeld' moet zijn in het systeem om de codering(TEA2) te volgen. En  wat in de tekst staat van "je moet dan een ID programmeren" slaat dan weer terug op het principe dat je dan een beperkt aantal groepen kan afluisteren (bijv. het is raar als een ID van BRW haaglanden uitluisterd op de noodhulp groep van Groningen, als het al uberhoud zou lukken) en de meldkamer je er zo weer uitdonderd....

Joost (zweeft ook nog  ::) )


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #357 Gepost op: 20 december 2008, 00:03:30


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #358 Gepost op: 20 december 2008, 00:11:14
Ja, ik had het nog even over een andere tetra terminal (ik heb ergens gelezen dat er ook 'meeluister treminals' op de markt zijn/ontwikkeld worden) gebruiken om c2000 af te luisteren...

Maar ik denk dat je ook wel 'ingemeld' moet zijn in het systeem om de codering(TEA2) te volgen. En  wat in de tekst staat van "je moet dan een ID programmeren" slaat dan weer terug op het principe dat je dan een beperkt aantal groepen kan afluisteren (bijv. het is raar als een ID van BRW haaglanden uitluisterd op de noodhulp groep van Groningen, als het al uberhoud zou lukken) en de meldkamer je er zo weer uitdonderd....

Joost (zweeft ook nog  ::) )

Ik weet niet of je in het verleden wel eens analoge 'trunking' netwerken heb beluisterd op je scanner (ik wel) maar je kan alleen mee luisteren bij een mast binnen je ontvangst bereik met een (semi) ingeprogrammeerd ID in je scanner. Als je een gesprek wil hebben meld je dat aan bij het data kanaal en die wijst je een lege frequentie aan. Tijdens het gesprek kan de frequentie ook weer wisselen. Zonder dat je 'ingemeld' stond op de mast kon ik de gesprekken toch volgen met mijn winradio scanner omdat de scanner zo 'slim' was dat hij gewoon mee schakelde.

Nu is C2000 volledig digitaal maar in Duitsland is het al gelukt om TETRA (zonder TEA2) gewoon af te luisteren: http://tweakers.net/nieuws/43105/tetra-protocol-van-c2000-eenvoudig-af-te-luisteren.html Het probleem zit hem in het TEA2 decodering... niet in het TETRA protocol...  ;)


V-V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #359 Gepost op: 20 december 2008, 01:45:08




Andere, digitale, netwerken zijn ondertussen gewoon te volgen met een scanner...  ;) Meer hierover is te lezen op: http://www.winradio.com/home/ato-g305.htm

Uhm netwerken?
volgens mij zijn momenteel alleen scanners leverbaar voor het apco25 protocol en dan zonder encryptie.
Er bestaan inmiddels veel meer digitale systemen en daar zijn geen scanners voor hoor.