Kraken C2000

Auteur Topic: Kraken C2000  (gelezen 117480 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #360 Gepost op: 20 december 2008, 10:23:31
Je kan een ontvanger (scanner) via simpele techniek koppelen aan een computer, en je kan daarmee signalen van een digitaal netwerk zoals tetra ontcijferen..
Er zijn zelfs technieken om het switchen van frequentie te volgen voor "de pakketjes" die voorbij komen...  
Tja,  het is niet zo maar te doen, met goedkope randapparatuur en je zit nog met een relatief eenvoudige incryptie die je moet ontcijferen..  Het is in ieder geval bij mijn weten nog nooit echt serieuze poging gelukt..  Stel je dat een de encryptie kan ontcijferen moet je nog kijken of je verkeer tussen verschillende adressen kan volgen..  
In de GSM wereld is dat alleen nog maar gelukt met behulp van de provider en via het netwerk van de betreffende provider..


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #361 Gepost op: 20 december 2008, 12:12:10
In de GSM wereld is dat alleen nog maar gelukt met behulp van de provider en via het netwerk van de betreffende provider..


Zoek eens op internet op man in the middle attack & GSM. Door een vals basestation in de lucht te zetten en je voor te doen als een mast van dat netwerk, meld de GSM zich aan bij jou base station. Zet de voice weer door naar het oorspronkelijke netwerk en er kan mee geluisterd worden. Het basis station vraagt aan de handset om zijn encryptie uit te zetten en de voice wordt dan af te luisteren

http://www.cs.stevens.edu/~swetzel/publications/gsm.pdf
pagina 2880
Het is niet simpel en je moet in de buurt blijven van die GSM, maar het kan wel.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #362 Gepost op: 20 december 2008, 12:56:00
bijv. het is raar als een ID van BRW haaglanden uitluisterd op de noodhulp groep van Groningen, als het al uberhoud zou lukken) en de meldkamer je er zo weer uitdonderd....

Dat je zweeft dat merk ik, want wat stel jij je voor bij het uitluisteren van de ene regio op een kanaal van een andere regio?? Even terug naar analoog, hoe kun je op het kanaal van Groningen luisteren naar Den-Haag? Dat kan niet. Wat denk je dat gespreksgroepen zijn en hoe werken ze? Dat zijn gewoon een soort virtuele kanalen. Als een kanaal van Haaglanden is dan is hij ook van Haaglanden en daar hebben andere regio's niets mee te maken. Als een brandweerwagen van Haaglanden om wat voor reden dan ook in Groningen rijdt dan kan hij via de Groningse masten gewoon meeluisteren met noodhulp Haaglanden, daar merken ze in Groningen totaal niets van.

WEl is het zo dat een TETRA terminal "aktief" meeluistert. Het netwerk weet welke terminal op welke mast naar welke gespreksgroep luistert. Als noodhulp Haaglanden aktief is, dan zal dit echt niet per definitie uitgezonden worden via alle masten in Haaglanden, alleen via de masten waarop op dat moment TETRA terminals zijn aangemeld die ook daadwerkelijk op die ene gespreksgroep staan afgestemd. Vervolgens kunnen er theoretisch ook voertuigen in andere delen van het land rijden waardoor noodhulp Haaglanden niet alleen in Haaglanden zelf, maar ook via masten in Groningen, Utrecht en Alkmaar worden uitgezonden. Is een voertuig rijdende, dan zal hij zich steeds op andere masten aanmelden (net als een GSM) en zal het "uitzenden van die gespreksgroep" zich dus ook steeds blijven verplaatsen. Voorbeeld, het noodhulpkanaal van de KLPD zal dus logischerwijs ook in een groot deel van Nederland worden uitgezonden omdat hun eenheden zich door het hele land kunnen begeven.

Als je ooit in de toekomst al mee zal kunnen luisteren dan zal dat louter "passief" zijn. Dus een ontvanger gelijkend op een scanner die niet zendt maar alleen ontvangt. Je bent dan volledig afhankelijk van de gespreksgroepen die op dat moment worden uitgezonden via de mast waarop je op dat moment staat afgestemd. Het kan dus zomaar zijn dat je meeluistert (we zijn nog even in droomland) op een bepaalde gespreksgroep en dat het plotseling ineens doodstil wordt. Misschien "hing" er maar 1 voertuig aan die ene mast en heeft hij zich zojuist verplaatst naar een andere mast. Dan is het netwerktechnisch gezien volstrekt onnodig om die gespreksgroep uit te blijven zenden op de vorige mast, dat kost alleen maar netwerkcapaciteit. En ja, je voelt hem misschien al aankomen, hoe meer regio's en verschillende disciplines zich op 1 plek bevinden, hoe hoger de netwerkbelasting zal zijn, er vanuitgaande dat ze allemaal afgestemd staan op hun eigen gespreksgroep(en).

Mocht het meeluisteren dus ooit mogelijk worden, dan ben je dus afhankelijk van "wat er in jouw omgeving rijdt". Dat kan nadelen hebben maar ook voordelen omdat je bijvoorbeeld (tijdelijk) allerlei gepreksgroepen uit verschillende delen van het land zou kunnen ontvangen. Dat is immers ook het grote voordeel voor de hulpdiensten, vroeger was het 1 doffe ellende als een voertuig een regio verliet. Tegenwoordig hoeven ze nooit meer van "kanaal" te veranderen als ze hun eigen regio verlaten. Simpel gezegd verhuist "de ontvangst" met hun mee, het signaal van hun eigen gespreksgroep zal altijd via een lokale mast worden uitgezonden.

Hunter


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #363 Gepost op: 20 december 2008, 14:50:00
Eigenlijk verwoord je wat ik bedoel... ;)

Wat ik bedoelde als je een 'SIM' kaartje van de een porto kopieert dat je dat dan nooit in het heleland kan gebruiken... Want als je met een 'scanner met kaartje van RB Haaglanden' op een groep van groningen probeert uit te luisteren(als dat al ooit lukt), zien ze dat wel in Groningen en dan wordt je er weer even snel uitgegooid. Maar je zou bijvoorbeeld wel met een kaartje van RB Haaglanden de BHL-NHLP-A of RBG-LVO(bijv.) kunnen uitluisteren, totdat ze je doorhebben of iemand met hezelfde kaartje z'n porto/mob aanzet...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #364 Gepost op: 20 december 2008, 15:11:56
Eigenlijk verwoord je wat ik bedoel... ;)

Wat ik bedoelde als je een 'SIM' kaartje van de een porto kopieert dat je dat dan nooit in het heleland kan gebruiken... Want als je met een 'scanner met kaartje van RB Haaglanden' op een groep van groningen probeert uit te luisteren(als dat al ooit lukt), zien ze dat wel in Groningen en dan wordt je er weer even snel uitgegooid. Maar je zou bijvoorbeeld wel met een kaartje van RB Haaglanden de BHL-NHLP-A of RBG-LVO(bijv.) kunnen uitluisteren, totdat ze je doorhebben of iemand met hezelfde kaartje z'n porto/mob aanzet...



Nee jij snapt het totaal niet... :-X Je meld je niet aan bij een zendmast met je scanner maar je luistert toevallig mee met een gespreksgroep die wordt uitgezonden via een mast binnen het bereik van de scanner...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #365 Gepost op: 20 december 2008, 15:31:27
Ja, maar dan hoor je dus alles door elkaar??? ::)

En ik bedoel eigenlijk dat je je met je scanner 'aanmeld' in het netwerk om de codering/frequenties te volgen(wat dus nu alleen kan met c2000 apparatuur met kaartje)

Nou weet ik er ook niet zo heel veel over(meer over hoe je het wel moet gebruiken)... dus correct me if wrong.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #366 Gepost op: 20 december 2008, 20:21:48
Je luistert per gespreksgroep dus alles loopt niet door elkaar. Alleen zal het nog wel een tijd duren want dat kraken van de codering zal niet te gemakkelijk zijn!  ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #367 Gepost op: 21 december 2008, 13:33:45
Wat ik bedoelde als je een 'SIM' kaartje van de een porto kopieert dat je dat dan nooit in het heleland kan gebruiken... Want als je met een 'scanner met kaartje van RB Haaglanden' op een groep van groningen probeert uit te luisteren(als dat al ooit lukt), zien ze dat wel in Groningen en dan wordt je er weer even snel uitgegooid. Maar je zou bijvoorbeeld wel met een kaartje van RB Haaglanden de BHL-NHLP-A of RBG-LVO(bijv.) kunnen uitluisteren, totdat ze je doorhebben of iemand met hezelfde kaartje z'n porto/mob aanzet...

Je zit nog steeds op het verkeerde spoor. Zoals jij het stelt zou het dus ook mogelijk zijn dat een Haagse brandweerwagen vanuit zijn eigen regio meeluistert met de noodhulpgroep van Groningen? Dat kan niet, want in een mobilofoon zitten niets anders dan voorgeprogrammeerde gespreksgroepen. Het klinkt misschien erg simpel, maar wat erin zit kun je selecteren, wat er niet in zit kun je ook niet selecteren... Of bepaalde randapparatuur geauthoriseerd is om op bepaalde groepen af te stemmen dat is een heel ander verhaal. De gemiddelde politieportofoon kan niet zomaar op een gespreksgroep van een observatieteam komen, en ALS iemand het al voor elkaar zou kunnen krijgen om die groep erin te krijgen, dan heb je dus een legitieme portofoon, maar het netwerk zal hem echter geen toegang geven tot die gespreksgroep. Alles wat ik hierboven tik gold zelfs al bij het oude analoge trunkingnetwerk van de politie Haaglanden, dat werkte ook met gespreksgroepen die volledig of gedeeltelijk geblokeerd konden worden.

Hunter


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #368 Gepost op: 21 december 2008, 17:33:47
Nee, dit kan inderdaad niet omdat de betreffende gespreksgroepen/banken niet in de randapparatuur zitten. Een Brandweervoertuig uit Haaglanden kan wel op het extern inmeldnet van Groningen komen.

Ik bedoelde dat als je met een (gekopieert) ID kaartje uit Haaglanden niet met andere apparatuur (scanners etc.) op een noodhulp groep van groningen kan zitten, want dan ziet de meldkamer een portofoon/mob van de Brandweer Haaglanden en dat is raar...

Dus vandaar

Want wij mogen als reddingsbrigade gewoon op alle brandweer, knrm, reddingsbrigade en RMG groepen komen, maar we kunnen en mogen niet op de groepen van de politie en ambulance(worden we eventueel wel aan gekoppeld).

Joost (volgensmij bedoelen we hetzelfde alleen is het niet helemaal duidelijk)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #369 Gepost op: 21 december 2008, 17:40:17
Nee, dit kan inderdaad niet omdat de betreffende gespreksgroepen/banken niet in de randapparatuur zitten. Een Brandweervoertuig uit Haaglanden kan wel op het extern inmeldnet van Groningen komen.

Ik bedoelde dat als je met een (gekopieert) ID kaartje uit Haaglanden niet met andere apparatuur (scanners etc.) op een noodhulp groep van groningen kan zitten, want dan ziet de meldkamer een portofoon/mob van de Brandweer Haaglanden en dat is raar...

Dus vandaar

Want wij mogen als reddingsbrigade gewoon op alle brandweer, knrm, reddingsbrigade en RMG groepen komen, maar we kunnen en mogen niet op de groepen van de politie en ambulance(worden we eventueel wel aan gekoppeld).

Joost (volgensmij bedoelen we hetzelfde alleen is het niet helemaal duidelijk)

Het lijkt mij sterk dat jullie politie spraakgroepen in jullie apparatuur hebben....  :o ???

Je begrijpt het nog steeds niet...... Jij begint er steeds over de de meldkamer het 'ziet'. Maar misschien kan je mij eens uitleggen hoe een scanner kan gaan 'zenden'?