Kraken C2000

Auteur Topic: Kraken C2000  (gelezen 117419 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

gast

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 20 februari 2005, 23:37:46
Ter informatie:
GSM is door een Isrealier aantoonbaar gekraakt,  
het gsm signaal wordt zonder encryptie naar de mast gestuurd.  Zoek maar eens op Google.

De laser was al uitgevonden voordat de techniek bestond. Zo ook met c2000. De theorie is er, de ideeen zijn al meerdere keren besproken. Het gaat om het meeluisteren op welke manier dan ook, niet alleen om het kraken ervan.

De gebruikte encryptie protocollen (TEA2) op het C2000 netwerk zijn geclassificeerd en daarmee tot staatsgeheim verheven, inderdaad, dat is vrijwel onmogelijk. Maar tussen zend en ontvangst gedeelte zit nog een hoop andere apparatuur. En de zwakste schakel is de mens.

En stel...stel, stel, dat ik zou kunnen aantonen dat ik
c2000 kan afluisteren...denk je echt dat iemand dat zou geloven dan? En stel dat ik het kan bewijzen...aantoonbaar voor een groot publiek....dan is dat lek binnen de korste keren verbeterd en dus zijn we terug bij af. Dus zal ik als het nu al mogelijk was wel even wachten met roepen hoe het zou moeten.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #61 Gepost op: 21 februari 2005, 00:34:03
GSM is door een Isrealier aantoonbaar gekraakt,  het gsm signaal wordt zonder encryptie naar de mast gestuurd.  Zoek maar eens op Google.

Oei, dat zit toch iets minder makkelijk in elkaar dan jij nu schetst, aangezien GSM verschillende encryptieniveaus kent. Zoek maar op via Google ;-)

Groeten, Peter.


gast

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 21 februari 2005, 01:44:26
http://www.fastchicken.co.nz/blog/PermaLink,guid,1062b1ef-4b6c-49f4-b1cb-332d980d794a.aspx
Tussen de beller en de mast in gaan staan. Aljeblieft.
Het signaal wordt voordat het word  versleuteld eerst opgepoetst (we hebben het over GSM)

http://home.hccnet.nl/h.blankesteijn/index/2002/Nrc/Beet/023%20020406%20Veilig%20bellen%20in%20beperkte%20kring.htm
Het ging in dit geval om de A5 decodering.
Ik doe mijn huiswerk wel.

En nu we toch bezig zijn.  Als c2000 niet te kraken is en zo prima beveiligd is...mag je mij eens gaan uitleggen waarom hoofdstuk 6 bestaat in dit document:

http://www.minbzk.nl/contents/pages/37848/beveiligingsbeleidc2000editie2004kleinerformaat.pdf

en specifiek deze alinea:

"Bedreigingen door butenstaanders zjin voornamelijk het afluisteren en/of storen van de verbindingen, het zich ongeauthoriseerd toegang verlenen tot het c2000 systeem en de informatie daarin en de diefstal van (rand)apparatuur en vandalisme"


gast

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2005, 02:06:24
Sterker nog, het uitvaardigen van een beveiligingsbeleid betekent dat er een mogelijke dreiging is of word verwacht en men op de hoogte is van potentiele zwakke punten in het systeem.  En als je dat documentje doorleest word je als zendamanteur best wel vrolijk :-)


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #64 Gepost op: 21 februari 2005, 10:19:39
Het zwakste punt zal ongetwijfelt het transport zijn van  een antenne site naar de meldkamer.  
Net als bij GSM, is dit dus het traject waarop getapt kan (zal) worden.

Maak je hiervan gebruik (inbraak in kast of opgraven kabel)  dan begeef je jezelf al direct op het 'criminele' pad. Ik kan mij niet voorstellen dat een gemiddelde scanner luisteraar dit ervoor over zal hebben.

En de factor mens? De echte crimineel heeft natuurlijk vele mogelijkheden. Het plaatsen van luister apparatuur in een meldkamer, infiltratie enz enz. Dit soort zaken heeft niets met C2000 te maken of je moet het "afluisteren van gesprekken en c2000 uit de meldkamer" zien als kraken van c2000.

Dit gaat de luisteramateur toch echt te ver.

Ton.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #65 Gepost op: 21 februari 2005, 13:48:32
Sterker nog, het uitvaardigen van een beveiligingsbeleid betekent dat er een mogelijke dreiging is of word verwacht en men op de hoogte is van potentiele zwakke punten in het systeem.  En als je dat documentje doorleest word je als zendamanteur best wel vrolijk

Ik geloof dat ik ook zendamateur ben en ik geloof dat ik ooit zelfs nog met C2000 bezig ben geweest. Als dat geen mooie combinatie is dan weet ik het ook niet, maar je wilt er kennelijk niet aan dat het echt goed is beveiligd.

Mocht je het nog niet weten, bij vrijwel alle soortgelijke 'cruciale' overheidsnetwerken is sprake van bepaalde (aanvullende) wetgeving met betrekking tot het kraken cq aftappen ervan, ongeacht of de stand der techniek dat waarschijnlijk acht.

Hoe goed je de deur ook dichttimmert, je kunt er altijd nog een extra plank tegenaan timmeren.

Groeten, Peter.


gast

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 22 februari 2005, 00:35:49
Het zwakste punt zal ongetwijfelt het transport zijn van  een antenne site naar de meldkamer. 
Net als bij GSM, is dit dus het traject waarop getapt kan (zal) worden.

Maak je hiervan gebruik (inbraak in kast of opgraven kabel)  dan begeef je jezelf al direct op het 'criminele' pad. Ik kan mij niet voorstellen dat een gemiddelde scanner luisteraar dit ervoor over zal hebben.

En de factor mens? De echte crimineel heeft natuurlijk vele mogelijkheden. Het plaatsen van luister apparatuur in een meldkamer, infiltratie enz enz. Dit soort zaken heeft niets met C2000 te maken of je moet het "afluisteren van gesprekken en c2000 uit de meldkamer" zien als kraken van c2000.

Dit gaat de luisteramateur toch echt te ver.

Ton.

Dat is dus precies mijn punt. De zendamateur gaat dit te ver, de professionele crimineel zal hier wat minder moeite mee hebben. Voor deze jongens is het afluisteren van grote waarde voor hun (voornamelijk illegale) praktijken.

Een veiligheidsbeleid kost geld, dit word niet zomaar uitgevoerd (als "extra plank"). Het systeem is meer of minder beveiligd zolang de kosten opwegen tegen de mogelijke veiligheidsrisico's.

Overigens is dit (wellicht verouderd, 2000) toch ook wel interessant om door te lezen vanuit dit standpunt.

http://www.aardbaan.com/phreak/doc_spionage_grave.php


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #67 Gepost op: 25 februari 2005, 00:35:57
Ik geloof dat ik ook zendamateur ben en ik geloof dat ik ooit zelfs nog met C2000 bezig ben geweest. Als dat geen mooie combinatie is dan weet ik het ook niet, maar je wilt er kennelijk niet aan dat het echt goed is beveiligd.

Mocht je het nog niet weten, bij vrijwel alle soortgelijke 'cruciale' overheidsnetwerken is sprake van bepaalde (aanvullende) wetgeving met betrekking tot het kraken cq aftappen ervan, ongeacht of de stand der techniek dat waarschijnlijk acht.

Hoe goed je de deur ook dichttimmert, je kunt er altijd nog een extra plank tegenaan timmeren.

Groeten, Peter.


Je vergeet 1 zwak punt: insiders. Iemand die weet hoe de encryptie gedecodeerd kan worden. En bijna iedereen is omkoopbaar of chantabel...
Arts  www.alphalog.nl


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #68 Gepost op: 25 februari 2005, 06:39:01
Je vergeet 1 zwak punt: insiders. Iemand die weet hoe de encryptie gedecodeerd kan worden.
En bijna iedereen is omkoopbaar of chantabel...

Doe je best  ;)

Groeten, Peter.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #69 Gepost op: 25 februari 2005, 19:17:40
Je vergeet 1 zwak punt: insiders. Iemand die weet hoe de encryptie gedecodeerd kan worden. En bijna iedereen is omkoopbaar of chantabel...
Hoorde iig al van een diender die ontslagen was omdat ie zijn porto verkocht had.... en dat hollands midden er al een paar dozijn kwijt is....maar das allemaal "W.I.S." en geen "harde info" ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-