Praat eens met de AIVD, CIA, NSA...
En wat denk je dat zij zullen zeggen? "Wij maken gebruik van een tapkamer bij de provider(s)".
Ik kan je tot in details uitleggen waarom een scanner of soortgelijke ontvanger voor GSM nooit bruikbaar kan zijn om criminelen af te luisteren, maar daar is dit het forum en het onderwerp niet voor. Afluisteren cq tappen gebeurt in speciaal daarvoor bestemde tapkamers bij de providers. Sterker nog, voor opsporingsdoeleinden zijn alle aanbieders van mobiele communicatie
verplicht om een tapmogelijkheid te bieden. Niet door de lucht om het moeilijker te maken dan het eigenlijk is, maar gewoon bij de centrale waar alle gesprekken in klare taal en ongecodeerd en niet te vergeten selectief zijn af te luisteren en op te nemen.
Helaas blijven er nog steeds mensen stellig van overtuigd dat het doodeenvoudig is om dergelijke signalen zomaar uit de lucht te plukken. Ik zou dat soort beweringen graag gebaseerd willen zien op feiten en bewijzen. Zolang dat niet bewezen wordt en iedereen de mooie verhalen op elkaar door blijft vertellen, zullen veel mensen in de illusie blijven dat GSM-scanners inderdaad bestaan.
Ik zal het binnenkort eens vragen aan die kabouter die elke ochtend door de straat loopt te joggen
Groeten, Peter.