Kraken C2000

Auteur Topic: Kraken C2000  (gelezen 119503 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Ierlandfan

  • Gast
Reactie #300 Gepost op: 26 februari 2006, 14:09:09
wat vaak gebeurt in beveiligingen, of op soortgelijke tereinen is het volgende:
Iemand vindt (al dan niet per ongeluk) een achterdeur, een software fout of door wat creatief solderen of kortsluiting veroorzaken een of andere ingang waardoor hij een kijkje kan nemen in het hart van de machine. Dan kan je bijv. de originele software aanpassen of je eigen software op zetten en wat je daarmee kan hangt af van je bedoelingen natuurlijk.

Om een niet geheel goede vergelijking te noemen: Sommige Motorola GP300 porto's hadden maar 8 kanalen. Door het wegknippen van een stukje plastic en het redelijk simpel veranderen van de software kom je er 16 kanalen van maken. Het zou me dan ook niets verbazen als er bewust uitgeschakelde opties in een C2000 porto zitten. De vraag is of je deze kan "misbruiken" Bijv. voor het achterhalen van de encryptie. (dus zeg maar de formule)


Rolf

  • Gast
Reactie #301 Gepost op: 26 februari 2006, 22:21:31
Ierlandfan, waar je eigenlijk op doeld zijn beveiligings lekken.
Ik draai al jaren Windows als besturings systeem en je suggereed eigenlijk dat er in een versie zeg eens Win98 se onvolkomen heden zouden kunnen zitten waardoor anderen toegang zouden kunnen krijgen tot mijn systeem via het internet.
Nou dat ik ik me bijna niet voorstellen  ;D ;D ;D ;D

OK een GP300 de knop blokkering weg knippen en nieuwe software er in spoelen lijkt mij toch iets andres dan een key uit de porto trekken op een andere manier dan via de com poort van het geval er zal toch zeker wel een sabotage contact in z'n porto zitten die een harde reset geeft als de behuizing opengemaakt word zonder dat het sabotage alarm geblokt is via de poort of heb ik te veel Startrek gekeken?

Rolf


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #302 Gepost op: 26 februari 2006, 23:05:22

er zal toch zeker wel een sabotage contact in z'n porto zitten die een harde reset geeft als de behuizing opengemaakt word zonder dat het sabotage alarm geblokt is via de poort of heb ik te veel Startrek gekeken?

Rolf

zo ver gaan ze toch echt niet hoor ;D ;D ;D
Nemo me impune lacessit


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #303 Gepost op: 27 februari 2006, 12:01:54
Windows. Daar mag je toch niet spreken van beveiligingslekken en bugs? Dat zijn toch ingebouwde opties?  :D

Ik doelde o.a op beveiligingslekken maar het kan ook anders.
Een paar voorbeelden: (onthou, het gaat om het idee)

In Duitsland werd een decoder gemaakt voor sateliet tv. (Dbox2) Die draaide alleen (en was hardwarematig beveiligd) Betanova/Betaresearch software. Middels het op het juiste moment kortsluiten van het geheugen en het tegelijkertijd handmatig veranderen van het opstartgeheugen (aantal commando's intypen) werd de beveiliging opgeheven. (debug mode)
Op die manier kan je er alles mee ontvangen door er andere software in te zetten.
Dat kon dus eerst niet vanwege de beveiliging. Die checkte de software op "echtheid"
Middels een zelfgebouwde (nu kan je ze kopen) insteekkaart kunnen ook andere smartcards werken . Als je iets minder legaal bezig wil zijn kun je de keys ook gewoon van het boze internet halen.

Het is een kwestie van componenten kennis.

Er zijn verschillende routers (al dan niet WIFI) die via hetzelfde truukje (ook weer het kortsluiten van het geheugen) andere software toelaten. (Linksys bijvoorbeeld) Hierdoor is het mogelijk het zendbereik te verhogen of bijvoorbeeld om er een WIFI scanner van te maken die meteen de eventueel beveiligde verbindingen probeert te kraken. (wardriving) En nog veel meer is mogelijk.

Er zijn videokaarten waar functionaliteit is afgeknepen zodat ze goedkoper verkocht kunnen worden. De goedkope en de duurdere versies hebben dan zogenaamd iets minder of meer extra's...sneller, meer graphics etc etc. Dat is dus eigenlijk niet waar, het is gewoon dezelfde kaart waarvan de hardware is uitgeschakeld. Meestal is dat middels het solderen van wat componenten op te heffen. Moet ik er wel bijzeggen dat de goedkope kaarten meestal fouten bevatten en dat daarom de functionaliteit wordt uitgeschakeld. Hoeven ze de kaarten niet weg te gooien. Slim op zich.

Terug te komen op je sabotage contact: Wordt wat lastig repareren als dat erin zou zitten.
porto valt op de grond..porto denkt dat ie open is om een of andere reden (scheur in behuizing etc) gaat er een alarm af of is je porto gewist.Verder heeft zoiets stroom nodig. Batterij eruit en probleem opgelost. Evt. reserve batterij in porto....wel, die kunnen ook leeg. Gaatje boren op de juiste plek, beetje creativiteit en het contact vastlijmen of batterij leeg laten lopen. Zomaar een idee.

Bij Motorola is meestal de software om de porto's te programmeren beveiligd, dat scheelt je weer dat contact :-). En meestal zijn de belangrijkste gebieden in de porto zelf denk ik ook nog eens beveiligd met een speciale code. Ik heb echter geen idee wat voor processor er inzit of wat er voor geheugen wordt gebruikt. Het zal je nog gaan verbazen wat er inzit denk ik. Het is geen nieuwe ontworpen apparatuur maar meer speciaal voor Nederlands vervaardigde aanpassingen.

Net zoals de infostream. Ook geen nieuw ontwikkeld product.
Meer aangepast aan de Nederlandse wensen. En dan nog slecht ook. Maar dat is een andere discussie die je hier ergens beneden in een ander topic kan vinden.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #304 Gepost op: 27 februari 2006, 12:14:04
Net zoals de infostream. Ook geen nieuw ontwikkeld product. Meer aangepast aan de Nederlandse wensen. En dan nog slecht ook.

Die discussie wil ik graag met je aangaan, want naar mijn bescheiden mening is het wel een nieuw ontwikkeld produkt. Infostream maakte namelijk geen Flex-pagers (alleen pocsag) en heeft speciaal voor het Nederlandse P2000 een FLEX-Infostream ontwikkeld. Geloof me dat dat een van de grote redenen is waarom het apparaat zo slecht werkt. Ze moesten iets ontwikkelen waar ze nog geen kennis van hadden en vervolgens moest het ook nog eens vlug-vlug met alle gevolgen van dien.

Da's wat anders dan een bestaande FLEX-pager (zoals de Jupiter of ProOne) aanpassen aan de Nederlandse wensen)

Groeten, Peter.


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #305 Gepost op: 5 maart 2006, 13:56:39
Citaat
Die discussie wil ik graag met je aangaan, want naar mijn bescheiden mening is het wel een nieuw ontwikkeld produkt. Infostream maakte namelijk geen Flex-pagers (alleen pocsag) en heeft speciaal voor het Nederlandse P2000 een FLEX-Infostream ontwikkeld.

Ben ik niet met je eens al volg ik je logica wel. Het blijft een al bestaand product wat is omgebouwd. Als ik een auto op benzine ombouw tot LPG blijft het dezelfde auto. Geen nieuw product. Dat er dan wat extra's ingebouwd worden maakt het wel een nieuw model maar geen nieuwe auto. Met de infostream zie ik dat hetzelfde. Technisch is het (even kort door de bocht)
alleen het ontvangstgedeelte wat vervangen is en de software is aangepast.
Maar dat is software en dat is een kleine aanpassing. Maar dan nog blijft het een infostream.
Het is wel een ander model. Geen nieuw product.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #306 Gepost op: 5 maart 2006, 14:47:12
Technisch is het (even kort door de bocht) alleen het ontvangstgedeelte wat vervangen is en de software is aangepast. Maar dat is software en dat is een kleine aanpassing. Maar dan nog blijft het een infostream. Het is wel een ander model. Geen nieuw product.

Tsja, net hoe je het bekijkt. De vergelijking benzine/LPG ben ik niet met je eens, da's een relatief kleine aanpassing. In geval van de Infostream is simpel gezegd het enige wat gelijk is gebleven de behuizing. Nouja, zelfs die is iets aangepast, maar dat moet het probleem niet wezen. Een bedrijf wat totaal geen ervaring heeft met FLEX moet behalve de ontvanger (da's pas een kleine aanpassing) ook de firmware aanpassen. Het apparaat moet weten wat al die eentjes en nulletjes voorstellen die hij voor zijn kiezen krijgt en tevens om kunnen gaan met groepsoproepen, iets waar wel meer fabrikanten moeite mee te lijken hebben.

Dat lijkt me iets anders dan een pager van Motorola kiezen en die vervolgens aan laten passen aan de wensen van de Nederlandse hulpdiensten. Dan hadden we nu al lang een goed werkende pager gehad en geen half werk en techneuten die na een jaar van ellende maar even naar Nederland afreizen om metingen aan het P2000-netwerk te verrichten omdat ze in Australie de ballen verstand hebben van hoe FLEX nu eigenlijk werkt.

Tsja vooral dat laatste zegt toch wel heel erg veel. Je laat een bedrijf wat aan de andere kant van deze planeet is gevestigd een -voor hun nieuw- produkt ontwikkelen en als ze het niet werkend krijgen dan komen ze hier maar even kijken hoe zo'n FLEX signaal er nu eigenlijk uit ziet. Als ze dat nou meteen hadden gedaan  :)

Groeten, Peter.


Rolf

  • Gast
Reactie #307 Gepost op: 5 maart 2006, 15:04:29
IK heb hier een Motorola Jazz liggen werk als een trein en een Jupiter daar naast draai in PDW op een schone PC via een ham com.
Van techniek snap ik wel het stukje klima en koeltechniek maar electronica en 1-en en 0-en sanp ik de ballen van.
Hoe kan het dan zijn dat PDW en de pager hier 100% paralel lopen en ik geen misses kan vinden op een van beiden, maar daarin tegen de pagers van de brandweer schijnbaar alleen maar klacten opleveren.
Ik ken nog al wat mensen van de SIGMA hier in zuid limburg en omdat ik nog al eens als mobile eenheid bestempled word omwillen van de nodige scanners en andere zaken komen ze aan mij vragen hoe je de alarm toontjes van hun nieuwe pager kan wijzigen ze komen op de propen met een Bravo 80* (boven het display staat Daviscom) en ze hebben zeker geen Infostream.
Als leek met het recht van vrijheid van menings uiting durf ik te zeggen dat met met de keuzen die gemaakt is m.b.t. de aanschaf van de huidige pager de keuze bagger is die van mijn belastingcenten aangeschaft is en ik het vermoeden heb dat er mensen persoonlijk beter van worden als er maar veel van deze dingen verkocht worden.
Weten jullie nog de invoering van de rode fiets reflector? schijnt de verantwoordelijke minister ook iets met aandelen in gehad te hebben bij een firma die deze dingen op demarkt ging brengen.

Groetjes Rolf


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #308 Gepost op: 5 maart 2006, 18:15:58
ze komen op de propen met een Bravo 80* (boven het display staat Daviscom) en ze hebben zeker geen Infostream.

Jouw regio Limburg-Zuid doet net als de regio Amsterdam niet mee aan de LARA en zij mogen dus kopen wat ze willen.

Groeten, Peter.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #309 Gepost op: 5 maart 2006, 23:43:35
Jouw regio Limburg-Zuid doet net als de regio Amsterdam niet mee aan de LARA en zij mogen dus kopen wat ze willen.

Groeten, Peter.


inmiddels heeft de LARA een brevet van onvermogen afgegeven met de huidige pager, normaal is dit een reden om een kontrakt open te breken voor wat betreft de pager en zou een ieder zijn eigen gang kunnen gaan, scheelt de belasting betaler veel geld (1/3 van de prijs)

overigens heb ik berichten gehoord dat er een vernieuwde infostreaam in aankomst is, maar wat mij betreft mosterd na de maaltijd!
Nemo me impune lacessit