Middelbrand (metro) Rhijnspoor - Capelle aan den IJssel 06-03-2012

Auteur Topic: Middelbrand (metro) Rhijnspoor - Capelle aan den IJssel 06-03-2012  (gelezen 6358 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2012, 18:49:13
'Slachtoffers metrobrand aan hun lot overgelaten'
CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Ongeveer honderdvijftig slachtoffers van de metrobrand op dinsdagochtend zijn door de RET aan hun lot overgelaten. Dat is GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte van mening. Twee uur na de brand waren de meesten nog niet geëvacueerd en opvang, informatie en vervangend vervoer is niet aangeboden. De fractievoorzitter eist donderdag in een spoeddebat opheldering van wethouder Baljeu.

De bewuste metro vatte op dinsdagochtend even voor tien uur vlam tussen metrostation Schenkel en station Capelsebrug  ‘Het leek alsof de metro eerst over hobbeltjes reed’, zegt Wouter Vos, die in het achterste metrostel zat. ‘De metro remde vervolgens hard en er kwam zwarte dikke rook naar achteren. Waar de bestuurder zit kwamen vlammen en gele vuurspetters onder de metro vandaan. Ik hoorde geknetter en geluid dat lijkt op mitrailleurvuur.’
 
De meeste passagiers zijn na de noodstop direct naar achteren gevlucht. Eén passagier raakte lichtgewond aan zijn hand. ‘Mensen waren in paniek door de dikke rook en er heerste chaos’, zegt Vos. 'Eén van de passagiers heeft het glas bij de noodknop ingeslagen, waarna de deuren open gingen en mensen naar buiten klommen. Dat ging moeizaam, zeker voor oudere mensen die moeilijk ter been zijn. Via een trapje konden we in een ander metrostel klimmen, dat uit de andere rijrichting was komen aanrijden.’
 
De brandweer was ongeveer tien minuten na het uitbreken van de brand per plekke. De vervangende metro bleef volgens Vos een half uur stilstaan en de slachtoffers kregen nog steeds geen informnatie, terwijl de politie en RET-personeel inmiddels waren gearriveerd. ‘Uiteindelijk moesten we ook die metro weer uit en moesten we over het spoor naar station Capelsebrug lopen. Daar waren een aantal mensen van de RET met een geel hesje, maar er werd niets omgeroepen of aan ons verteld. Als je iets wilde weten moest je het zelf gaan vragen. In totaal heb ik drie of vier bussen gezien waarop ‘metrodienst’ stond, maar die zaten al zo voI dat er bijna niemand meer bij kon. Ik vroeg ‘wat nu’ aan een RET-medewerker. Hij zei dat ik naar station Kralingse Zoom kon lopen om te kijken of daar misschien wel een metro rijdt richting centrum, maar dat kon hij niet garanderen. De informatievoorziening onderling was dus ook ronduit slecht, want er reden helemaal geen metro's meer op de lijn.’
 
Twee uur na het incident stonden de meeste slachtoffers nog steeds op station Capelsebrug te wachten. Vos: 'Nazorg is niet geboden en de RET heeft geen namen van de slachtoffers genoteerd. Het is niet niks als je in een metrostoestel opgesloten zit en rook en vlammen ziet. Wij hebben de chaos zelf meegemaakt en wat krijgen wij: overvolle bussen.’
 
GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte noemt de hulpverlening 'onbeschrijflijk slecht'. Hij heeft voor donderdag een debat in de gemeenteraad aangevraagd. 'Je zou verwachten dat slachtoffers als eerste worden geholpen en dat voor hen goede informatie, opvang en vervangend vervoer wordt geregeld. Ik wil dat er goede noodscenario's komen. deze metro bevond zich gelukkig boven de grond. Je moet er niet aan denken wat er was gebeurd als de metro had vlamgevat in een tunnelbuis.'

Zat jij ook in de metro of was je op het bewuste station ten tijde van de brand dinsdagochtend? Laat hieronder dan weten wat jouw ervaringen
http://www.dichtbij.nl/krimpenerwaard/regionaal-nieuws/artikel/2286396/slachtoffers-metrobrand-aan-hun-lot-overgelaten.aspx


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2012, 19:13:56
wat dacht je van ontruiming ;)  bij een woningbrand waar de meterkast in brand staat wordt er ook niet middel brand gemaakt enz.

Denk dat het verschil tussen meterkast en 3e rail waar hogere voltage op staat erg groot is, en dan ook nog eens lid van jeugdbrandweer.
Eerst huiswerk doen denk ik, want ik snap zelfs als leek dat er dan hoger opgeschaalt wordt, plus dat het een metro met meerdere personen aan boord is.
In zo,n situatie wordt altijd hoger opgeschaald (zie ook 3e rail) wat gevaar voor electrokutie opleverd
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2012, 20:35:58
Denk dat het verschil tussen meterkast en 3e rail waar hogere voltage op staat erg groot is, en dan ook nog eens lid van jeugdbrandweer.
Eerst huiswerk doen denk ik, want ik snap zelfs als leek dat er dan hoger opgeschaalt wordt, plus dat het een metro met meerdere personen aan boord is.
In zo,n situatie wordt altijd hoger opgeschaald (zie ook 3e rail) wat gevaar voor electrokutie opleverd
dat snap ik maar waar ik op doelde is dat zowel een metro als een meterkast niet met water geblust kan worden en bij de meterkastbrand (vaak) geen middel brand wordt gegeven en bij een metrobrand zoals deze wel.

en om dan maar de zin de stroom kan je ook vanaf buiten eraf halen bij een meterkast dan kan bij een metrobrand ook  ;)
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #13 Gepost op: 7 maart 2012, 20:45:53
Denk dat bij een metrobrand een compleet andere procedure aan vast zit om stroom er af te halen dan bij een meterkast.
Ik ga het wel uitzoeken en kom erop terug!
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #14 Gepost op: 7 maart 2012, 21:24:00
dat snap ik maar waar ik op doelde is dat zowel een metro als een meterkast niet met water geblust kan worden en bij de meterkastbrand (vaak) geen middel brand wordt gegeven en bij een metrobrand zoals deze wel.

en om dan maar de zin de stroom kan je ook vanaf buiten eraf halen bij een meterkast dan kan bij een metrobrand ook  ;)

Meestal word in een meterkast CO2 gebruikt, Dat omdat het een kleine ruimte is. Daar dooft men de vlammen mee maar men haalt niet de latente warmte weg. Het grote verschil waarom bij een meterkast brand niet opgeschaald word(mits ie niet uitbreid) is omdat de bewoners zich over het algemeen nog kunnen bevrijden van huis.  

Een metro moet met schuim(water) geblust worden(nee geen LD want dan je het elektrisch systeem weggooien). Maar daarom moet er zo en zo opgeschaald worden. Brandweer kan ook niet alles en is afhankelijk van RET Energievoorziening(heeft een andere naam maar kan ik ff niet opkomen).

Kortom bij een metro inzet heb je
Brandweer voor het bestrijden van het vuur en het redden van mensen en eventueel dieren.
RET voor het noodzakelijk uitschakelen van elektriciteit, als de RET dat niet doet kan de brandweer niet eens beginnen. RET moet ook vervangend vervoer regelen.
Ambulance voor medische behandelingen etc.
Politie voor het verkeer, handhaving openbare orde, slachtofferhulp en oorzaak van de brand en de strafrechtelijke gevolgen ervan.
Gemeente voor opvang en ook slachtofferhulp i.s.m. de politie

Kortom een middelbrand is gewoon terecht. En als het veel mensen hadden geweest of op een hoofdverkeersader had zelfs een GRIP 1 of 2 (denk aan verstoring van verkeer) gerechtvaardigd geweest.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #15 Gepost op: 7 maart 2012, 21:36:08
Denk dat bij een metrobrand een compleet andere procedure aan vast zit om stroom er af te halen dan bij een meterkast.
Ik ga het wel uitzoeken en kom erop terug!

Wat ik me van vroeger kan herinneren kon je aan het eind van elk perron een handgreep zien waarmee je de stroom
kon onderbreken. Of dat tegenwoordig nog zo is weet ik niet maar elk RET personeel wat gerelateerd is aan het metro
onderdeel zou moeten weten hoe en waar je de stroom kan uitschakelen.
Mogelijk is het zelfs zo dat de centrale verkeersleiding dat op afstand kan doen maar dat weet ik niet helemaal zeker.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #16 Gepost op: 7 maart 2012, 21:57:20
Enrico die zit er nog steeds, maar dat geld volgens mij alleen voor de station gebieden. Op de vrije baan ben je afhankelijk van het onderstation
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 7 maart 2012, 21:57:38
Bepaalde reacties zo lezende vraag ik me af of sommige mensen uberhaupt weten wat er gebeurt als er opgeschaald wordt naar middelbrand.. Schaal je op naar middelbrand krijg je er een TS bij en een OVD, dat is alles.
Dit brandje kan inprincipe door 1 TS worden bestreden, reden middelbrand moet dus ergens anders liggen. Er is al veel gesproken over de hoogspanningsleidingen die je hier vindt, daar zul je met 1 TS al voorzichtig mee om moeten springen, laat staan met 2 TSen.

Een bevelvoerder komt terplaatse en zal zijn plan maken. Een van de zaken die hij moet regelen is zijn eigen watervoorziening, als hij daar handjes te kort voor heeft  moet hij opschalen naar middelbrand. In dit geval vermoed ik dat de enigste reden voor opschaling  de waterwinning is geweest, je weet immers maar nooit of het uit de hand gaat lopen.
Ik denk ook zeker dat we het allemaal niet spannender moeten maken dan het eigenlijk was. ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 7 maart 2012, 22:19:12
Enrico die zit er nog steeds, maar dat geld volgens mij alleen voor de station gebieden. Op de vrije baan ben je afhankelijk van het onderstation

Oké helder verhaal. Daar ken ik het ook van. Zal kijken of ik deze week in de gelegenheid ben om een onderzoekje te doen
bij boven- en ondergrondse stations.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #19 Gepost op: 7 maart 2012, 22:48:36
Bepaalde reacties zo lezende vraag ik me af of sommige mensen uberhaupt weten wat er gebeurt als er opgeschaald wordt naar middelbrand.. Schaal je op naar middelbrand krijg je er een TS bij en een OVD, dat is alles.
Dit brandje kan inprincipe door 1 TS worden bestreden, reden middelbrand moet dus ergens anders liggen. Er is al veel gesproken over de hoogspanningsleidingen die je hier vindt, daar zul je met 1 TS al voorzichtig mee om moeten springen, laat staan met 2 TSen.

Een bevelvoerder komt terplaatse en zal zijn plan maken. Een van de zaken die hij moet regelen is zijn eigen watervoorziening, als hij daar handjes te kort voor heeft  moet hij opschalen naar middelbrand. In dit geval vermoed ik dat de enigste reden voor opschaling  de waterwinning is geweest, je weet immers maar nooit of het uit de hand gaat lopen.
Ik denk ook zeker dat we het allemaal niet spannender moeten maken dan het eigenlijk was. ;)
als ik op de foto's kijk is er genoeg water (zie sloot naast het spoor) eventueel heeft het bereiken van de brand een rol gespeelt in de opschaling  ;) maar dit is speculeren dus ik hou hier verder mee over op.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi