De spanning die op de koppeling tussen de verschillende voertuigen staat. Dus ook die op de kop en de staart van het voertuig.
Op de koppelingen van metro-rijtuigen staat geen 750 Volt tractiespanning; dit is verboden !
Er lopen alleen signaalspanningen doorheen om de rijtuigen met elkaar te kunnen laten "communiceren".
Zodra er een metro-rijtuig wordt ontkoppeld van een ander rijtuig komt er automatisch een beschermplaat voor.
Bij de NS wordern deze vaak nog handmatig door een rangeerder geplaatst, maar soms ook niet.
En over prioriteiten stellen gesproken;
er wordt natuurlijk altijd naar de veiligste manier gekeken als het op evacueren aankomt; op afstand spanning van de bovenleiding of derdrailafschakelen , en ter plaatse meten en aardpoten of aardhengel plaatsen.
Dit kost wat tijd dus bij brand in een rijtuig zal er een afweging gemaakt moeten worden;
- wachten tot alles veilig is gesteld of
- trein verlaten nadat de spanning, op afstand, is afgeschakeld zonder aardpoot/aardhenegel is geplaatst. Hierbij bestaat, technisch gezien, de kans dat de spanning terug kan komen.
Bij dit alles komt ook de eventuele paniek onder de aanwezige passagiers om de hoek kijken. Als deze de noodbedieningsglaasjes van de deuren inslaan en de trein, ongecontroleerd, gaan verlaten komen er allerlei andere risico's bij; electrocutiegevaar, aanrijdgevaar door passerende treinen, uit trein vallen door hoge vloer van trein etc. .........