Handelen bij railincidenten, tram/trein/metro

Auteur Topic: Handelen bij railincidenten, tram/trein/metro  (gelezen 10469 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2012, 17:23:34
De spanning die op de koppeling tussen de verschillende voertuigen staat. Dus ook die op de kop en de staart van het voertuig.
Op de koppelingen van metro-rijtuigen staat geen 750 Volt tractiespanning; dit is verboden !
Er lopen alleen signaalspanningen doorheen om de rijtuigen met elkaar te kunnen laten "communiceren".
Zodra er een metro-rijtuig wordt ontkoppeld van een ander rijtuig komt er automatisch een beschermplaat voor.
Bij de NS wordern deze vaak nog handmatig door een rangeerder geplaatst, maar soms ook niet.

En over prioriteiten stellen gesproken;
er wordt natuurlijk altijd naar de veiligste manier gekeken als het op evacueren aankomt; op afstand spanning van de bovenleiding of derdrailafschakelen , en ter plaatse meten en aardpoten of aardhengel plaatsen.
Dit kost wat tijd dus bij brand in een rijtuig zal er een afweging gemaakt moeten worden;
- wachten tot alles veilig is gesteld of
- trein verlaten nadat de spanning, op afstand, is afgeschakeld zonder aardpoot/aardhenegel is geplaatst. Hierbij bestaat, technisch   gezien, de kans dat de spanning terug kan komen.
Bij dit alles komt ook de eventuele paniek onder de aanwezige passagiers om de hoek kijken. Als deze de noodbedieningsglaasjes van de deuren inslaan en de trein, ongecontroleerd, gaan verlaten komen er allerlei andere risico's bij; electrocutiegevaar, aanrijdgevaar door passerende treinen, uit trein vallen door hoge vloer van trein etc. .........
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2012, 17:51:43
In dit kader is dit een leerzame website:

http://www.veiligheidlangshetspoor.com/


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2012, 17:54:53
Waar komt de prioriteit te liggen?
gaat het redden van mens en dier voor, of is het afschakelen van de spanning belangrijker voor dat er uberhaupt wat gaat gebeuren.
Afschakelen spanning. Als er spanning op de bovenleiding/stroomrail staat mag je als hulpverlener niets ondernemen. Je kan niet veilig werken tot de bevestiging van stroomonderbreking.

Aan extra slachtoffers onder hulpverleners heeft niemand wat.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2012, 18:41:21
Citaat
Je kan niet veilig werken tot de bevestiging van stroomonderbreking.

Het zichtbaar aanwezig zijn van kortsluitmiddelen middels aardhengel aan bovenleiding of kortsluitpoot onder 3e-rail is het enige signaal tot veilig kunnen en mogen werken tijdens calamiteiten of het uitvoeren van werkzaamheden aan of in de buurt van een bovenleiding of 3e-rail.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2012, 18:53:41

Het zichtbaar aanwezig zijn van kortsluitmiddelen middels aardhengel aan bovenleiding of kortsluitpoot onder 3e-rail is het enige signaal tot veilig kunnen en mogen werken tijdens calamiteiten of het uitvoeren van werkzaamheden aan of in de buurt van een bovenleiding of 3e-rail.
Dat is dus de visuele bevestiging van de stroomonderbreking waar ik op doelde  :)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #15 Gepost op: 9 maart 2012, 00:54:43
Waar komt de prioriteit te liggen?
gaat het redden van mens en dier voor, of is het afschakelen van de spanning belangrijker voor dat er uberhaupt wat gaat gebeuren.

Het is overigens ook van belang te weten wat voor incident er gaande is. Is het een brand op een station of andere openluchtlokatie: kan je ontruimen zonder gebruikmaking van een kortsluitlans. Gaat het om een ontsporing met een groot aantal wielstellen is er een grote kans dat het voertuig (buiten) onder stroom staat: het voertuig kan misschien niet de stroom kwijt die deze normaal via de rails kwijtraakt waar hij nu dus niet op staat. Heeft een pantograaf de bovenleiding meegenomen en ligt deze nu op het voertuig? Veel is afhankelijk van diverse factoren.
  • Ontsporing: met hoeveel wielstellen (min-pool)
  • Stroom: is de kabel/derde rail intact, zo nee: ligt deze tegen de rails, tegen het voertuig
  • Locatie: in een open gebied, in/aan een station, in een tunnel
  • Snelheid/materiaal hulpdiensten: Hebben de hulpdiensten kortsluitlanzen of schakelkastsleutels


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 8 mei 2012, 12:11:44
Veilig omgaan met de 25KV- tester

bron: http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/rss/bkn-rss/@32425/veilig-omgaan-25kv

Met de komst van de HSL en de Betuweroute is er een nieuwe bovenlijnspanning in Nederland gekomen: de 25 KV. Om te controlern of de werkplek spanningsloos is, maakt de brandweer gebruik van de 25KV-tester. In  bijgevoegde documenten vind je informatie over de tester en hoe je hem veilig kunt gebruiken.

Presentatie 25KV-tester.pdf (PDF, 1094 kB)
Instructiekaart 25KV-tester.pdf (PDF, 980 kB)
AfstandenHS-lijnen.pdf (PDF, 107 kB)

25 kV-tester.wmv
Published on May 7, 2012 by nvbr01
Instructiefilpje brandweer over de inzetprocedure en werking van de 25 kV tester;
Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 5 juli 2012, 17:46:24
Ik kan even geen juiste topic vinden, maar als je op het spoor (trein/tram/metro) loopt, kun je dan geëlektrocuteerd worden door de rails zelf of door andere factoren?
Dit vraag ik omdat ik op Liveleak een filmpje zag waarbij iemand wel onder stroom kwam te staan op metrorails.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 6 juli 2012, 19:17:22
Ik kan even geen juiste topic vinden, maar als je op het spoor (trein/tram/metro) loopt, kun je dan geëlektrocuteerd worden door de rails zelf of door andere factoren?
Dit vraag ik omdat ik op Liveleak een filmpje zag waarbij iemand wel onder stroom kwam te staan op metrorails.
Hebben treinen de bovenleiding als voeding, hebben metrostellen een geleiderails langs de baan lopen inplaats van een bovenleiding waar zij hun voeding vandaan halen. Die leiding loopt vlak langs het spoor. Stap je op die leiding zul je dit niet overleven. ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2012, 22:09:56
Dat was denk ik ook het geval in het filmpje, want de persoon begon na een tijdje te roken.