Ik denk dat het zo bij alle drie de sirene's is, bijna bij alle hoor je niet goed uit welke richting ze komen als het een beetje waait hoor je ze helemaal niet.
Ik denk trouwens dat je nog best veel kan leren uit die interior movies vanuit brandweerwagens/ambulances over gedrag en oplossingen. Mijn filmpjes zijn inmiddels al gebruikt voor onderzoeken en binnenkort gaan ze ze op mijn rijschool ook gebruiken om mensen er wat bewuster van te maken.
Gr. Ricardo
wat zijn interrior movies, en wat bedoel je met bewuster maken (beter leren luisteren).?
overigens zijn zowel 3-toon als 2-toon kwa geluid gelijk, ze zitten in het zelfde frequentie gebied, alleen bij de 2-toon klinken de tonen 650 mSec en bij de 3-toon 900 mSec.(als ze tenminste aan de regelgeving voldoen)
de enige verschillen zijn de gebruikte golfvormen van de tonen, de ambu heeft meestal een gemoduleerde toon, het lijkt alsof die zweeft. (waarvan men vindt dat hij binnen de bebouwing een beter richtingsgevoel geeft, en meer opvalt,Rotterdam gebruikt deze voor de 2-toon, alswel voor de 3-toon), terwijl de meeste een blokgolfvormige toon weergeeft, die wat aggressiever klinkt dan een sinusvormige toon (bijv, de Martin-hoorn).
het is natuurlijk wel zo dat er verschillen in geluidsterkten gebruikt wordt, het RVV zegt tenminste 100dB, dus dat halen ze allemaal wel, maar het uiteindelijke vermogen hangt af van het fabrikaat, het soort luidspreker en de plaats van de luidspreker c.q. hoorns als die zijn aangebracht.
ook deze plaats is niet vast gelegd, de enige regel is tenminste 100dB.