gebruiksfunctie!!

Auteur Topic: gebruiksfunctie!!  (gelezen 16413 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Gepost op: 31 januari 2005, 21:05:41
Preventisten,

Vraagje;
 waar wordt deze bij jullie op getoest?
Lichte industriefunctie of winkelfunctie.

De aanvrager geeft op lichte industriefunctie en daarop zullen wij moeten toesten. Dat het fout is doet dan niet terzake en zal pas later aangegeven kunnen worden.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2005, 21:40:14
Guust,

Ik toets deze aan winkelfunctie:

winkelfunctie: gebruiksfunctie voor het verhandelen van materialen, goederen of diensten;

Zelfs sex-richtingen laten we daaronder vallen. Lees de definitie nog maar eens goed!  ;) Wij toesten ze tegenwoordig ook zo.   :D


Hij valt totaal niet in de definitie licht industriefunctie (of ze moeten totaal geen klanten willen trekken  :D):

lichte industriefunctie: industriefunctie waarin activiteiten plaats vinden, waarbij het verblijven van mensen een ondergeschikte rol speelt;

Volgens mij is toch het doel van een tuincentra dat ze spullen verkopen aan mensen. Dus volgens mij spelen mensen een hoofdrol! 8)

Ze kunnen het zelfs niet onder industriefunctie laten vallen als ze ook spullen verkopen:

industriefunctie: gebruiksfunctie voor het bedrijfsmatig bewerken of opslaan van materialen en goederen, of voor agrarische doeleinden;

Dus zodra ze iets verkopen zitten ze vast aan een winkelfunctie!

Wordt trouwens een leuke om gelijkwaardige veiligheid aan te tonen met 1000 m2 BC. Aan de hand van de tuincentra die ik gedaan heb wordt dat al gauw een sprinklerinstallatie.
Je moet trouwens opletten dat ze goed schermdoek gebruiken. Vaak passen ze schermdoek toe dat ze rechtstreeks uit de kasbouw halen. Vaak voldoet dat niet aan klasse 4. Als je dan een sprinkler toepast zit je dubbelfout want het geeft een snelle branduitbreiding die je sprinkler niet bij houd waardoor er te veel sprinklers geactiveerd worden en de installatie faalt.

Wat ook vaak fout gaat is dat ze de bezettingsgraad te laag opgeven (in relatie met het daadwerkelijk gebruik). Bij de bouwvergunningsaanvraag kan je ze er alleen maar op wijzen maar geef ze gelijk mee dat dit getal voor de gebruiksvergunning gelijk de bovengrens is. Je moet eens vlak voor kerst gaan kijken en in het voorjaar als de blaadjes weer aan de bomen komen  >:(.

FF opsommen wat er verder nog in komt:
-BMI
-OAI
-ANV
-TRS
-BSL

Succes,


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2005, 21:51:24
ik dacht altijd dat een tuincentrum onder lichte industrie viel,gezien de vele opslag van meststoffen enz die daar meestal is.Om maar te zwijgen over de gifstoffen die je daar hebt


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2005, 22:18:22
Voor degenen die het nog niet vonden hadden ;):

http://217.22.65.19/ hoofdstuk 1 paragraaf 1.1 artikel 1.1 lid 3 en 4


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2005, 08:33:18
Palmpie bedankt voor je bericht.

Alleen is het wel zo dat als zij opgeven lichte industriefunctie wij dat MOETEN toesten hieraan. Wij mogen geen veranderingen aanbrengen.

maar over de gelijkwaardigheid ervan.
Er komt een BMI met volledige bewaking en een doormelding naar de AC. Tevens is er RWA aanwezig.
Hoe hebben jullie dit geregeld met die sprinklers? persoonlijk vindt ik dat een beetje ver gaan.
Hebben zij dat aangegeven?


Guust 


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2005, 11:45:21
Guust,

Volgens mij hebben ze het aanvraag formulier niet goed ingevuld dus is hij volgens mijn niet ontvankelijk. Wat ze gaan bouwen en zo als ze willen gaan gebruiken voldoen ze niet aan de definitie van 'lichte industriefunctie'.

Als ze beheersbaarheid van brand gaan berekenen is één optie sprinkler. Als ze op een andere kolom uitkomen mogen ze ook zonder sprinkler. Alleen is het een gelijkwaardigheid die ter beoordeling van de gemeente is. In principe is BvB een afbrandscenario. Alleen als je voldoet aan de kolom B (?, degene met factor 0,5) zou je een binnen aanval mogen doen. Alleen moet je je wel realiseren dat dit afhankelijk is van de man op de bok met de rode streep op zijn helm! Als hij, door wat voor reden dan ook, besluit om niet naar binnen te gaan gaat het goed fout!

Dus als je kwetsbare objecten om het pand heen staan moet je afwegen of je wel een afbrandscenario wil. Ik heb een pand gehad waar in het zuiden, NW en NO kwetsbare objecten/belangrijke infra lag. Daar zijn we niet akkoord gegaan met een afbrandscenario maar is er een sprinkler (incl 2 dieselpompen en 1e graads watervoorziening  :)).

Dus volgens mij kan je op twee manieren een sprinkler krijgen:
- BvB
-door geen afbrandscenario toe te staan.

Voor je gebruiksvergunning kan je geen verdere beperking toestaan als oppervlakte / 2 dus 5660 personen. Alleen verhoud zich dit niet met dat het verblijven van mensen een ondergeschikte rol speelt. Maar je kan natuurlijk ook een vergunning voor 50 personen afgeven want het verblijven van mensen speelt een ondergeschikte rol  :D.

De deur breedte is gerelateerd aan het oppervlak en de bezettingsgraad. De deurbreedte zal tussen 42 meter (gebruiksoppervlak) en 62 meter (verblijfsgebied/ruimte) liggen. Zie afdeling 2.17 van het bouwbesluit. Dit zijn de minimale deurbreedtes die je moet hanteren bij het beoordelen van het bouwbesluit. Afwijkingen zijn niet toegestaan.

RWA moet wel effectief zijn. In hoeverre je kasluiken mee kan nemen als RWA kan ik niet beoordelen. Volgens mij moeten ze gekeurd zijn en het systeem fail-safe zijn uitgevoerd. Ik denk niet dat kassendaken kunnen voldoen de kwaliteit die geëist wordt voor RWA luiken.

Als ze kunnen aantonen dat ze door een effectieve RWA langere ontruimingstijden hebben zou je de loopafstand en/of ontruimingstijd kunnen verlengen. Ik zou daar in eerste instantie niet over beginnen tegen de aanvrager want we zijn geen adviesbureau ($$$) maar een toetsende instantie!


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2005, 12:01:19
De omgeving is niet zo erg kwetsbaar. alleen een woning op een afstand van 9 meter. Dit was vroeger de eigenaarswoning.


De RWA zal wel conform de richtlijnen aangebracht en via een proefbrand uitgetest worden. Via de BMI wordt het aangestuurt en zal de luiken aan de loefzijde open gaan.

Dat van die gebruiksfunctie zal ik ze zeker even aanspreken.


Het schermdoek zal zeker de nodige aandacht krijgen en voldoen aa nde eisen. net zoals de dakbedekking, dit is van polycarbonaat en zal voldoen aan de DIN 4102 klasse B1.

Hoe ga jij zometeen om met de schuifdeuren??


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2005, 13:09:27
Schuifdeuren zijn volgens mij in het nieuwe bouwbesluit (juli 2005?) niet meer toegestaan als vluchtdeur.

Er komt volgens mij in het nieuwe bouwbesluit ook een verzachting voor de eis van toiletten.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2005, 13:19:12
Maar dat geldt dan ook voor bestaande bouw. Dus als zij klaar zijn met bouwen waarbij nog wel schuifdeuren mochten kan ik dan dus handhavend optreden en draaideuren eisen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2005, 13:25:07
Je zou even het staatsblad moeten op zoeken (www.overheid.nl) waarin de wijzigingstekst staat van het BB. Ik weet niet of dat ook gaat gelden voor bestaande bouw. Een heel voorzichtige inschatting van mijn kant is dat het niet zal gaan gelden.