gebruiksfunctie!!

Auteur Topic: gebruiksfunctie!!  (gelezen 16414 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2005, 13:35:49
in de wijziging van het Bouwbesluit staat vermeld;
Aan artikel 2.151, vierde lid en artkel 2.152 derde en vierde lid, wordt een volzin toegevoegd, luidende: een nooddeur kan geen schuifdeur zijn.

en voor de duidelijkheid dat artikel is bedoeld voor bestaande bouw.


McFozzy

  • Gast


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 1 februari 2005, 19:04:41
Guust,


Ik neem aan dat je een berekening dmv beheerbaarheid van brand ontvangen hebt bij indiening van de bouwvergunning? Hieruit zou kunnen blijken dat er een sprinklerinstallatie of niet nodig zou zijn om één BC te maken.

Ook voor je handhaving later is dit handig. Als dan blijkt dat er ipv een tuincentrum bijv. een parket groothandel of een babyluier opslaghal ( :Dwhat ever) in komt kan je extra eisen stellen/niet akkoord gaan omdat de vuurlast anders wordt.

ff de formule voor beheersbaarheid van brand:
 300000/ (vuurlast in vurenhout * factor) = opp

In jou geval zou je zonder factor, dus zonder sprinkler of optie binnen aanval, een vuurlast (permanent en variabel) mogen hebben van 26 kg vurenhout per m2.

Met de optie binnenaanval mag je de factor 0,5 nemen dus 2x zogroot is dus 52 kg.  De enige beperking is dat de brandomvang bij de daadwerkelijke inzet van de brandweer (+- 13 minuten) niet groter mag zijn dan 25 m2 en 10 meter hoog.  Dit moeten ze trouwens aantonen in het een rapportage mbv beheersbaarheid van brand aan de hand van de materialen die ze gaan verkopen. Ook dient de watervoorziening zodanig te zijn dat er zeer snel 'water op het vuur' gegeven kan worden. Dit betekent vaak droge blusleidingen zodat je niet erg veel slangen hoeft uit te rollen en meerdere brandweer ingangen. Voldoen ze niet aan deze criteria dan mag de factor 0,5 niet toegepast worden.

1 Kg vurenhout is weer 19 MJ/kg/m2 dus de totale vuurlast mag niet boven de 1008 MJ/m2 (totaal 11.400.000 MJ) uitkomen. Op brandweerkennisnet kan je de verbrandingswaarden van diverse materialen vinden.

Als jullie niet akkoord gaan met de optie binnen aanval (arbo, opkomsttijd brandweer, lange inzettijd, geen water in de buurt, geen afbrandscenario's door de politiek toegestaan, niet realistisch gezien de inrichting, enz) dan zal de aanvrager waarschijnlijk niet uitkomen met de 26 kg vurenhout en zal hij meerdere brandcompartimenten moeten maken!!!! Offffffffff een sprinkler... ;D. Dan mag je rekenen met factor 0,1 (10 x zoveel).

Wat er ook gebeurt, ik zou de politiek altijd medeplichtig maken vooral als het een (mogelijk) afbrandscenario wordt anders weten ze je straks wel te vinden als het fout gegaan is..... >:(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2005, 20:40:02


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2005, 08:20:35
Ja dat kom je wel vaker tegen maar ik denk niet meer bij nieuwbouw.

Palmpie, ik heb de archtiect gevraagd om de vuurlast op te geven. eens kijken hoeveel het is. Je hort nog van me.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2005, 11:57:25
in de wijziging van het Bouwbesluit staat vermeld;
Aan artikel 2.151, vierde lid en artkel 2.152 derde en vierde lid, wordt een volzin toegevoegd, luidende: een nooddeur kan geen schuifdeur zijn.

en voor de duidelijkheid dat artikel is bedoeld voor bestaande bouw.

Wijziging bouwbesluit m.i.v. 1 juli 2005.
Voor artikelen 2.146, 2.148, 2,151, 2.152,  nooddeur is geen schuifdeur (als zij niet tegen vluchtrichting in mag draaien)

!! dus niet alle schuifdeuren zijn verboden
dus voor nieuwbouw en bestaande bouw.

(overgenomen uit Bouwbesluit in de praktijk, jan 2005.

groeten,
Loe.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2005, 18:13:59
De toelichting van het staatsblad maakt geen uitzondering maar het lijkt me logisch wat je schrijft. Alleen is deze regel opgenomen om te harmoniseren met de arbo regelgeving. Ik denk niet dat daar een uitzondering in staat.... ???
Volgens mij worden er XXX boeken uitgegeven door mensen die het BB gaan interpreteren volgens hun denkwijze. Volgens mij de enige die uitsluitsel kan geven is de helpdesk. :P

Toelichting BB2005:
Onderdeel JJJ
Met de aanpassing van artikel 2.146, achtste lid, is de breedte van een
nooddeur gelijkgesteld aan de in artikel 4.11 opgenomen vrije doorgang
van 0,85 m. Met een vrije doorgang van 0,85 m in plaats van 0,6 m kan er
ook door mensen met een functiebeperking sneller worden gevlucht. De
doorstroomsnelheid is bij een bredere nooddeur aanzienlijk groter en
dientengevolge het risico op een opstopping aanzienlijk kleiner.
Het voorschrift in het negende lid is als gevolg van de afstemming van
het Bouwbesluit 2003 met het Arbeidsomstandighedenbesluit aangevuld
met de voorwaarde dat een nooddeur geen schuifdeur mag zijn.



Onderdelen MMM en NNN
Het vierde lid van artikel 2.151 en het derde en vierde lid van artikel
2.152 zijn als gevolg van de afstemming van het Bouwbesluit 2003 met
het Arbeidsomstandighedenbesluit aangevuld met de voorwaarde dat een
nooddeur geen schuifdeur mag zijn. Voor een nooddeur, niet bedoeld
voor het betreden van een ruimte, maar uitsluitend voor het ontvluchten
in geval van een calamiteit, is het gebruik van een schuifdeur volgens het
Arbeidsomstandighedenbesluit namelijk niet toegestaan
.

Dus zoals ik het lees is het 'exit' schuifdeuren!!  ;D Maar misschien moeten we een aparte topic opstarten over het nieuwe BB  :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2005, 09:58:06
Hebben we het hier dan over schuifdeuren die brand brand automatisch ontgrendeld worden en in geopende stand te komen te staan of om welk soort schuifdeur gaat het dan.........??

Ik denk dat we anders een groot probleem krijgen me de al bestaande automatische schuifdeuren in winkels etc.!!!!!


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2005, 10:09:29
Er wordt alleen melding gemaakt van een schuifdeur en men gaat er niet verder op in of dit nu een automatische deur is of niet.

Dan zou die automatische deur aangestuurd moeten worden bij een brandmelding. Maar helaas is dat ook weer niet gunstig voor de ontwikkeling van een eventuele binnenbrand.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2005, 10:26:38
Dat is weer een ander verhaal. Maar automatische schuifdeuren die bij spanningsuitval in geopende stand komen te staan of aangestuurd worden door een BMI zijn tot op heden nog veelvuldig toegepast.

Wat staat er beschreven over roldeuren die omhoog wegrollen en aangestuurd worden door een BMI?