gebruiksfunctie!!

Auteur Topic: gebruiksfunctie!!  (gelezen 16087 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 12 februari 2005, 14:55:11
Artikel 2.104 lid 1 stelt:

Een besloten ruimte ligt in een brandcompartiment. Dit geldt niet voor een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte en een opstelplaats voor een verbrandingstoestel niet gelegen in een stookruimte als bedoeld in artikel 4.88, vierde en vijfde lid, en een liftschacht die wat betreft de klasse van de brandvoortplanting en de mate van rookproductie voldoet aan de eisen van een brand- en rookvrije vluchtroute

artikel 2.104 lid 4 stelt:

Een niet besloten verblijfsgebied ligt in een brandcompartiment

Artikel 2.104 lid 7 stelt:

Het eerste en vierde lid zijn niet van toepassing op een lichte industriefunctie, die uitsluitend is bestemd voor het bedrijfsmatig telen, kweken of opslaan van gewassen of daarmee vergelijkbare producten, met een volgens NEN 6090 bepaalde permanente vuurbelasting van ten hoogste 150 MJ/m²

Dussss als je een plantenkas hebt ligt die ruimte niet in een brandcompartiment dussss de ruimte is geen brandcompartiment.... :)

Nu gaan we naar artikel 2.106 lid 1:

De volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van een brandcompartiment naar een ander brandcompartiment, een besloten ruimte waardoor een van rook en van brand gevrijwaarde vluchtroute voert, en een niet besloten veiligheidstrappenhuis is niet lager dan 60 minuten.

Maar omdat het geen brandcompartiment is, is de WBDBO geen 60 minuten. Ook de uitzondering voor 30 minuten zijn niet van toepassing.

Artikel 2.106 lid 5 stelt:

Bij het bepalen van de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van een brandcompartiment van de gebruiksfunctie naar een brandcompartiment, een besloten ruimte waardoor een van brand en van rook gevrijwaarde vluchtroute voert, en een niet besloten veiligheidstrappenhuis van een gebouw op een aangrenzend perceel, wordt voor het gebouw op het aangrenzende perceel uitgegaan van een identiek doch spiegelsymmetrisch ten opzichte van de perceelsgrens gelegen gebouw. Deze spiegeling heeft plaats ten opzichte van het hart van de openbare weg, het openbaar water of het openbaar groen indien het perceel grenst aan die weg, dat water of dat groen.

Ook hier wordt weer gesproken over een 'brandcompartiment'. Aangezien een plantenkas volgens artikel 2.104 geen BC is hoef je niet aan de artikelen uit 2.106 te voldoen.  ;D

De artikelen zijn weer terug te vinden op: http://217.22.65.19/

Als je nog steeds denkt dat je aan spiegelsymetrie moet doen, kan jij het dan onderbouwen met artikelen....? ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #41 Gepost op: 12 februari 2005, 15:29:31
Je zal best gelijk hebben dat een kas op eigen terrein met genoeg afstand van de erfgrens geen brandcompartiment hoeft te zijn.

Ik kan alleen niet onderbouwen waarom de zijde welke grenst aan de erfgrens en binnen de afstandscriteria valt geen brandwerendheid dient te bezitten.

De eerste artikelen die je noemt hebben meer betrekking op indeling in 1 of meerdere brandcompartimenten van het pand zelf dus bij grotere oppervlakken dan de toegestane waarden en staat los van de spygelsymetrie in mijn ogen.

Ik heb dan wel geen ervaring met kassen maar als ik het simpel ga vergelijken met een lichte industriefunctie kleiner dan 1000 vierkante meter hoeft daar dus ook geen compartimentering plaats te vinden maar moet ik nog steeds de zijden welke grenzen aan de erfgrens en binnen de afstandscriteria van brandoverslag vallen uitvoeren met een brandwerende constructie hoe klein of hoe groot de hal of loods ook is.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #42 Gepost op: 12 februari 2005, 15:33:40
dus zoals vaak gezegd wordt, iedereen heeft recht op zijn eigen brandje zolang de buren er maar geen last van hebben en daar is die spiegelsymetrie juist voor in het leven geroepen.

Het zou theoretisch dus mogelijk zijn om elk perceel vol te bouwen met kassen zodat je dus een aaneenschakeling krijgt zonder enige brandwerendheid. Als nou in elke aangrenzende hoek opslag van ik noem maar iets euh plastic bakjes staat dan heb je daar een hoge vuurlast zitten die snel ontwikkeld en doorslaat naar de buren??? Geen brandwerendheid dus in no time staan twee kassen in brand??

Maar misschien een leuke vraag om voor te leggen bij de helpdesk van VROM.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 12 februari 2005, 15:50:27
Spiegelsymetrie is gekoppeld aan brandcompartimenten, ergens anders in het BB (voor zover ik het weet) komt het niet voor. Dus mag je volgens mij gewoon tegen de erfgrens aanbouwen zonder enige brandwerende scheiding want de enige afdeling waar in het bouwbesluit de eisen voor brandscheidingen (BC) staan, stelt geen eis voor lichte industriefunctie....

Gemakshalve had ik sommige leden overgeslagen die m.i. niets toevoegden aan de discussie. Om het nog leuker te maken....

2.104 lid 5 (alleen van toepassing van industrie en overige functie!!!) stelt:

Het eerste en vierde lid zijn niet van toepassing op een gebruiksfunctie met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 1.000 m² en met een volgens NEN 6090 bepaalde vuurbelasting van ten hoogste 500 MJ/m².

Als je dus een ruimte hebt minder dan 1000 m2 en minder dan 26 kgvurenhout/m2 vuurbelasting mag je deze ruimte gewoon op de erfgrens bouwen..... :(. Of dit nu ook geldt voor een hoekje in een kas als de rest van de ruimte minder dan 150 MJ/m2 is?  ??? Ik denk het wel.... :'(

Artikel 2.104 lid 6 stelt:

Het eerste en vierde lid zijn niet van toepassing op een lichte industriefunctie met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 50 m², die uitsluitend is bestemd voor de opslag van goederen of materialen, niet zijnde bij ministeriële regeling aangegeven brandbare, brandbevorderende of bij brand gevaar opleverende stoffen.

Als je dus een plantenkas hebt (of voldoet aan de definitie van 'lichte industriefunctie') mag je in een ruimte van 50 m2 wel (ff gecharceerd) 2000kgvurenhout/m2 aan plantenbakjes opslaan tegen de erfgrens  >:(


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #44 Gepost op: 12 februari 2005, 15:59:23
Dat bedoelde ik dus met het voorbeeld wat ik net aangaf. Je kan een loods neerzetten die kleiner is dan 1000 vierkante meter. Stel dat die loods op twee meter van de erfgrens staat dan moet je aan de zijden welke grenzen aan de erfgrens een brandwerendheid hebben.

Staat de loods aan alle zijden vrij van bebouwing en ook nog op bijvoorbeeld 15 m van de erfgrens dan mag de constructie bij wijs van spreken van kippegaas zijn gebouwd......

Dus ik betwijffel dat je op de erfgrens mag bouwen zonder daaraan enige brandwerendheid te eisen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 12 februari 2005, 16:08:47
Jij zegt nog 2 meter, ik stel dat je op de erfgrens mag bouwen zonder enig voorbehoud..... :'(

Bij een echte kas zal het geen probleem geven met brand want de enige permanente vuurbelasting die aanwezig is is het schermdoek en installaties. Dus met de overslag (als je die uitrekent) zal het wel loslopen. Waarom ze die uitzonderingen met lid 5 en 6 gemaakt hebben snap ik totaal niet... ??? maar omdat het in de regelgeving staat kan ik het plan niet afwijzen als ze het zo indienen. Als de buurman op dezelfde wijze bouwd..... :'( :'( :'( :'( :'(

(Alhoewel, dan hebben de collega's in de rode auto ook weer wat te doen. Bij ons klagen ze al dat ze zo weinig branden meer hebben die uit de klauwen lopen.... ;D ;D ;D. Toch een teken dat preventie werkt.... :D Misschien over 10 jaar weer mogen ze aan de bak als heel nederland volstaat met beheersbaarheid van brand panden..... :-X)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 12 februari 2005, 16:11:09
Jij zegt nog 2 meter, ik stel dat je op de erfgrens mag bouwen zonder enig voorbehoud..... :'(

volgens mij mag je niet op de erfgrens bouwen,en moet je daar minimaal  een halve meter vandaan blijven.Je mag er zelfs geen bomen of struiken op zetten :-\


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 12 februari 2005, 16:13:21
:) :) :)

Ik stel dat uit oogpunt van brandveiligheid  :D :'(

Maar er zal vast wel andere regelgeving zijn die ook eisen aan de afstand tussen percelen stelt...


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2005, 19:59:01
Hey Palmpie. ;)

Loop al een paar berichtjes achter maar heb aan jouw uitleg  niets meer aan toe te voegen. :D


Louis
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #49 Gepost op: 15 februari 2005, 08:56:21
Hi Guys,

goeie discussie hier en men steekt er veel van op. Moet vaker gebeuren. Geen slap geouwe hoer maar zeggen waar het op staat. Misschien is jou inbreng verkeerd en kan gelukkig nog bijgesteldt worden. daar gaat het om!

Wat is de grootste en zwaarste gebruiksfunctie?
Mij is geleerd dat je altijd de grootste of zwaartste functie moet pakken. In het verdere traject (gebruiksvergunning) pak je dan alle twee de functies.

Firemaus, Als zij aangeven op de aanvraag dat het een industriefunctie is dan moeten wij dat daarop toetsen. Wij mogen niet beslissen dat het een winkelfunctie is.
Alleen de manier waarop zij dat doen is wel heel vreemd en proberen op die manier  onder bepaalde voorwaarden uit het bouwbesluit te komen.

We moeten ze dus flink omlullen om die gebruiksfunctie te veranderen. Anders moeten we na de bouw gaan handhaven.