gebruiksfunctie!!

Auteur Topic: gebruiksfunctie!!  (gelezen 16088 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 15 februari 2005, 10:37:59
Staatsblad 1 2005 blz 55:

De actualisering van voorschriften betreft vooral de
aanscherping van de plafondhoogten voor nieuwe utiliteitsgebouwen en de aanpassing van de eis voor het aantal toiletten in een nieuw te bouwen
winkelfunctie
.

Blz 82:

Het aantal toiletruimten was ten onrechte gekoppeld aan de
bezettingsgraadklassen met een relatief zware eis aan het aantal toiletten. Gevolg hiervan was dat naast het winkelpersoneel ook het maximaal aantal bezoekers bepalend was voor het aantal toiletruimten in een winkelfunctie. Dit leidde met name bij grote winkels, zoals meubeltoonzalen, tot een aanmerkelijk groter aantal toiletten dan in de praktijk noodzakelijk wordt geacht. De eis voor het minimum aantal toiletten in de winkelfunctie is nu naar beneden bijgesteld.


Dus ze moeten niet meer zeuren.......... ;) Straks wordt alleen lid 1 en 6 van artikel 4.35 aan gestuurd (zie wijziging QQQQQQ) dus maximaal 2 toiletten in een winkel...... Misschien kan BWT vooruitlopend die eis nu al toepassen.

Heb je trouwens je achterban (politiek) al op de hoogte gebracht van dat je na de opening gaat handhaven  >:(.
Het zal een beetje moeilijk worden als de burgemeester de winkel heeft geopenend en een week daarna ik de krant moet lezen dat hij een stuk heeft getekent waarin het gebruik beperkt wordt....  ;D


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #51 Gepost op: 15 februari 2005, 11:01:30
Palmpie,


Aan de ene kant willen zij niet meegaan met de aankomende eis mbt "de nooddeur is geen schuifdeur". want dan geven zij aan dat de wijzigingen pas per 1 juli in werking treedt en als je het nu indient wij het ook niet mogen weigeren als er schuifdeuren in komen.

maar aan de andere kant hebben zij niet naar die versoepeling gekeken in de aankomende wijziging zit mbt de wc's.
winkelfunctie op dit moment betekend dus een wc per 60 m2 en na de wijziging dus max 2 stuks.

Guust


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #52 Gepost op: 15 februari 2005, 11:11:41
Het lijkt me een leuk één twéétje. de gemeente geeft toe op het gebied van w.c. en de aanvrager kan gewoon een winkelfunctie aanvragen en de aanvrager laat de schuifdeuren vervallen en plaatst gewone deuren.

aanvrager<-->gemeente
Win<-->Win situatie...  ;D

Beide vasthouden aan de eisen

aanvrager<-->gemeente
mag pand straks niet gebruiken <--> moet moeilijk handhavingstraject in
Verlies<-->verlies

Voor  mij zou het duidelijk zijn...  ;)


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #53 Gepost op: 15 februari 2005, 11:26:38
voor mij ook maar dat adviesburo wil alleen maar de WIN situatie heb ik het idee.

By the weg. de afspraak is afgelast en verschoven naar volgende week.

Heb jij wel eensa gebruik gemaakt van een computerprogramma waarbij je het vluchtgedrag van mensen kan waarnemen en waar ze naar toe vluchten en de knelpunten komen??


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 15 februari 2005, 11:37:21
Ja, in een kantoorpand van 23 verdiepingen waarin in ze in de onderste 7 bouwlagen een school gingen beginnen....

Er moest een extra trap komen ivm met een hogere bezettingsgraad alleen waren toen de trappenhuizen niet evenredig verdeeld over de verdieping dus gingen we niet akkoord met een simpele opvang en doorstroom berekening. Ik geloofde niet dat leerlingen van de ene kant van het gebouw helemaal naar de andere kant zouden gaan ipv. naar de dichtsbijzijnde trappenhuis.
En uit de simulatie bleek dat ik gelijk had  ;D. Als oplossing hebben ze grote voorportalen van 60 WBDBO gemaakt. Zo was iedereen binnen 60 seconden veilig  :).

Volgens mij heeft DGMR toen de berekening gemaakt. Ik zou altijd erop aan sturen dat één van de grotere/gerenomeerde adviesbureau's zo'n berekening maakt. Niet Piet die toevallig net vorig jaar een bureautje begonnen is en een computer + programma heeft aangeschaft. Ik krijg dan altijd zo'n gevoel van, klopt dat wel... (garbage in is garbage out!)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 15 februari 2005, 16:25:29
Toelichting nieuwe BB2005. Snappen jullie wat er staat. Is een nooduitgang nu wel een nooddeur of niet???????

Nooddeur
Als gevolg van de afstemming van het Bouwbesluit 2003 met het Arbeidsomstandighedenbesluit is een definitie opgenomen van het begrip «nooddeur».
Een nooddeur is uitsluitend bestemd voor ontvluchten in geval van calamiteiten en zal niet voor regulier gebruik worden benut. Op grond van het Arbeidsomstandighedenbesluit moet een nooddeur met de vluchtrichting meedraaien en is toepassing van een schuifdeur als nooddeur niet toegestaan voor een ruimte waarin wordt gewerkt met brandgevaarlijke of voor de gezondheid gevaarlijke stoffen. Daarom is in de artikelen 2.146, 2.148, 2.151, 2.152, 2.171 en 2.180 van het Bouwbesluit 2003, die alle op het ontvluchten betrekking hebben, een verbod opgenomen voor de toepassing van een schuifdeur als nooddeur.
Een nooddeur zal onder alle omstandigheden van binnenuit zonder sleutel moeten kunnen worden geopend, bijvoorbeeld door middel van een zogenoemde «panieksluiting», terwijl deze deur normaliter niet van buitenaf te openen is. Wanneer een in een vluchtroute gelegen deur onder normale omstandigheden ook wordt benut voor het bereiken van ruimten in een gebouw, dan is er geen sprake van een nooddeur maar van een deur van een toegang die ook als vluchtdeur kan dienen. Het is daarom niet uitgesloten dat in bijvoorbeeld de hoofdtoegang of een andere toegang van een gebouw een schuifdeur wordt toegepast.
Het Bouwbesluit 2003 schrijft overigens geen nooddeuren voor, maar stelt slechts de eis dat een nooddeur die in een rookvrije of brand- en rookvrije vluchtroute ligt geen schuifdeur mag zijn. Opgemerkt moet worden dat ook een nooduitgang uitsluitend bedoeld voor het ontvluchten van een gebouw volgens de systematiek van dit besluit wordt benoemd als een toegang.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #56 Gepost op: 19 april 2005, 11:04:11
Net het rapport gekregen van beheersbaarheid van brand.

even snel bekeken en
de variabele vuurbelasting komt op 2.892.838 MJ
de permanente vuurbelasting 237.160 MJ

totaal dus 14 kg vurenhout/m2


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #57 Gepost op: 19 april 2005, 11:34:06
In het rapport voor de permanente vuurbelasting houden zij aan voor de bekabeling / electra 1 kg/m2 = 220.780 MJ

maar ik dacht dat er een te hanteren richtlijn was van 50 MJ/m2??

dus totaal 50 x 11620 = 581.000 MJ   ???


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #58 Gepost op: 19 april 2005, 15:13:52
DIt rapport komt ( incl kerst of paas show) op een totale vuurlast van 7.099.209 MJ.

en dat is ten opzichten met 2.892.838 MJ een dikke verdubbeling.

Ik mag toch aannemen dat de beide centra's ongeveer dezelfde spullen in de winkel hebben staan.

Misschien zie ik het allemaal wel te somber in maar hoe gaan jullie hiermee om. Wat zouden jullie doen?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #59 Gepost op: 19 april 2005, 15:38:19
Ik zou het adviesbureau wat de berekening gemaakt heeft eens uitnodigen en vragen wat voor fantastische brandveilige producten zij verkopen  ;D

Als voorbereiding zou ik een overzichtje maken van de verschillen en dat op tafel leggen!

(Je moet wel op letten of de ene geen asfaltvloer heeft. Dat tikt namelijk erg aan!)