Deze roldeuren die dus omhoog gaan zijn ook voorzien van paniekbalken waarbij het minste of geringste contact de deur omhoog gaat. Daarnaast bij spanningsuitval of aansturing door BMI. Je verkrijgt daardoor direct een doorgangsbreedte van pak hem beet 5 meter per roldeur zonder dat je door een tien deeurtejs naast elkaar van 90 cm moet met 25000 man. Uiteraard heb ik het niet over een landbouwschuur maar over hallen van tienduizenden vierkante meters groot waar naast beurzen ook houseparty etc. worden gehouden.
Ik vind het knap als je voor 25000 man aan deuren wilt gaan laten zetten terwijl je met roldeuren een veiliger en sneller ontruimings resultaat kan bereiken?
Je hebt natuurlijk ook andere overwegingen die je moet mee wegen (rookberging, RWA, loopafstanden, enz) maar stel dat je dit op de normale manier gaat berekenen....
25000/135 = 186 m1 uitgang
186 / 5 = 37 deuren
(verdeelt over de gehele inrichting
)
25000 / 37 = 675 personen per deur
Denk je echt dat die 675 mensen rustig wachten tot dat de deur omhoog gegaan is als ze tegen de paniekbalk aandrukken bij paniek.....
Volgens mij worden de eerste geplet tegen de deur door de mensen die erachter staan waarna de deur niet meer open gaat. Of je wordt vertrapt als je eronder door probeert te vluchten....
Volgens mij heeft er nog een foto op het forum gestaan van een brandweerauto die tegen de roldeur was aangereden. Die deur ging echt niet meer verder
Trouwens een roldeur is gewoon een schuifdeur, alleen schuift hij naar boven...
Dus verboden met het invoeren van het nieuwe BB.
Kan je trouwens uitleggen waarom een roldeur veiliger is dan een gewone deur
Volgens mij moet er dezelfde uitgangsbreedte aanwezig zijn (binnen de dagmaat).
Ik heb een nachtclub vergund met een ongeveer 3600 bezoekers verdeelt over 2 zalen en daar zat toch echt 40 meter (90 per m1, voor BB2003
) nooduitgang in verdeelt over 11 uitgangen. Per uitgang weer twee paniekdeuren van 1800 mm.
Als ze vaker evementen organiseren dan moeten ze gewoon een (semi) vast voorziening bouwen die ze elke keer gewoon kunnen gebruiken. Bij een zaal hebben ze een kant en klaar frame staan, incl. deuren dat ze voor het evenement gewoon in de roldeur opening zetten.
Ik ben benieuwd waar jij roldeuren gezien hebt die gebruikt worden als nooduitgang voor 25000 bezoekers...