Middel hulpverlening (aanrijding met politievoertuig) Utrechtseweg - Zeist 08-03-2012

Auteur Topic: Middel hulpverlening (aanrijding met politievoertuig) Utrechtseweg - Zeist 08-03-2012  (gelezen 10526 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
aanrijding politie met politieauto utrechtseweg zeist.wmv
Uploaded by TheFotokoning on Mar 8, 2012
No description available.
Samen sterk in de hulpverlening!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Nu breekt mijn klomp.
Was je er nu wel of niet?

of

Je kan toch de afwikkeling van de aanrijding hebben gezien maar niet van de aanrijding zelf getuige zijn geweest?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


ernst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
wel typisch dat als er ergens een aanrijding gebeurt de brandweer vaak als eerste de accu loskoppelt om kortsluiting te voorkomen maar bij deze politie auto is dat niet het geval. Aangezien de zwaailichten van de politie nog vrolijk staan te knipperen ;)


Gast

  • Gast


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
wel typisch dat als er ergens een aanrijding gebeurt de brandweer vaak als eerste de accu loskoppelt om kortsluiting te voorkomen maar bij deze politie auto is dat niet het geval. Aangezien de zwaailichten van de politie nog vrolijk staan te knipperen ;)

Aan de PIT wagen is niet geknipt (denk ik afgaande aan de foto's), wel aan het andere voertuig: daar zal echt wel de accu zijn los gekoppeld.

Ruud


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Nu breekt mijn klomp.
Was je er nu wel of niet?


of

Om het helemaal duidelijk te maken.
De eerste zin is hetgene wat ik terplaatse te horen kreeg van een agent. De rest is eigen waarneming.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
aanrijding politie met politieauto utrechtseweg zeist.wmv
Uploaded by TheFotokoning on Mar 8, 2012
No description available.

In het filmpje viel mij de "nieuwe" HV op met aan de achterzijde een laadklep. Vond het opvallend dat het voertuig half op de stoep en half op het fietspad stond geparkeerd. Dan kun je toch nooit de laadklep fantsoenlijk laten zakken op de grond vanwege het hoogteverschil tussen stoep en fietspad? Bij het lossen van de karretjes door ze van de laadklep af te rijden, worden ze erg onstabiel daar de laadklep nauwelijks in contact staat met de ondergrond. Weet niet hoe hoog de karretjes zijn, maar zwaar zullen ze zeker zijn, daardoor een hoog risico op kantelen.

Is het aan de inzicht van de chauffeur om zo'n vlak mogelijke ondergrond te kiezen voor het lossen? Of is er een "oplossing" dat de karrtjes gelost kunnen worden zonder een vlakke ondergrond en zonder het risico dat deze kantelen?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
wel typisch dat als er ergens een aanrijding gebeurt de brandweer vaak als eerste de accu loskoppelt om kortsluiting te voorkomen maar bij deze politie auto is dat niet het geval. Aangezien de zwaailichten van de politie nog vrolijk staan te knipperen ;)

Tegenwoordig gebeurt dat niet zo vaak meer. Het wordt op de cursus THV ook niet aangeraden, omdat de accu's vaak moeilijk bereikbaar zijn en in iedere auto op een andere plek kunnen zitten. Bovendien, er staat altijd een klein blusmiddel of een HD-straal paraat, dus mocht er brand ontstaan kan deze meteen gedoofd worden. De reden waarom je de accu los zou kunnen koppelen is om te voorkomen dat airbags nog afgaan, maar de kans is dan nog steeds aanwezig dat ze toch gewoon afgaan (inknippen of eigen stroomvoorziening), waardoor het er eigenlijk alleen maar gevaarlijker op wordt (schijnveiligheid).
In het filmpje viel mij de "nieuwe" HV op met aan de achterzijde een laadklep. Vond het opvallend dat het voertuig half op de stoep en half op het fietspad stond geparkeerd. Dan kun je toch nooit de laadklep fantsoenlijk laten zakken op de grond vanwege het hoogteverschil tussen stoep en fietspad? Bij het lossen van de karretjes door ze van de laadklep af te rijden, worden ze erg onstabiel daar de laadklep nauwelijks in contact staat met de ondergrond. Weet niet hoe hoog de karretjes zijn, maar zwaar zullen ze zeker zijn, daardoor een hoog risico op kantelen.

Nee, het kantelrisico valt reuze mee. De zware materialen liggen onderin de karretjes. Zoals in het filmpje te zien is gaat het lossen ook prima: op de stoep heeft de laadklep gewoon contact met de ondergrond. Blijft de vraag inderdaad of het makkelijk is zo (je moet een stoepje af en als je richting de weg wil moet je ook door het gras), maar qua gewicht e.d. kan het prima.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Wat word er precies gedaan met de hooligan tool?


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
wel typisch dat als er ergens een aanrijding gebeurt de brandweer vaak als eerste de accu loskoppelt om kortsluiting te voorkomen maar bij deze politie auto is dat niet het geval. Aangezien de zwaailichten van de politie nog vrolijk staan te knipperen ;)
Dat is ook een stukje sporen veiligstellen. Het is nu wel absoluut duidelijk dat de politieauto optische signalen voerde (geluid zal wel uitgezet zijn neem ik aan).