Voertuigen bij de brandweer

Auteur Topic: Voertuigen bij de brandweer  (gelezen 6488 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2012, 19:13:20
@Peter71:
Die aanbesteding is al geweest. De aanbesteding van de politie (waar de brandweer ook zijn polo's, golfjes, touran's etc uit bestelt) geldt voor alle voertuigen tot 3500 kg. Dus ook voor PM's.

Als de brandweer een voertuig tot 3500 kg nodig heeft, maar een standaard VW is niet geschikt, dan zijn er ook andere mogelijkheden via dezelfde aanbesteding..
De politie kan namelijk ook niet uit de voeten met alleen maar VW voor onopvallende surveillance auto's. Dan zouden ze wel erg snel opvallend worden.

Dus 4x4's etc moeten ook gewoon uit dezelfde aanbesteding besteld worden, maar daar zit een minder grote korting op
Thanks voor de info. O0


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2012, 23:42:39
Citaat
Dat zou voor het eerst zijn dat een grote organisatie die voertuigen aanschaft geen korting krijgt.

Korting krijg je als je een produkt in grote aantallen standaard zo van de pank afneemt, en verder geen eisen stelt. Op het moment dat je o.a bankgaranties eist(kosten voor de leverancier) levertijden vastlegt, specifieke uitrustingseisen (opties) eist, mag je blij zijn dat de leverancier de prijs niet hoger maakt.
Soms wil een auto leverancier niet eens aanbieden, omdat hij zou veel "kosten" moet maken en nog niet eens weet of hij aan het eind de voertuigen mag leveren. En deze kosten moeten natuurlijk ergens terug verdiend worden. Dus "fikse kortingen" nee, scherpe prijs ja. Maar denk nou niet dat er duizenden euro's per voertuigkorting wordt gegeven.
Somd kan een plaatselijk brandweerkorps een betere koop sluiten voor één voertuig met een plaatselijk autobedrijf tegen een net zo scherpe prijs, maar kan dan wel zelf kiezen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2012, 06:27:03
In sommige gevallen geldt dat zeker!

Maar in het geval van personenauto's en busjes geldt dat zeker niet. We hebben het namelijk wel over de levering van 20.000 voertuigen in 4 jaar.
Dan spelen een heleboel andere dingen ineen een rol.
VW ziet het als een reclamecampagne. En de aantallen zijn dusdanig groot dat je op papier ineens een veel groter marktaandeel op de nederlandse markt krijgt en de omzet stijgt enorm (ook al is de extra winst beperkt). En aandeelhouders kicken enorm op hoge omzetcijfers in crisistijden.

Met de prijzen die politie en brandweerkorpsen nu betalen komt de importeur niet eens uit de kosten. Oftewel: De auto's worden onder de kostprijs verkocht. Ze hebben voor deze aanbesteding de hulp in moeten roepen van de fabrikant om de prijzen verder naar beneden te krijgen.

Zo kom je op prijzen uit die een lokale dealer never nooit niet kan aanbieden.

Een dealer heeft normaal een marge op de auto zitten tussen de 11 en 13%. Die marge kan hij weggeven, maar dan verdient ie geen cent. Na de aanbesteding zit er veel meer dan het dubbele aan korting op VW's


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2012, 20:33:31
kostprijs en kostprijs zijn wel 2 verschillen hoor. ;)
Zoals je zei liggen de marges lager. Maar nog steeds verdient men geld er aan.

Ik heb wel is een verhaal gehoord dat toen de toenmalige rijkspolitie voertuigen nodig had ze voor 1 gulden per stuk van porsche konden kopen. Ik weet niet of het waar is. Lijkt mij onmogelijk.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2012, 14:36:17
Waarom worden zo, de andere voertuigen ook niet aangeschaft? je maakt 5 type TASen ofzo, afhankelijk in wat voor gebeid je zit. De HV1,2,3 allemaal 2 types. 4 types redvoertuigen (2 keer ladder en 2 keer hoogwerker) 5 types PM, 3 types dienstvoertuig en ga zo maar door. Als regio kan je kiezen welke wagens je aankoopt en waar je ze neerzet zolang de wagens maar uit dat pakket komen. Gevolg: heel nederland zo goed als dezelfde wagens in de zelfde situaties. En warschijnlijk ook nog een hoop kostenbesparing.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2012, 15:54:53
Dat zou heel goed kunnen als je een landelijke brandweer hebt.
Zolang iedere regio zelf keuzes mag maken zullen ze dat ook blijven doen.
Maar er zitten ook nadelen aan. Een heleboel specialistische leveranciers gaan daardoor kapot. Dat betekent weer minder concurrentie en weer hogere prijzen. Zeker in een markt waar al niet heel veel leveranciers meer over zijn.

Zelfs bij de politie geldt voor inkoop verplichte winkelnering bij de vtspn en alle regio's doen hun best om dat te omzeilen of ondermijnen. Soms terecht trouwens.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2012, 22:14:37
Citaat
Waarom worden zo, de andere voertuigen ook niet aangeschaft? je maakt 5 type TASen ofzo, afhankelijk in wat voor gebeid je zit. De HV1,2,3 allemaal 2 types. 4 types redvoertuigen (2 keer ladder en 2 keer hoogwerker) 5 types PM, 3 types dienstvoertuig en ga zo maar door.
Jullie slaan door. Door de veiligheidsregio vorming hebben we nu al te maken met eenheidsworst TAS'n die niet geschikt zijn voor het verzorgingsgebied waar ze staan.  :'( Zelfs binnen één regio, of zelfs stad, zou je al verschillen tussen de eerste uitrukvoertuigen moeten kunnen maken.
Wat hier wordt aangehaald was tot eind vorig eeuw in Duitsland heel gewoon. Alle voertuigen moesten aan DIN voldoen, LF 16, TLF 16, een LF 8, een DLK23-12 etc. Alle voertuigen (met uitzondering van merk en opbouw) exact hetzelfde ingericht. Gevolg, de korpsen kregen subsidie bij de aankoop dus kochten ze alleen DIN genormde voertuigen. En zodra de wagen geleverd was werd de hele wagen gestript en anders ingericht. Alleen de grootste beroepskorpsen(met name Frankfurt) waren zo rijk dat ze bewust afweken van de norm en voertuigen lieten bouwen volgens hun wensen en aangepast aan de taak en verzorgingsgebied.
Je ziet nu al dat voertuigen uit mantelovereenkomsten een het gevolg zijn van polderland overleg model. Een beetje van alles, net niet geschikt voor de grote stad, en ook niet voor het buitengebied. Maar wel lekker een lage prijs bedongen met grote aantallen.
Hier een voorbeeld van zo´n product,
http://img560.imageshack.us/img560/8738/img1263k.jpg
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2012, 13:25:31
Als ik jouw verhaal zo lees dan is er in Duitsland gekozen voor standaard modellen die niet voldeden aan de eisen. Mijn idee is juist om goed naar de eisen te kijken die je nodig hebt. Iedere kazerne een appart pakket van eisen. Misschien zelfs ieder voertuig een appart pakket van eisen. en dan aan de hand van die eisen 5 (of meer) landelijke modellen maken. Niet eerst die 5 wagens makken en dan kijken welke het minst slecht is maar juist de wagens bouwen aan de hand van de wensen en eisen en daarna verdelen.

Ik zie niet egt in wat daar fout aan kan zijn, behalve dat het "saai" is.

zo ben ik ook voorstander voor heel NL de zelfde pakken maar blijkbaar is daar ook heel wat weerstand tegen
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2012, 16:28:14
De ideale situatie zou inderdaad zijn dat er veel meer gestandaardiseerd wordt op de manier die je beschrijft.
Maar lokale/ regionale invloed op keuzes moet je op dit moment niet onderschatten. Bezettingen hadden vroeger de vrije hand in hoe een voertuig er voor hun gemeente uit kwamen te zien. Dat is door de regionalisering al sterk verminderd. Landelijke standaarden versterken dit nog meer en ook de onvrede wordt versterkt.
De strijd die een commandant daarover wil/ moet voeren is lastig. Hij heeft meer gevechten die hij belangrijker zal vinden en zal zijn gevechten uitzoeken en niet alles willen doordrukken met onvrede als gevolg.

En bedenk dat er nog steeds veel regio's zijn die niet geregionaliseerd zijn. Voor hun is een landelijke standaard helemaal een ver van hun bed show. Een regionale standaard bestaat vaak nog niet eens.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2012, 21:36:59
Citaat
Mijn idee is juist om goed naar de eisen te kijken die je nodig hebt. Iedere kazerne een appart pakket van eisen. Misschien zelfs ieder voertuig een appart pakket van eisen. en dan aan de hand van die eisen 5 (of meer) landelijke modellen maken. Niet eerst die 5 wagens makken en dan kijken welke het minst slecht is maar juist de wagens bouwen aan de hand van de wensen en eisen en daarna verdelen.

Ik zie niet egt in wat daar fout aan kan zijn, behalve dat het "saai" is.

zo ben ik ook voorstander voor heel NL de zelfde pakken maar blijkbaar is daar ook heel wat weerstand tegen
:( laat maar, ik word hier zo moe van....... :( :(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar