Voertuigen bij de brandweer

Auteur Topic: Voertuigen bij de brandweer  (gelezen 6413 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2012, 09:25:46
:( laat maar, ik word hier zo moe van....... :( :(

Kan je mij uitleggen wat daar mis mee is dan?

Het punt dat het lastig is om het voor elkaar te krijgen klopt helemaal, zeker nu er al een hoop verandert wordt. Maar laten we het eens over de theoretische situatie hebben dat we daar geen rekening mee hoeven te houden en we alleen naar effectiviteit en efficientie hoeven te kijken.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2012, 09:32:42
Kan je mij uitleggen wat daar mis mee is dan?

Het punt dat het lastig is om het voor elkaar te krijgen klopt helemaal, zeker nu er al een hoop verandert wordt. Maar laten we het eens over de theoretische situatie hebben dat we daar geen rekening mee hoeven te houden en we alleen naar effectiviteit en efficientie hoeven te kijken.

Als je effictiviteit en efficient wilt werken moet je naar elk verzorgingsgebied kijken en aan de hand daarvan, een voor dat specefieke verzorgingsgebied opgebouwd eerstelijns voertuig of voertuigen aanschaffen dus allemaal maatwerk.
Als je alleen naar de centen kijk moet je zoveel mogelijk hetzelfde voertuig plaatsen op zoveel mogelijk posten, dat betekend dat je op de ene post veel te veel meeneemt en op de andere net dat specefieke stuk gereedschap mist.
Of dat je voor de stad een voertuig hebt welke voor bepaalde straten te groot is en in het buitengebied bijvoorbeeld een te kleine tank heeft.
We zien nu bij de politie wat er gebeurd met landelijke aanbestedingen bijna alle korpsen hebben voertuigen welke net niet zijn wat er nodig is in dat gebied.

Als je overal hetzelfde voertuig plaatst krijg je ook dat innovatie de kop word ingedrukt en dat ontwikkelingen langzamer of niet meer worden gedaan


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #22 Gepost op: 17 maart 2012, 07:42:33
Dat is duidelijk, maar je zou prima een aantal standaarden kunnen ontwikkelen, toch?
- Stedelijke TS
- TS buitengebieden
- TS met grote watertank
- TS 4 x 4
- etc etc

Dan heb je wel een grote mate van standaardisatie en kunnen de regio's toch het voertuig kiezen wat het meest geschikt is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2012, 09:06:06
Dat is duidelijk, maar je zou prima een aantal standaarden kunnen ontwikkelen, toch?
- Stedelijke TS
- TS buitengebieden
- TS met grote watertank
- TS 4 x 4
- etc etc

Dan heb je wel een grote mate van standaardisatie en kunnen de regio's toch het voertuig kiezen wat het meest geschikt is.
Maar je kunt toch ook van de stedelijke TS, en de TS voor buitengebied toch 1 TS van maken? Het zijn beide 4x2 voertuigen, dus waarom moet daar alweer een verschil inzitten.
Verder denk ik dat er nu al redelijk gekeken wordt naar waar de TS wordt geplaatst, naast de standaart bepakking is er ook ruimte voor korspspecifieke zaken. Bijvoorbeeld een lier op de TS of zoals bij ons rietstoeltjes. ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2012, 09:51:58
Maar je kunt toch ook van de stedelijke TS, en de TS voor buitengebied toch 1 TS van maken? Het zijn beide 4x2 voertuigen, dus waarom moet daar alweer een verschil inzitten.
Verder denk ik dat er nu al redelijk gekeken wordt naar waar de TS wordt geplaatst, naast de standaart bepakking is er ook ruimte voor korspspecifieke zaken. Bijvoorbeeld een lier op de TS of zoals bij ons rietstoeltjes. ;)

Voor stedelijk gebied een kort chassis ivm wendbaarheid en misschien wel een chassis met opbouw met een beperkte breedte en misschien een kleinere watertank van 1000 liter.
Voor buitengebied een normaal lang chassis met bijvoorbeeld extra grote watertank van 2500 tot 3000 liter.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2012, 11:07:43
Voor stedelijk gebied een kort chassis ivm wendbaarheid en misschien wel een chassis met opbouw met een beperkte breedte en misschien een kleinere watertank van 1000 liter.
Voor buitengebied een normaal lang chassis met bijvoorbeeld extra grote watertank van 2500 tot 3000 liter.
Maar wil ik wel een watertank met maar 1000ltr hebben, met het huidige beledit van waterleidingmaatschapijen? Je kunt met 2000ltr erg veel zonder dat je direct bent aangewezen op de waterleiding.
Wil je voor een buitengebied een grotere watertank, waarom dan niet de keuze voor een 4x4? ;)


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #26 Gepost op: 17 maart 2012, 12:09:12
1500 liter is prima. Hoeft zeker niet meer te zijn. Dat past ook nog goed op een verkort en versmald chassis
In steden is er vaak ook geen tekort aan water. Denk aan de grachten in Amsterdam. Daar ben je minder afhankelijk van een waterleiding.

En waarom zou je zonder hei of duinen een 4 x 4 willen? Ik denk dan niet aan gebieden op de veluwe, maar bijvoorbeeld aan middelgrote gemeenten (doetinchem, etc) of grote gemeenten die ruim opgezet zijn zoals rotterdam.
Standaard een 4 x 4 bestellen maakt een voertuig onnodig duur.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 17 maart 2012, 12:19:36
Maar waar ga je de grens leggen tussen of een landelijke TS of een stadsTS?


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #28 Gepost op: 17 maart 2012, 13:09:55
Niet!
De regio's mogen zelf kiezen wat ze nemen. Dat moet je juist niet opleggen dan.

Hoe eventueel de standaarden eruit zouden moeten zien met welke specs moet door een afvaardiging vanuit alle regio's komen. Zodra een klein clubje van bovenaf bepaalt welke specs belangrijk zijn, krijg je inderdaad niet de voertuigen waar men mee kan werken.