Zonnestorm 17-02-2011

Auteur Topic: Zonnestorm 17-02-2011  (gelezen 4795 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2011, 22:39:42
``Ook dreigen problemen met het radioverkeer in de luchtvaart. Dat liet een woordvoerster van de Nederlandse Onderzoekschool Voor Astronomie (NOVA) woensdag weten.``

Daar komen we op een manier achter. Door het morgen af te wachten. Kan er denk ik weinig tegen doen.

NU.nl

Ik heb er weinig van gemerkt op mijn werk.

Nu vind ik het wel weer opvallend, dat alleen de luchtvaart als voorbeeld wordt genoemd. Als je problemen krijgt hier door, geld dat voor alle radio apparatuur.
Door ionisatie van de atmosfeer, kan ik me voorstellen, dat GPS signalen worden gereflecteerd en het aardoppervlak niet bereiken.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


sylvester1986

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2012, 22:23:30
Opnieuw een zonnestorm op komst.
-------------------------------
Mega-zonnestorm nadert de aarde

HOUSTON -  De grootste zonnestorm sinds vijf jaar is op weg naar de aarde. Dinsdagavond werd door een krachtige uitbarsting op de zon een wolk elektrisch geladen deeltjes de ruimte in geblazen.

Astronomen zijn in rep en roer sinds de vlammen de zon dinsdag hebben verlaten en op weg zijn naar onze planeet, meldt Space.com. Het Solar Dynamics Observatory programma van de NASA heeft de zonnevlam vastgelegd.
De NASA verwacht dat de storm de aarde vrijdag zal bereiken. Als de plasmawolk sterk genoeg is, kan deze satellietelektronica, energienetwerken en radiocommunicatie verstoren.
Eind januari veroorzaakte de zon ook al een grote storm. Toen werden uit voorzorg verschillende vliegtuigen omgeleid. Volgens NASA moeten we ons opmaken voor een veel zwaardere zonnestorm in 2013, die onder meer stroomnetwerken langdurig plat zou kunnen leggen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11670151/__Zonnestorm_nadert_de_aarde__.html


sylvester1986

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2012, 06:54:06
Mensen/instanties nog problemen gehad?