Wel of geen accupolen loskoppelen na een ongeval

Auteur Topic: Wel of geen accupolen loskoppelen na een ongeval  (gelezen 22683 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2014, 11:43:50
Citaat van: pompbediende link=msg=1236076 date=1389451301
Vandaag de dag wordt het nog standaard geleerd binnen de opleidingen van de brandweer, het het examen THV van de opleiding bevelvoerder is bij het vergeten van de opdracht: accuklemmen losmaken zelfs een K.O op je examen.   Gewoon altijd losmaken als je er een beetje makkelijk bij kunt.  Waarom zou je hier over in discursie gaan of in twijfel gaan?  Gewoon doen dus O0

Tegenwoordig zijn er ook veel auto's waar een groot deel van de 'opties' elektrisch aangestuurd wordt. Zomaar de accupolen loshalen kan dan echt wel tot problemen leiden. In een ander topic had ik al een keer beschreven dat bij een ongeval in De Bilt de accupolen van een Volvo losgehaald waren en daardoor o.a. de bestuurdersstoel niet meer 'plat' kon. Wij hebben overigens in de opleiding nauwelijks aandacht besteed aan het loshalen van de accupolen omdat het voor een hoop schijnveiligheid zorgt. De airbags kunnen nog gewoon afgaan en mocht er een brandje uitbreken heb je altijd een schuimblusser of HD-straal bij de hand.

Het is verstandiger om gewoon goed te kijken waar de gevaren zitten en niet onnodig in gevaarlijke gebieden te werken.
Citaat van: Peter71 link=msg=1236129 date=1389469735
Daar is tegenwoordig het MDT voor (mobiele data terminal) Daar zit crash recovery system op. Middels dat systeem is snel uit te zoeken voor elk type auto wat er aan veiligheidssystemen er ingebouwd zit, en waar we wel en niet kunnen/mogen knippen. ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2014, 11:46:48
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1236099 date=1389459253
Is geheel afhankelijk van het model auto of je er uberhaupt bij kunt komen. In mijn bedrijfsauto moeten ze eerst de bestuurder bevrijden voor je ook maar een poging kunt ondernemen om de accu los te nemen. Overigens wel een leuke voor de brandweer heren / dames om dit eens te oefenen ze hebben er zelf voldoende rijden om eens te bekijken.... MB Sprinter en VW Crafter... zit lekker tussen pedalen en chauffeursstoel in de bodem. Startkabels moet je op een speciale pool onder de motorkap plaatsen..

Neemt natuurlijk niet weg dat je het wel kunt doen als je er eenvoudig bij kunt komen.

Bij alle auto's waar geen accu onder de motorkap zit is de accu via de onder zijde af te koppelen. Bij de genoemde voertuigen ook alleen moet onder de bestuurdersstoel er nog twee kabels worden doorgeknipt. Bij VW en MB loopt er een dikke kabel door het brandschot die moet worden doorgeknipt. MAAR LET OP! niet voordat de kabels onder de stoel en de massa kabel is doorgeknipt!  O0

Je hoort wel eens wat he als je zelf zo'n auto koopt 0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2014, 12:00:34
Citaat van: Danny722 link=msg=1236265 date=1389523430
Tegenwoordig zijn er ook veel auto's waar een groot deel van de 'opties' elektrisch aangestuurd wordt. Zomaar de accupolen loshalen kan dan echt wel tot problemen leiden. In een ander topic had ik al een keer beschreven dat bij een ongeval in De Bilt de accupolen van een Volvo losgehaald waren en daardoor o.a. de bestuurdersstoel niet meer 'plat' kon. Wij hebben overigens in de opleiding nauwelijks aandacht besteed aan het loshalen van de accupolen omdat het voor een hoop schijnveiligheid zorgt. De airbags kunnen nog gewoon afgaan en mocht er een brandje uitbreken heb je altijd een schuimblusser of HD-straal bij de hand.

Het is verstandiger om gewoon goed te kijken waar de gevaren zitten en niet onnodig in gevaarlijke gebieden te werken.
Het kan allemaal wel zo zijn, maar het zijn gewoon nog steeds harde examen eisen van het NBBE, zo wordt het nog steeds geleerd op de cursus en moet je dit ook gewoon doen op je examen, daar ging het mij om en dat was mijn verhaal.  ;)

Ik snap dat 'jamaaaaaaarrrrr' niet zo, waarom moet je zo denken?  als je dit zo wordt aangeleerd, je opdracht is of je examen is doe je dat gewoon. Het is natuurlijk wel raadzaam altijd te blijven kijken en blijven denken op onverwachte risico's en situaties, maar ik ga er vanuit dat dat jou ook wel zal lukken  :P
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2014, 12:07:33
Citaat van: pompbediende link=msg=1236272 date=1389524434
Het kan allemaal wel zo zijn, maar het zijn gewoon nog steeds harde examen eisen van het NBBE, zo wordt het nog steeds geleerd op de cursus en moet je dit ook gewoon doen op je examen, daar ging het mij om en dat was mijn verhaal.  ;)
Het wordt dan hoog tijd dat die opleidingen worden bijgewerkt. Je kunt iedereen een kunstje aanleren, en zo is de opleiding en het examen opgezet. Inmiddels zijn er zeer veel ontwikkelingen geweest, waardoor het in ene niet zo verstandig is om zomaar accupolen los te gaan gooien omdat het "geleerd" is op de opleiding, daar sta je dan. En om te beoordelen of het wel of niet verstandig is om accupolen los te gooien heb je het crash recovery system op het MDT. En vaak kun je al snel terugvinden of het wel of geen problemen oplevert als je de accupolen los gooit.
Voor dat brandje wat dan kan ontstaan hoeven we niet bang te zijn, middelen genoeg omdat snel te kunnen blussen. ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2014, 12:14:05
Citaat van: Peter71 link=msg=1236275 date=1389524853
om te beoordelen of het wel of niet verstandig is om accupolen los te gooien heb je het crash recovery system op het MDT. En vaak kun je al snel terugvinden of het wel of geen problemen oplevert als je de accupolen los gooit.
Het grootste deel van de voertuigen heeft nog steeds niet de beschikking over dat systeem en kunnen dat dus niet raadplegen. Het is een mooi iets, maar voor velen is het nog steeds niet weggelegd.  In onze regio is zelfs de MDT weer in opspraak en wil men bij de aanschaf van nieuwe voertuigen zelfs de MDT er weer af bezuinigen.  :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 12 januari 2014, 12:19:28
Citaat van: pompbediende link=msg=1236276 date=1389525245
Het grootste deel van de voertuigen heeft nog steeds niet de beschikking over dat systeem en kunnen dat dus niet raadplegen. Het is een mooi iets, maar voor velen is het nog steeds niet weggelegd.  In onze regio is zelfs de MDT weer in opspraak en wil men bij de aanschaf van nieuwe voertuigen zelfs de MDT er weer af bezuinigen.  :-\
Dat zou een erg onhandige zet zijn. Zeker in het kader van de technische hulpverlening is het MDT bijna onmisbaar. Zeker als dat regelmatig wordt geupdate kun je daar erg snel informatie uithalen die opdat moment erg belangrijk kan zijn.
Je kunt erg snel vinden op welke plekken je wel of niet kan knippen, waar je verstevigingsbalken zitten, waar de airbags zitten enz enz.
Hier in de regio Utrecht hebben ze veel belang in het MDT, en besteden ze er veel tijd in om het systeem up to date te houden. Vorig jaar hebben we voor onze gemeente bijvoorbeeld alle objecten met rieten daken erin laten zetten. Is het meteen zichtbaar bij een brandmelding. Ik zeg dat het MDT een belangrijk hulpmiddel is geworden voor de brandweer.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2014, 12:24:26
klopt, mee eens!  Maar ze kijken naar kosten, als op elke TS een MDT moet komen lopen de kosten in de tonnen. De brandweer moet 10-15% gaan bezuinigen dus je weet zelf wel waar ze dat gaan doen he! ( hint: niet op kantoor hoor )  98uiye
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #27 Gepost op: 12 januari 2014, 15:47:17
Citaat van: pompbediende link=msg=1236272 date=1389524434
Het kan allemaal wel zo zijn, maar het zijn gewoon nog steeds harde examen eisen van het NBBE, zo wordt het nog steeds geleerd op de cursus en moet je dit ook gewoon doen op je examen, daar ging het mij om en dat was mijn verhaal.  ;)

Natuurlijk, als het een exameneis is zal je het moeten beoefenen. Maar zoals Peter71 ook al aangeeft: exameneisen vs. de praktijk zijn niet altijd in evenwicht en het moet niet zo zijn dat je een trucje leert 'omdat het nou eenmaal moet'. In veel van de huidige opleidingen THV wordt bijvoorbeeld nog niet of nauwelijks aandacht besteed aan de powershore. Een relatief nieuw hulpmiddel dat in ieder geval in onze regio op iedere HV ligt en bijzonder praktisch is. Dat is iets voor een ander topic, maar het is wel zaak om bij te blijven in de ontwikkelingen en cursisten niet standaard aan te leren om de accupolen los te halen. Als je de stroom later weer op de auto moet zetten om de bestuurdersstoel naar achteren te kunnen krijgen zit je met een veel groter gevaar.......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #28 Gepost op: 12 januari 2014, 17:23:07
Citaat van: Danny722 link=msg=1236336 date=1389538037
In veel van de huidige opleidingen THV wordt bijvoorbeeld nog niet of nauwelijks aandacht besteed aan de powershore. Een relatief nieuw hulpmiddel dat in ieder geval in onze regio op iedere HV ligt en bijzonder praktisch is. Dat is iets voor een ander topic, maar het is wel zaak om bij te blijven in de ontwikkelingen en cursisten niet standaard aan te leren om de accupolen los te halen. Als je de stroom later weer op de auto moet zetten om de bestuurdersstoel naar achteren te kunnen krijgen zit je met een veel groter gevaar.......
Dat de powershore niet in de opleiding zit zou goed kunnen kloppen, het is immers ook geen standaard op een TS of HV. Elk korps of regio heeft wel iets wat erg handig is maar wat ook niet in de opleidingen voor komt. Elke regio werkt ook weer anders. Een HV rijd immers ook niet standaard mee in elke regio, dus heb je de powershore ook niet bij je ( net zoals de mdt ). Je zult gewoon met gezond verstand moeten blijven denken, dat betekend werken vanuit je basis, maar zeker uit vanuit de kennis van je zelf en je collega's.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #29 Gepost op: 12 januari 2014, 17:28:54
Effe een oprisping uit de diepste krochten van mijn uiterst onbetrouwbaar brein en zo...

Dat MDT - dat hoeft natuurlijk niet op elke wagen te zitten.
Er is communicatie met de meldkamer. Kun je niet even doorprikken naar een backoffice waar iemand met dat systeem op schoot je haarfijn uit kan leggen waar de belangrijke puntjes zitten? Heb je genoeg aan 2 van die dingen op de meldkamer.