MO(B) team uitrusting/wagen etc

Auteur Topic: MO(B) team uitrusting/wagen etc  (gelezen 3622 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

specialagent112

• Forum gebruiker
Gepost op: 9 maart 2012, 18:43:37
Ik had een paar vraagjes over het Medische ondersteuningsteam van de brandweer (first responder)

Wat hebben zij zoal aan apparatuur in de wagen. Hebben zij een lifepak12 of een gewone AED?

Staan ze in contact met de MKA brandweer of met de ambulance of beiden? (weet niet precies hoe dit werkt dus misschien dat dit een "maffe" vraag is.

Welke opleiding hebben zij naast de brandweeropleiding gevolgt, hoelang duurd die opleiding en welke onderwerpen komen aan bod.

Staan deze wagens op de brandweer kazerne of verblijven deze wagens bij iemand thuis (piketdienst)

Alvast bedankt voor de antwoorden O0

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2012, 21:44:39
Ik ben niet van de brandweer, maar vertel je dit uit eigen ervaring meegemaakt bij een reanimatie in Nijkerk (Gelderland Midden).

In Nijkerk en ook de andere korpsen van Gelderland Midden staan de voertuigen voor MOB/FRB taken gewoon gestationeerd in de kazerne. De meeste korpsen hebben een speciaal voertuig hiervoor klaarstaan, korps Lunteren rijdt tijdens een FRB inzet gewoon met de TS heb ik eens gezien.

Wat ik bij de reanimatie in Nijkerk heb gezien is dat ze met een normale AED aankwamen. Een Lifepack lijkt me nutteloos omdat ze anders zelf aan een hartritme moeten zien of er "geklapt" moet worden. Zelfs voor veel medisch geschoolde mensen is dit al moeilijk, dus om de brandweer dit te gaan leren lijkt me een stap te ver.
Via de porto hadden ze contact met de MKB.

Qua scholing en opleiding weet ik het antwoord niet, mijn inziens lijkt een goede reanimatiecursus en bedienen van een AED al voldoende. En natuurlijk vaak herhalen en oefenen.
Maar ik vermoed dat ze nog wel extra zaken bijgeleerd hebben qua medische assistentie.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

specialagent112

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2012, 23:02:25
Ik heb vernomen dat ze een HOC opleiding hebben gevolgd, klopt dit?

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2012, 23:07:16
In GM worden de FRB opgeleid door de GGD en is de opleiding meer als AED bij bijvoorbeeld Oranje - of Rode Kruis.
In alle gemeente's, behalve gemeente Ede, van GM rijden de FRB in speciale voertuigen of kleine blusvoertuigen (Gemeente Rheden).
In de Gemeente Ede, behalve post Ede-Centrum, rijden de korpsen met de TS dus van TS 4x2 tot TS-BT met 10.000 liter water aan boord.
De posten De Valk en Harskamp hebben een aantal jaren wel speciale FRB voertuigen gehad maar deze zijn ivm te hoge kosten naar Ede Dorp gegaan als preventie voertuig.

Het FRB voertuig van brandweer Harskamp
bron: www.brandweerharskamp.nl

specialagent112

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2012, 23:27:10
Mogen zij ook medicatie toedienen?

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2012, 14:04:08
Ik denk het niet. Dat is een voorbehouden medische handeling.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2012, 17:37:50

Wij mogen als speciale handeling wel zuurstof toedienen. Bij een reanimatie heeft dat in eerste instantie natuurlijk niet zoveel zin, maar voor andere levensreddende handelingen (rookintoxicatie, CO-vergiftiging etc.) komt dat zeker van pas.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2012, 17:53:49
De MOB en FRB worden door de topicstarter als 1 gezien, maar ik heb begrepen dat er een verschil in zit.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2012, 18:58:40
De MOB en FRB worden door de topicstarter als 1 gezien, maar ik heb begrepen dat er een verschil in zit.

In gelderland-midden rijd een FRB Alleen op reanimaties. De MOB doet ook til assistenties, Bos-reddingen, etc. Of zij anders geschoold zijn weet ik niet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2012, 19:03:46

De MOB draait alleen in Arnhem. Zij voeren FRB-taken uit, maar ook assistentie aan de ambulancedienst in iedere denkbare vorm wanneer dat noodzakelijk geacht wordt. FRB's worden in principe niet ingezet voor zaken anders dan reanimaties, omdat er in veel gevallen dan niets gedaan kan worden zonder medicatie. Een uitzondering vormt bijvoorbeeld de BLS-groep in Baarle-Nassau, die door de lange aanrijdtijd van ambulances ook bij meldingen anders dan een reanimatie opgeroepen kunnen worden.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding