Landelijk Aanbesteden materialen en voertuigen brandweer een optie ?

Auteur Topic: Landelijk Aanbesteden materialen en voertuigen brandweer een optie ?  (gelezen 8839 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
En dat ieder het SIV concept anders toepast omdat het allemaal pilots zijn.
De essentie van een pilot is dat het een probeersel is.

Met andere woorden iedereen probeert het wiel (opnieuw en opnieuw) uit te vinden ...
Brandweer Nederland begint op Politie Nederland te lijken  :-X


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2012, 00:46:41
Met andere woorden iedereen probeert het wiel (opnieuw en opnieuw) uit te vinden ...
Brandweer Nederland begint op Politie Nederland te lijken  :-X

Feitelijk is dat wel zo ja. Proeven met een brandweermotor in Maarssen en Rotterdam-Rijnmond (Ridderkerk toch?) slaagden niet en nu gaat de brandweer Haaglanden het proberen; bepaalde regio's draaiden al jaren met FRB's en in de VRU werd een pilot AED-inzet opgestart; resultaten van SIV's worden bekend en toch zijn er nog korpsen die een pilot gaan draaien om slechts met twee man uit te rukken. Tsja... af en toe kan je beter goed jatten zou ik dan zeggen.

Het wordt misschien ook hoog tijd om de kaders duidelijker te stellen. Opstelten wilden minder proeven met variabele voertuigbezetting en dus zou je gewoon wat kaders op kunnen stellen: alleen uitrukken met SIV(2) mag niet meer (want bewezen ineffectief en zelfs wellicht gevaarlijk -alhoewel sommige (schijn)rapporten anders doen vermoeden), als aanvulling op de bemanning van een TS kan een SIV2 prima. Uitrukken met een TS4: prima en dat kan in 80% van de gevallen. Maar als er ook maar enig vermoeden van een ernstige situatie is meteen een TS6 laten meerijden (en dan kan je bij OMS'jes nog uitzonderingen maken in zelfredzaamheid i.c.m. voertuigen die opgeroepen moeten worden) etc. Je kan wel honderd keer dezelfde proef draaien, maar er komen toch andere uitslagen uit en het wordt tijd om wat duidelijkheid te krijgen. Immers wordt er van twee kanten gemanipuleerd: de VBV zegt dat een TS4 ten koste gaat van de veiligheid van het personeel, wat volgens mij onzin is als er meteen een tweede auto meerijdt en bepaalde onderzoeken van VR's melden dat een SIV2 bijzonder goed in te zetten is (maar dan vergeten ze even te melden dat de condities stukken beter zijn dan bij een andere voertuigbezetting en dat er geen bemanningslid zelf positief over het voertuig is)....

Brandweer Nederland; het blijft leuk! ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2012, 01:10:34
Mischien is het gewoon handig dat ook de brandweer de politie achterna gaat met voertuigen en testen, gewoon uniform. :)
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2012, 01:15:00
Mischien is het gewoon handig dat ook de brandweer de politie achterna gaat met voertuigen en testen, gewoon uniform. :)

Kwa voertuigen ligt dat erg moeilijk, de brandweer geeft een voertuig veel meer eigenschappen mee, en elk korps heeft z'n eigen wensenlijstje. Daarom kan je helaas niet altijd dezelfde voertuigen gebruiken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2012, 01:19:11
Tsja, dat ligt er maar net aan. De politie heeft die keus ook niet meer. Of je nu in de binnenstad werkt of in de landelijke gebieden, je zult het er mee moeten doen.

Bepaalde mantelovereenkomsten zijn al gesloten, noem de aanbesteding van GEMCO + Mercedes TAS'sen, korte modellen voor Amsterdam. Utrecht, Kennemerland en nog een aantal korpsen het lange model.

Zéker voor de ondersteunende voertuigen kan er geld bespaard worden (tenminste, ze zeggen dat er met aanbesteden geld wordt bespaard). Bepaalde cluster's maken

OvD voertuigen
OvD 4x4
Overige terreinvaardige voertuigen
Dienstauto's.
Dienstbussen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2012, 01:19:27
Kwa voertuigen ligt dat erg moeilijk, de brandweer geeft een voertuig veel meer eigenschappen mee, en elk korps heeft z'n eigen wensenlijstje. Daarom kan je helaas niet altijd dezelfde voertuigen gebruiken.

Denk dat er qua dienstauto's toch veel winst te halen valt?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2012, 01:25:23
Denk dat er qua dienstauto's toch veel winst te halen valt?

Dienstvoertuigen is 1 van de weinige uitzonderingen denk ik. Echter ook niet voor 100%. Ook dienstvoertuigen hebben soms speciale functies waarvoor speciale aanpassingen nodig zijn. Er zullen dus wel nog steeds voertuigen buiten de boot vallen, helaas.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2012, 01:34:15
Tsja, dat ligt er maar net aan. De politie heeft die keus ook niet meer. Of je nu in de binnenstad werkt of in de landelijke gebieden, je zult het er mee moeten doen.

Tja, de vraag is of dat wenselijk is.

Dan moet je of de eenheden op de Veluwe teleurstellen met een gewone 4X2 TS. of je laat Amsterdam met een enorme 6X6 met 10 Kuub en 3 meter hoog door de stad heen blazen. 'Daar hing toch bekabeling voor de tram? Geen idee, nu niet meer'.  098uo

Nee, zonder dollen. Laat ik als voorbeeld een gewone Tankautospuit nemen. Zoals je begrijpt heeft men in het bos een andere wens als in de stad. Dat betekend kortgezegd dat je dan 2 aanbestedingen uit moet schrijven:
- Gewone stads TS
- Natuurbrandvoertuig

Echter zijn er ook weer plekken waar bijvoorbeeld lage tunneltjes zijn (= extra laag voertuig), of plekken waar men een speciale koppeling moet maken voor waterwinning, via bijvoorbeeld een ander type brandkraan, of men heeft een voorziening van giertanken. Of je hebt bijvoorbeeld een specialisme wat ander materiaal nodig heeft. Bijvoorbeeld een Veeredtakel.

Dat zijn allemaal dingen waardoor er niet helemaal uniform kan worden aangekocht.

Tuurlijk zouden we voor de gewone steden een uniforme aanbesteding kunnen doen. Vooral de grote steden (Amsterdam, utrecht, rotterdam, Den Haag) zullen vermoedelijk ongeveer dezelfde eisen hebben. Je zou er dus voor kunnen kiezen die uniform aan te besteden. Maar er zullen dus altijd korpsen buiten de boot vallen. Gewoonweg omdat de aanbesteding niet aan de eissen kan voldoen.

Daarnaast is het vooral voor de vrijwilligers natuurlijk een domper als zij niets meer mee mogen praten over hun nieuwe voertuigen. Het voertuig is toch iets met een emotionele waarde voor de gemiddelde brandweervrijwilliger. Daar wil men over mee beslissen. Vanaf die kant zou er waarschijnlijk het meeste weerstand komen op een landelijke procedure. Maar dit zal absoluut geen reden moeten/of hoeven zijn om het niet te doen. Wat kan, dat kan.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2012, 01:44:19
Natuurlijk, ik begrijp dat je zéker op het gebied van Tankautospuiten géén lijn kan trekken met een aanschaf voor Nederland. Een bos en/of heide voertuig heeft andere eigenschappen als een strand/zand/duin voertuig of een voertuig voor in de stad.

Je kunt natuurlijk wél bepaalde mantelovereenkomsten aan gaan, net zoals ik al aanhaalde. Amsterdam heeft daar ook gewoon in mee gedaan, alleen hebben zij een korte opbouw omdat anders de draaicirkel niet meer gaat lukken op de grachten.
Elke Amsterdamse tankautospuit gaat het zelfde worden, geen kazerne specifieke dingen meer. In de buiten gebieden een lichtmast en that's it.

Ik doelde eigenlijk meer op de ondersteunende voertuigen. OvD's, dienstauto's, dienstbussen etc.

En ja, het nadeel van een aanbesteding is dat er een aantal ''heilige huisjes'' gaan sneuvelen. De vrijwilligers in de grote veiligheidsregio's hebben al weinig meer te willen, die krijgen wat de rest van de regio krijgt. Dat dat weerstand op gaat leveren geloof ik gerust, echter in deze tijden heb je daar geen keus meer in.

Overigens kun je naast voertuigen natuurlijk ook redgereedschap, warmtebeeldcamera's en MDT's gaan aanbesteden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2012, 02:59:50
De lijn van Jerommeke zou het begin moeten zijn.

1 Aanbesteding voor alle TS-en in Nederland. MAAR: Onderverdelen in percelen.
een perceel voor korte TS-en (stedelijke ts)
een perceel voor normale TS-en (landelijke ts)

Deze percelen aanvullen met optielijsten. Leveranciers moeten al deze opties kunnen leveren en opbouwen op beide percelen.

In dit geval krijg je een heel vergaande standaardisering terwijl je ook rekening kunt houden met korpsspecifieke, of gebiedsspecifieke eisen. Nadeel van deze truc is dat je mogelijk de markt van leveranciers kapot maakt.
Dus zul je de aanbesteding nog ingewikkelder moeten maken door bijvoorbeeld overeenkomsten met 4 leveranciers te sluiten.
Maar dan laat je standaardisering weer een stuk los, omdat ze nooit allevier identieke auto's willen en kunnen bouwen.

Focus zou in eerste instantie moeten liggen op meer samendoen met inkoop en aanbesteden van standaard producten waar geen maatwerk aan te pas komt. Dienstautootjes, slangen, redgereedschap, kettingzagen, etc.
Laat de verschillende korpsen dan die standaard producten maar versleutelen zoals ze het willen hebben. Zoals een OVD auto bijvoorbeeld. Busjes en 4x4 auto's landelijk aanbesteden en de regio mag er zelf van inbouwen wat ze willen.

Als dat eenmaal goed loopt en dat is ingeburgerd, dan de stap maken naar landelijk aanbestede van TS-en, redvoertuigen, uitrukkleding, etc.
En dan ook het vrijblijvende eraf halen. Net als bij de politie de regio's verplichten mee te doen.