Landelijk Aanbesteden materialen en voertuigen brandweer een optie ?

Auteur Topic: Landelijk Aanbesteden materialen en voertuigen brandweer een optie ?  (gelezen 8777 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2012, 08:46:39
Je hoeft geen visionair te zijn om te beseffen dat een landelijke brandweer nog slechts een kwestie van tijd is.
Beleidsmakers en politiek hebben die koers al lang uitgezet.
De vraag is slechts hoe dit te realiseren (linksom of rechtsom), omdat een groot deel van brandweer-Nederland nog steeds uit vrijwilligers bestaat, die niet zo makkelijk te plooien zijn als bijv. de (binnenkort ook landelijke) politie.  
Zaken als SIV en TS4 zijn daarvan slechts voorbodes, die als proefballonnetjes worden 'verkocht' om de schijn van inspraak op te houden.
Ook de vrijwilligheid staat ter discussie. Straks alleen nog maar beroeps en part-timers!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2012, 09:00:38
Natuurlijk, ik begrijp dat je zéker op het gebied van Tankautospuiten géén lijn kan trekken met een aanschaf voor Nederland.

Tuurlijk kan dat. In Utrecht stad loopt er al jaren een aanbesteding met Mercedes en Chemco, wat zie je die aanbesteding is door de VRU overgenomen waardoor in de regio Utrecht steeds meer van dat zelfde type TSen rijden. Diezelfde aanbesteding loopt ook in Amsterdam al jaren, reslutaat de TSen van deregio Utrecht zijn zo ongeveer hetzelfde als die van Amsterdam.
De eventuele speciale eisen/wensen bv een verlaagde TS zijn altijd in te passen.
Veeredtakels horen niet op de TS thuis, daar zijn PM,s met een aanhanger geschikt voor, daar heb je geen dure TS voor nodig. De lokale TS zorgt voor water en de extra handjes.

Natuurbrandbestrijdingsvoertuigen kun je ook in mantels stoppen, zeker met dat soort voertuigen kun je dan enorm op de aanschafkosten besparen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2012, 09:05:11
Tja, de vraag is of dat wenselijk is.

Dan moet je of de eenheden op de Veluwe teleurstellen met een gewone 4X2 TS. of je laat Amsterdam met een enorme 6X6 met 10 Kuub en 3 meter hoog
Waarom kunnen de regios zoals Utrecht het zonder die enorme kolossen stellen? Maar zet Utrecht daarvoor containers in. Ik vermoed dat als die enorme voertuigen vervangen moeten gaan worden, de kans erg klein is dat er weer zo,n voertuig terug komt, maar dat dit een normale 4x4 met 3000ltr tank voor terugkomt.
De tijden dat er groter wordt aangeschaft dan feitelijk nodig is zijn echt voorbij. Temeer omdat die enorme klossen een groot deel van het jaar dienst doen als normale TS maar wel een bak met geld kosten. ::)


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2012, 09:22:41
Je hoeft geen visionair te zijn om te beseffen dat een landelijke brandweer nog slechts een kwestie van tijd is.
Beleidsmakers en politiek hebben die koers al lang uitgezet.
De vraag is slechts hoe dit te realiseren (linksom of rechtsom), omdat een groot deel van brandweer-Nederland nog steeds uit vrijwilligers bestaat, die niet zo makkelijk te plooien zijn als bijv. de (binnenkort ook landelijke) politie.  
Zaken als SIV en TS4 zijn daarvan slechts voorbodes, die als proefballonnetjes worden 'verkocht' om de schijn van inspraak op te houden.
Ook de vrijwilligheid staat ter discussie. Straks alleen nog maar beroeps en part-timers!

Mooi beschreven en helemaal mee eens, nog even geduld en let op !

Delta00


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2012, 09:50:54
Waarom kunnen de regios zoals Utrecht het zonder die enorme kolossen stellen? Maar zet Utrecht daarvoor containers in. Ik vermoed dat als die enorme voertuigen vervangen moeten gaan worden, de kans erg klein is dat er weer zo,n voertuig terug komt, maar dat dit een normale 4x4 met 3000ltr tank voor terugkomt.
De tijden dat er groter wordt aangeschaft dan feitelijk nodig is zijn echt voorbij. Temeer omdat die enorme klossen een groot deel van het jaar dienst doen als normale TS maar wel een bak met geld kosten. ::)
Op de Veluwe is 4 tot 5000 liter de standaard aan het worden omdat 3000 liter te weinig is en de 10000 literwagens tellen bij de alarmering voor natuurbrand voor 2 en zijn mede aangeschaft als watertransportvoertuig bij plekken waar geen WTS opgebouwd kan worden ivm de afstand tot de waterwinning.
Ze zullen bij vervanging in 2024 waarschijnlijk vervangen worden door TSsen met ongeveer 5000 liter watertank.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2013, 13:16:01
Inmiddels zijn we een tijdje verder en gaan sommige brandweerkorpsen mee in de politie-aanbesteding.
Is er verder al nieuws ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2013, 13:20:06
De VRU heeft zeer recentelijk 25 nieuwe dienstvoertuigen aangeschaft middels de aanbesteding via de politie, en zo gaan ze dat in het vervolg meer doen. ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2013, 13:57:19
Je hoeft geen visionair te zijn om te beseffen dat een landelijke brandweer nog slechts een kwestie van tijd is.
Beleidsmakers en politiek hebben die koers al lang uitgezet.
De vraag is slechts hoe dit te realiseren (linksom of rechtsom), omdat een groot deel van brandweer-Nederland nog steeds uit vrijwilligers bestaat, die niet zo makkelijk te plooien zijn als bijv. de (binnenkort ook landelijke) politie.  
Zaken als SIV en TS4 zijn daarvan slechts voorbodes, die als proefballonnetjes worden 'verkocht' om de schijn van inspraak op te houden.
Ook de vrijwilligheid staat ter discussie. Straks alleen nog maar beroeps en part-timers!

Tuurlijk krijgen we als het aan de politiek en andere beleidsmakers ligt een centraal aangestuurde brandweerorganisatie is natuurlijk wel een stuk duurder als gewoon per gemeente geregeld want er moeten dan wel weer wat extra dure sterren aan het firmament worden toegevoegd.
Dus gewoon op z'n communistisch.
Of we gaan het, nog zo'n populair doel, privatiseren, goedkoper maar na een aantal jaren word het ook duurder want zo'n bedrijf moet natuurlijk wel winst maken en doet dat eerst door het uithollen van de kwaliteit en daarna op die uitgeholde kwaliteit maximaal winst maken.
Dus gewoon op z'n kapitalistisch.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2013, 13:58:47
De VRU heeft zeer recentelijk 25 nieuwe dienstvoertuigen aangeschaft middels de aanbesteding via de politie, en zo gaan ze dat in het vervolg meer doen. ;)

Laat ik het zo zeggen, de firma PON is heel erg gelukkig met deze manier van aanschaffen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2013, 09:29:46
Laat ik het zo zeggen, de firma PON is heel erg gelukkig met deze manier van aanschaffen.
Nouja, de politie maakt dankbaar gebruik van Volkswagen. En als je dan als brandweer mee gaat in hun aanbestedingstraject worden het voor de brandweer vanzelf ook auto,s van volkswagen. ;)