Er is niet voor niets een SLH (2500 meter slang) opgeroepen. Ik heb ook zo'n vermoeden dat door de hoge kade de dompelpompen niet dichtbij het brandadres in het water gelegd konden worden en dat er dus voor een beter bereikbare locatie verderop is gekozen. Bovendien; de waterwagens dienen voor de eerste klap aan water. Een DPH heeft toch al gauw een inzettijd van een halfuur tot drie kwartier
Ik weet niet hoe het er uit zag toen de eerste TS ter plaatse kwam, maar na 11 minuten heeft men opgeschaald naar zeer groot, er was dus weinig aan te houden. De eerste TS kan meestal water pakken van een brandkraan. Het was waarschijnlijk vrij snel duidelijk dat dit een intensieve lagedrukblussing zou worden. Een waterwagen maakt bij zo'n brand weinig verschil en ik zou me als bevelvoerder niet druk willen maken met de hele logistiek van waterwagens etc want je bent druk zat met alle andere zaken om je heen. Een waterwagen met 8 kuub is in minder dan 4 minuten leeg bij een goede fik, zeker als je met een kanon een object moet gaan werken.
Ik zie 2x WTS 1000 en als derde een WTS 2500. Dat is nou precies wat een compagnie heeft. Dat lijkt me ook de meest voor de hand liggende verklaring, de WTS 1000'en waren gewoon op in de buurt.
Een kade is juist ideaal voor een dompelpomp. Die dingen kunnen met gemak 10 bar opbrengen dus hoogte is geen enkel probleem, in tegenstelling tot een TS met een gewone pomp. Bij een kade heb je diep water dus maximale waterinname in de pomp en weinig kans op rotzooi.