GRIP 2 Zeer grote brand (industrie) VG Recyclinggroep BV Corverslaan - Velsen 10-03-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (industrie) VG Recyclinggroep BV Corverslaan - Velsen 10-03-2012  (gelezen 27930 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ik had alleen wel verwacht dat men (mis)gebruik zou maken van de waterwagens van de stofbestrijding (vroeger waren die van Rumping) zijn ook wel ingezet bij duinbranden in de regio haarlem

Lijkt mij nergens voor nodig. Op 300 meter van het brandadres ligt een sloot met voldoende water om heel Velsen zwemvrij te geven.
Een paar GWT's en klaar is klara.

Rowin

• Senior gebruiker

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Lijkt mij nergens voor nodig. Op 300 meter van het brandadres ligt een sloot met voldoende water om heel Velsen zwemvrij te geven.
Een paar GWT's en klaar is klara.

Er is niet voor niets een SLH (2500 meter slang) opgeroepen. Ik heb ook zo'n vermoeden dat door de hoge kade de dompelpompen niet dichtbij het brandadres in het water gelegd konden worden en dat er dus voor een beter bereikbare locatie verderop is gekozen. Bovendien; de waterwagens dienen voor de eerste klap aan water. Een DPH heeft toch al gauw een inzettijd van een halfuur tot drie kwartier ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
p2kflex
19:05:30 10-03-12GROUP-1PRIO 2 19:50 VERZAMELEN PONTWEG VELSEN-NOORD ALARM PEL. BRANDWEER [ 597 345 342 634 746 ]
0106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
0107421BRW Kennemerland (Beverwijk West) (Blusploeg)
0107481BRW Kennemerland (Beverwijk) (Lichtkrant)
0107488BRW Kennemerland (Beverwijk West) (Besturing Kazerne)
0107711BRW Kennemerland (Uitgeest) (Vrijwilligers)
0107781BRW Kennemerland (Uitgeest) (Lichtkrant)
0107784BRW Kennemerland (Uitgeest) (Besturing Kazerne)
0108421BRW Kennemerland (Nieuw Vennep) (Blusploeg Vrijwilligers)
0108482BRW Kennemerland (Nieuw Vennep) (Lichtkrant Vrijwilligers)
0108811BRW Kennemerland (Lisserbroek) (Blusploeg)
0108881BRW Kennemerland (Lisserbroek) (Lichtkrant)

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Zo'n 10 minuten na de melding:

Maar al snel was er geen houden meer aan:

Foto's: Niels Folkers --Meer foto's: www.112ijmond.nl
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening

Cobra4

• Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
Brand in Velsen onder controle

VELSEN -  (UPDATE) De grote brand in een recyclingbedrijf in Velsen is onder controle. Het nablussen gaat nog zeker tot zondagochtend duren, aldus de brandweer zaterdagavond.

De brandweer is bezig om de balen geperst papier uit de uitgebrande loods te halen. Die zorgen voor veel rook en bemoeilijken ook het blussen. Niemand raakte gewond, maar omwonenden moeten ramen en deuren dicht houden. Gevaarlijke stoffen zijn niet vrijgekomen.

Het gaat om het bedrijf Van Gelder Recycling Groep aan de Corverslaan in Velsen-Noord. Een loods met papier ging zaterdagmiddag in vlammen op en was niet meer te redden. Een kantoor op het terrein is gespaard gebleven.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. Op het moment dat de brand uitbrak, was er volgens de brandweer niemand aanwezig.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/11692777/__Brand_Velsen_onder_controle__.html

GLZ

• Senior gebruiker
Er is niet voor niets een SLH (2500 meter slang) opgeroepen. Ik heb ook zo'n vermoeden dat door de hoge kade de dompelpompen niet dichtbij het brandadres in het water gelegd konden worden en dat er dus voor een beter bereikbare locatie verderop is gekozen. Bovendien; de waterwagens dienen voor de eerste klap aan water. Een DPH heeft toch al gauw een inzettijd van een halfuur tot drie kwartier ;)
Ik weet niet hoe het er uit zag toen de eerste TS ter plaatse kwam, maar na 11 minuten heeft men opgeschaald naar zeer groot, er was dus weinig aan te houden. De eerste TS kan meestal water pakken van een brandkraan. Het was waarschijnlijk vrij snel duidelijk dat dit een intensieve lagedrukblussing zou worden. Een waterwagen maakt bij zo'n brand weinig verschil en ik zou me als bevelvoerder niet druk willen maken met de hele logistiek van waterwagens etc want je bent druk zat met alle andere zaken om je heen. Een waterwagen met 8 kuub is in minder dan 4 minuten leeg bij een goede fik, zeker als je met een kanon een object moet gaan werken.

Ik zie 2x WTS 1000 en als derde een WTS 2500. Dat is nou precies wat een compagnie heeft. Dat lijkt me ook de meest voor de hand liggende verklaring, de WTS 1000'en waren gewoon op in de buurt.
Een kade is juist ideaal voor een dompelpomp. Die dingen kunnen met gemak 10 bar opbrengen dus hoogte is geen enkel probleem, in tegenstelling tot een TS met een gewone pomp. Bij een kade heb je diep water dus maximale waterinname in de pomp en weinig kans op rotzooi.

PingPong

• Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
p2kflex
22:10:19 10-03-12-ALPHA-GOEDENAVOND. VRIJE HOVD GRAAG CONTACT AC I.V.M. AFLOSSING BRAND VELSEN-NOORD
0106515BRW Veiligheidsregio Kennemerland (HOvD)
Harlingen, wereldstad! <3

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
p2kflex
16:20:35 10-03-12GROUP-1PRIO 2: RCVD CONTACT AC.
0103057BRW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (CvD)
p2kflex
16:16:56 10-03-12GROUP-1PRIO 2: HOVD CONTACT AC.
0103062BRW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (HOvD)

Zou hier een interegionale bijstand besproken worden?

Op dit moment worden ook lokale commandanten Zaanstreek gevraagd contact met ac op te nemen, incl commandant uitgangsstelling. Misschien aflossing voor vannacht of morgenochtend?
(Kan p2000 meldingen niet kopiëren...)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten