Reddingsactie Markermeer: 'Nee, dit was geen geslaagde tocht'

Auteur Topic: Reddingsactie Markermeer: 'Nee, dit was geen geslaagde tocht'  (gelezen 3547 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reddingsactie Markermeer: 'Nee, dit was geen geslaagde tocht'

Door één kanovaarder die het Markermeer niet aankon, moesten zondag drie reddingsboten, een helikopter, ambulances en politiewagens uitrukken.

,,Nee, dit was geen geslaagde tocht’’, zegt kanovaarder Rick Daman uit Wormer, die ook meevoer in een interview met het Noordhollands Dagblad.
,,Het Markermeer is prachtig om te varen. Ik heb het al veel vaker gedaan. Er stond een heerlijke wind, het was een feest. We hadden zó door kunnen gaan’’, zegt Rick Daman, vroeger meervoudig Nederlands kampioen en nog steeds fanatiek kanoër. Hij en negen anderen stapten zondag in hun surfski – een type kano, speciaal ontwikkeld voor op ruige zee – om van Edam naar Lelystad te stuiven.
Zo ver kwamen ze niet. Rond half twaalf moest de groep een noodoproep doen. De reddingstations van Marken, Enkhuizen, Zeevang en Wijdenes rukten uit en haalden iedereen van het water. ,,Dit moet volgende keer anders’’, concludeert Daman.
De groep had via een internetforum afgesproken. Negen ervaren surfskiërs en een nieuwkomer. ,,Mark. Ik heb zijn leven gered, maar ik weet zijn achternaam niet eens.’’
Ergens over de helft van de tocht ging het mis. ,,Ik keek af en toe om, om te kijken of iedereen er nog was. Plotseling kwam ik maar tot negen. Mark was omgegaan’’, vertelt Daman. De groep keerde om en hielp de achterblijver weer overeind. ,,Maar wat later ging hij wéér om. Tja, we waren aan de hoge kant begonnen en aan de lage kant worden de golven hoger. Daar had hij blijkbaar niet op gerekend.’’
Daman nam de omgeslagen man achterop zijn tweepersoonskano, Iemand anders nam de lege kano op sleeptouw. ,,Maar na een tijdje keek ik hem nog eens aan.’’ Mark zag er slecht uit. Hij was onderkoeld geraakt, want hij bleek ook nog eens de verkeerde kleding aan te hebben. ,,Toen heb ik besloten een reddingsoproep te doen.’’
Volgens Daman was het circus dat toen ontstond eigenlijk niet nodig geweest. ,,Het ging maar om één man, die de hele groep in moeilijkheden bracht. Maar de ontvangst was slecht. En ze nemen natuurlijk het zekere voor het onzekere.’’

http://www.dichtbij.nl/west-friesland/regionaal-nieuws/artikel/2250044/reddingsactie-markermeer-nee-dit-was-geen-geslaagde-tocht.aspx

De reacties zijn ook weer leuk om te lezen.... ;)




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2012, 09:04:32
"De groep had via een internetforum afgesproken. Negen ervaren surfskiërs en een nieuwkomer. ,,Mark. Ik heb zijn leven gered, maar ik weet zijn achternaam niet eens.’’

Ziejewel, levensgevaarlijk die internetfora...  ;D Ja Dorus, die reacties liegen er niet om. Sommige Redders Aan De Wal menen precies te weten hoe wij denken als we op weg gaan en dat we al bezig zijn met een schuldvraag...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2012, 11:38:09
Cie Zee hoopt op Markermeer-rapport
De NKB Commissie Zeekajakvaren hoopt dat de tien surfski-vaarders, die afgelopen zondag door de KNRM van het Markermeer zijn gehaald, hun belevenissen met andere grootwatervaarders willen delen. Door het delen van ervaringen kunnen we veel van elkaar leren.
Dit stelt de Cie Zee in een reactie op het incident, dat in dit KNRM-rapport uitgebreid wordt beschreven http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/marken/reddingrapporten/?contentID=69A7B4AD. Een van de betrokken berichtte reeds op zijn FB-pagina. De Cie heeft als motto ‘het bevorderen van veilig en verantwoord zeekajakvaren’. Het willen leren van- en het delen van ervaringen met elkaar is daarvan een onlosmakkelijk onderdeel.
De Cie verwijst naar een incident in juni 2010 bij Noorderhaaks, waarbij negen zeer ervaren zeekajakkers waren betrokken. Over dat incident maakten betrokkenen enkele weken later een uitgebreide openhartige en uiterste leerzame zelfevaluatie. Die werd via internet voor iedereen geopenbaard. Ook in het Engels.http://www.seakayaker.nl/TMP/EindrapportZeekajakIncidentNoorderhaaks13juni2010.pdf


Of surfski’s onderdeel zijn van de zeekajaksport of juist niet, is voor de Cie Zee niet relevant. Feit is dat het een groeiende tak is binnen de kanosport. Net als overigens de stand-up paddle boards en, al iets langer, de sit-on-top (vis-)kajaks. Zeekajakkers kunnen en willen ook leren van incidenten die in aanverwante takken van sport plaats vinden.
De reacties op veel nieuwssites ervaarde de Commissie vandaag als behoorlijk tenenkrommend en als te kort door de bocht. Voor een genuanceerde opvatting is veel meer informatie nodig. De commissie wenst de tien direct betrokkenen de komende tijd veel sterkte en wijsheid. Ons advies is: neem de nodige tijd en rust om een goede incident-rapportage te schrijven. Dat dit nodig is was de ervaring na het Noorderhaaks-incident; het is emotioneel best heftig om door de KNRM gered te moeten worden.

http://nkbzeevaren.blogspot.com/2012/01/cie-zee-hoopt-op-markermeer-rapport.html


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2012, 22:53:33
is het herhaaldelijk noemen van de KNRM als redders van de Markermeer kajakkers niet ook " kort door de bocht" . Het was immers de Hurricane die redde, de KNRM keek toe en zag dat het goed was.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2012, 12:00:36
Ere wie ere toekomt. Dat heeft KNRM Marken dan ook aangegeven op hun site:

Na het uitvaren van de reddingboot Frans Verkade en Hendrik Jacob meldt het hulpverleningsvaartuig Hurricane van firma Noordgat zich in op kanaal 16. De Hurricane die onderweg is van IJmuiden naar Terschelling, biedt direct assistentie aan bij de zoekactie naar de kanoërs.
De tien kanoërs waren vertrokken vanuit de haven van Edam richting Lelystad. Een paar mijl voordat ze de haven van Lelystad bereikt hadden, sloeg één van de kanoërs telefonisch alarm bij KWC. Meerdere kano’s waren omgeslagen en gezien de barre weersomstandigheden lukte het de groep kanoërs niet meer om op eigen kracht veilig aan wal te komen.
De Hurricane trof als eerste 4 kanoërs aan, waarvan er twee onderkoeld waren. Gezien de grootte van het zoekgebied waren ondertussen ook KNRM station Enkhuizen en een S.A.R heli van Bristow gealarmeerd.


 O0
Ik ben zeer benieuwd of hier ook een (zelf)evaluatierapport van komt  :-\


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2012, 12:26:24
Ere wie ere toekomt. Dat heeft KNRM Marken dan ook aangegeven op hun site:

Na het uitvaren van de reddingboot Frans Verkade en Hendrik Jacob meldt het hulpverleningsvaartuig Hurricane van firma Noordgat zich in op kanaal 16. De Hurricane die onderweg is van IJmuiden naar Terschelling, biedt direct assistentie aan bij de zoekactie naar de kanoërs.
De tien kanoërs waren vertrokken vanuit de haven van Edam richting Lelystad. Een paar mijl voordat ze de haven van Lelystad bereikt hadden, sloeg één van de kanoërs telefonisch alarm bij KWC. Meerdere kano’s waren omgeslagen en gezien de barre weersomstandigheden lukte het de groep kanoërs niet meer om op eigen kracht veilig aan wal te komen.
De Hurricane trof als eerste 4 kanoërs aan, waarvan er twee onderkoeld waren. Gezien de grootte van het zoekgebied waren ondertussen ook KNRM station Enkhuizen en een S.A.R heli van Bristow gealarmeerd.


 O0
Ik ben zeer benieuwd of hier ook een (zelf)evaluatierapport van komt  :-\

Ik denk het niet, als één van de aanvarende eenheden was ik in het voorval geïnteresseerd en las dat ze vonden dat het allemaal wel mee viel, geen storm op het Marker meer, maar in een glas water. Er was er één bij die zijn zaakjes niet voor elkaar had en de rest van de groep ophield zo verwoordt men het ergens op dichtbij.nl.

In mijn ogen zijn er nog wel wat verbeterpuntjes te behalen bij de organisatie en zou zelfreflektie een bijdrage kunnen leveren tot een wat succesvollere volgende keer.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2012, 17:47:55
In mijn ogen zijn er nog wel wat verbeterpuntjes te behalen bij de organisatie en zou zelfreflektie een bijdrage kunnen leveren tot een wat succesvollere volgende keer.

Helemaal mee eens. Zo had een hand VHF op ch16 waarschijnlijk een hoop onduidelijkheid voorkomen i.p.v. het gebruik van een GSM.
Maar dat had jij ook al aangegeven op die site las ik  O0