Als werkgever zijn er meerdere manieren om aan te tonen dat mensen bekwaam zijn....
Het probleem met veel "certificerende instellingen" dat je alleen via hun standaard opleidingen bekwaam moet worden, maar als je als organisatie een specifiek op maat opleidingen inkoopt, waarin je wel 4x per jaar zorgt dat mensen bekwaam blijven, maar die organisatie is niet aangesloten bij die club van certificerende instellingen.. dan word je certificaten niet verlengd.
Erger nog.. Als de RI&E, de TRA zegt, dat in de kleding waar mensen werken, in die omstandigheden.. het onverantwoord is om zelfstandig een beginnende brand te blussen, maar dat collega's moeten doen, die wel adequate PBM hebben. En dat jouw taak om dat moment ligt bij andere belangrijke aspecten.. Moet je op de cursus van het NIBHV wel een beginnende brandje blussen.. terwijl dit juist in die specifieke omstandigheid waarin iemand werkt, dat levensgevaarlijk is...
Bedrijfshulpverlening vind ik daarom meer maatwerk, en ik heb liever dat er per medewerker een competentie-registratie, c.q. logboek is, dan het zoveelste certificerende instelling..