Politie vergeet vliegtuigbom bij Wageningen

Auteur Topic: Politie vergeet vliegtuigbom bij Wageningen  (gelezen 4297 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2012, 22:43:41
Die vraag heb ik inderdaad al eens gesteld.
Binnenkort wil ik een keer het bos/natuurgebied in om te zoeken met een metaaldetector, mag dit?
In gebieden waar oorlogshandelingen hebben plaatsgevonden mag je inderdaad niet zoeken en dat is terug te vinden in de plaatselijke/gemeentelijke verorderingen. Dit geldt tevens voor veel andere landen.
Bij ons op AOCS schijnt ook nog allemaal munitie uit de tweede wereldoorlog te liggen, dit is aangegeven met een Rood bordje met een bom erop.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2012, 23:00:48
Er zijn inderdaad gebieden in Nederland waar het verboden is om met een metaal detector te zoeken.  Rondom Arnhem is volgens mij z'n gebied.

En dankzij dit topic is ook gelijk bekend waarom dat is...
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2012, 23:08:28
Ja idd... Hier in de omgeving is het niet zondermeer toegestaan om te zoeken.... Tevens moet je van de grondeigenaar toestemming hebben, en laten de meeste dat nou te veel moeite vinden... ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2012, 23:14:26
En dankzij dit topic is ook gelijk bekend waarom dat is...

Ik heb liever iemand met een metaaldetector die een explosief vindt, dan een kind wat ermee gaat lopen spelen... ::) Zeker in de strand setting kan dat nogal wat gevaar opleveren.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2012, 23:21:59
Slordig dat een dergelijke brief blijft liggen, dat kan nooit de bedoeling zijn.

Maar los daarvan, ik vind het ook bijzonder dat de melder kennelijk bewust een brief stuurt die ook een bepaalde periode onderweg is, zegge 1 a 2 dagen. In die periode zal het maar mis gaan... Dat vergeef je jezelf volgens mij nooit. En dat alleen omdat de melder anoniem wil blijven. Vervolgens wordt er niet onmiddellijk actie ondernomen en in plaats van de politie opnieuw te alarmeren weet hij blijkbaar wel een media als omroep gelderland te bereiken.

Wat mij betreft toch een aparte manier van werken, maar dat zal wel aan mij liggen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 12 maart 2012, 23:31:08
Red, dat is precies de reden dat wij heel voorzichtig zijn met het mengen van de kleuren blauw en oranje. Ook ik heb gemerkt dat de snelheid lager en de drempel hoger wordt naarmate men meer angst heeft ergens op gepakt te kunnen worden. Denk aan een marifoon waar geen machtiging voor is. Of een stuurman die iets ziet maar geen vaarbewijs (bij zich) heeft.  De gegevens van iemand die een melding doet bij ons of door ons geholpen wordt raken we altijd kwijt, we zijn zo slordig in dat opzicht...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #16 Gepost op: 12 maart 2012, 23:55:26
Tja, op dat gebied gaan we het waarschijnlijk niet eens worden, al zal ik de schipper zonder vaarbewijs die iemand uit het water red niet zo snel beboeten, een "foei" lijkt mij dan afdoende...   ;)

Maar goed, ik heb even door de APV van Wageningen heen gebladerd en vind zo snel geen verbod tot het gebruik van een metaaldetector in de bossen. Het zou uiteraard wel kunnen dat deze gevonden is in een beschermd natuurgebied, maar dan nog waren er andere snellere anonieme opties geweest om dit te melden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2012, 08:47:19
Op de site van omroep Gelderland staat een interview met de vinder/melder

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1426451/Foutje-vliegtuigbom-blijft-liggen.htm

Hij heeft de bom zelf opgegraven (!) en het anoniem gemeld, omdat hij bang is een boete te krijgen voor illegaal zoeken met metaaldetector.
Het gebied is nog steeds niet afgezet en dat ding ligt nu dus open en bloot. Ondanks het feit dat de EOD het een gevaarlijk projectiel noemt.

 :-X :-X


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2012, 09:45:08
Een aantal mensen is duidelijk niet bekend met de werkwijze van het EOC.

Als een explosief wordt opgegraven en het ligt niet in een risicogebied (woonwijk, industrieterrein, wegen of wandelpaden etc) en het is geen uitermate onstabiel explosief dan komt het EOC meestal binnen 5 werkdagen langs om het explosief te ruimen. Tot die tijd wordt hij vaak weer zachtjes toegedekt met grond en voorzien een kleine markering (stok oid er naast) zodat hij terug te vinden is. Een afzetting gebeurt maar heel zelden.

Gezien hoe het explosief ligt op de foto en mijn schatting dat het midden in het bos ligt zal daar wel sprake van zijn...
Voor de duidelijkheid. In de bossen rondom Wageningen en Oosterbeek worden dit soort explosieven regelmatig aangetroffen, in de buurt van Arnhem vaak zelfs meerderen per week!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2012, 10:10:27
Slordig dat een dergelijke brief blijft liggen, dat kan nooit de bedoeling zijn.

Maar los daarvan, ik vind het ook bijzonder dat de melder kennelijk bewust een brief stuurt die ook een bepaalde periode onderweg is, zegge 1 a 2 dagen. In die periode zal het maar mis gaan... Dat vergeef je jezelf volgens mij nooit. En dat alleen omdat de melder anoniem wil blijven. Vervolgens wordt er niet onmiddellijk actie ondernomen en in plaats van de politie opnieuw te alarmeren weet hij blijkbaar wel een media als omroep gelderland te bereiken.

Wat mij betreft toch een aparte manier van werken, maar dat zal wel aan mij liggen.

Het kan ook zo zijn dat de melder de brief bij het plaatselijke politiebureau in de brievenbus heeft gedaan.