Kunnen aantonen wie je bent heeft niets met privacy te maken, er staan toch geen persoonlijke geheimen op je ID kaart, er staan alleen dingen op die je ook aan iemand zou vertellen als ze er om vragen..... Welk nadeel ondervind je van kunnen laten zien dat je bent wie je beweert te zijn.
Het gaat mij vooral om het principe, dat de Staat ten aller tijden in de openbare ruimte wil kunnen weten wie ik ben, zonder dat ik aanleiding heb gegeven voor de Staat om zich met mij te bemoeien. Dat terwijl een belangrijk uitgangspunt van een democratie en rechtstaat is dat de Staat zich terughoudend opstelt t.o.v. het inperken van de bewegingsvrijheid van burgers en uit moet gaan van de integriteit van die burgers.
Dat er nu een toon plicht is, onder strikte voorwaarden, is voor mij nog een redelijk compromis. Een draagplicht is voor mij een stap te ver.
Het is de overheid die we zelf gekozen hebben,
Correctie, het is niet de overheid die we kiezen, maar de wetgevende macht. De overheid bestaat uit meer delen dan onze volksvertegenwoordiging.
Juist onze volksvertegenwoordiging heeft er voor gekozen dat er geen draagplicht is, maar een toonplicht, met bij behorende voorwaarden. Er zijn echter delen van de overheid (bijv het OM.) dat doet voorkomen dat er effectief een draagplicht is en/of de voorwaarden voor die toonplicht oprekken.
Dat is in ieder geval voor mij de reden om in dit topic te reageren. Ik ga mijn argumenten niet nog een keer herhalen, maar die zul je vast al wel gelezen hebben.