Met de punten die je noemt heb je zeker gelijk. Ik ben alleen van mening dat je ze niet allemaal kunt vergelijken.
Opslag van vingerafdrukken, ov-chipkaart, trajectcontrole, databases koppelen heb je inderdaad gelijk.
Maar zolang een agent alleen onder bepaalde voorwaarde jou mag vragen om je ID bewijs en daar vervolgens ook alleen maar mee mag verifiëren of je inderdaad de persoon bent die je zegt te zijn. Ach...
Overigens wil ik preventief fouilleren in uitgaansgebieden uit je rijtje halen. Ik zou echt willen dat ze dat veel vaker deden, als je de hoeveelheid zinloos geweld ziet in het uitgaansgebied, iedere avond knok en steekpartijen die enorm escaleren door alcoholgebruik.
Ik heb al mee gemaakt dat ik gewoon over straat liep van kroeg a naar kroeg b, iemand iets roept naar me, kijk even om en hoor dan de reactie "wat kijk je nou!" gevolgd door die persoon die op je afstormt en je onderuit probeert te trappen. Dan ben je blij met vrienden te zijn en is het heel fijn als je weet dat er waarschijnlijk geen wapens bij komen.
Mij geeft het een groter gevoel van veiligheid als ik weet dat de kans om een dronken mafkees met een mes tegen te komen kleiner is.
Verder zoals ik zei ben ik het eens met je rijtje, ik vind alleen dat identificatieplicht, die in feite alleen geld als er een aanleiding voor is. Daar buiten hoort.
Maar gelukkig wonen we in een democratie waar we een andere mening daarover mogen hebben en toch even goede vriendjes kunnen zijn.