Vooropgesteld:
Ik begrijp heel goed hoe de wet Identificatie plicht in elkaar zit, als een agent mij om Identificatie vraagt. En dat als ik het niet toon, gewoon aangehouden wordt.
Uit die wet vloeit ook voort, dat ik pas achteraf bezwaar kan maken tegen de reden voor het vorderen van ID. Daar valt dan ook niet zo veel over te discussieren, ook al zien veel medeburgers dit anders....
Ik denk dat de politietaak hier zeker was gezien het feit dat er een ruzie met de eigenaar van de winkel ontstond. De aspirant legt ook keurig uit dat de identiteit van de winkelier al bekend is.
Bovendien is hier geen sprake van een demo (hij is maar alleen), maar nemen omstanders er aanstoot aan. Ook hier zie ik een grond om op basis van de APV naar de ID te vragen.
Bedankt voor de bronnen overigens.
Het is niet mijn bedoeling om mijn gelijk te halen, jij hebt de achtergrond en ervaring om hier beter over te oordelen dan ik. Mijn mening over de rechtmatigheid doet er dan ook niet zo veel toe, er zijn al genoeg stuurlui aan de wal..
Maar ik heb het niet over een demonstratie, juist over demonstreren. Individuen kunnen ook demonstreren, en hoeven daar zelfs geen melding van te maken.
We mogen toch van het openbaar gezag, en dus ook de Politie, verwachten dat democratische grondrechten ook beschermt worden, en niet alleen de openbare orde. Dat mensen aanstoot nemen aan een demonstrant is, in eerste instantie, vooral hun probleem. Tenzij de demonstrant opruiend, kwetsend, e.d. bezig is, en daar lijkt geen sprake van. Tevens lijkt het erop dat door de aanwezigheid van de politieagenten, de aanstootnemers juist bedaren.
Voor mij is het vooral onbegrijpelijk dat na 2 eerdere gevallen, de Politie zich dit weer laat overkomen. Eigenlijk vind ik het ook vervelend voor de agent die tot aanhouding overgaat, want ik besef best wel dat hij naar eer en geweten handeld. Vindt het vooral een voorbeeld van "protocol denken en handelen": er is 1 demonstrant, mensen nemen er aanstoot aan, dan leiden we de demonstrant weg. De makkelijkste oplossing hoeft niet altijd de juiste te zijn....