@Blauwe-motormuis.
Zo als ik al heb aangegeven, heb ik vertrouwen in de Nederlandse politie agent en de manier waarop deze omgaat met zijn bevoegdheden, zeker ook met het optreden in verdachte situaties. En ik weet dat de politie taak verder gaat dan "bonnetjes" schrijven, dat had ik beter moeten formuleren.
Maar het gaat mij om het principe van het eventueel verplicht maken van het dragen van een ID en de manier waarop het "tonen op bevel" wordt uitgelegd door het OM.
Wat betreft het meenemen naar het buro:
Dat de huidige procedures (deels door wetten gedwongen) er voor zorgen dat een agent uren bij een persoon moet blijven die een ID laat bezorgen, wil niet zeggen dat het niet anders kan. Dat daarvoor wetten en procedures moeten worden aangepast is een ander verhaal, maar maakt het niet onmogelijk.
Ook hier geld voor mij weer: Politie ambtenaren zijn prima in staat om in te schatten of iemand te goeder trouw is en gewoon in een wachtruimte kan blijven, of formeel ingesloten moet worden. Zolang de wet maar die keuze mogelijkheid bied. Dat ik als burger dan mijn tijd verdoe, is mijn eigen keuze.
@ je voorbeelden.
Mooie voorbeelden, maar toch schaar ik dit ook onder bangmakerij. Ik kan dit lezen als "burgers draag je ID bij je, anders dan doen we niks aan misdrijven in uw omgeving."
Natuurlijk bedoel je dat niet, begrijp ik ook wel.
Met andere procedures, en wetten, is dit ook helemaal niet nodig. En volgens mij kunnen politie ambtenaren prima prioriteiten leggen als ze geconfronteerd worden met keuzes....
Het gaat mij er juist om dat je als nette burger redelijkerwijs in staat moet worden gesteld om je te identificeren, zonder dat je gelijk verplicht wordt om een ID bij je te dragen.
Over ID bij ongevallen. Ik gaf als voorbeeld een kaartje, juist niet een mobiele telefoon omdat die in principe beveiligd zou moeten zijn door een code. Juist om misbruik van persoonsgegevens te voorkomen.
Voor de duidelijkheid: Ik begrijp ook dat het vast stellen van de identiteit voor opsporingsambtenaren en ook voor onze rechtsstaat crucial is. Met dat uitgangspunt heb ik geen enkel probleem. Wel met de manier waarop de Staat denkt dat dit moet gebeuren.
De uitspraak toont juist aan dat het "op bevel tonen" niet per definitie betekend dat dit "ter stond" is. Dat het OM daar tegen in beroep gaat zegt volgens mij veel over hoe men daar denkt over Identificatie plicht en burger rechten....