Kleuren zichtbaarheidshesjes

Auteur Topic: Kleuren zichtbaarheidshesjes  (gelezen 16110 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2012, 13:27:22
Ik ben het helemaal met je eens, voldoende reflectie is een must!
De arbodienst is trouwens ook geen eisende partij.
Jouw werkgever is de eisende partij omdat hij wil dat jou niets overkomt tijdens je werk. De gevaren die jou kunnen overkomen heeft hij geinventariseerd. De eigen preventiemedewerker en arbodienst adviseren hem over de risicos en maatregelen die daarbij horen.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2012, 13:32:11
Ik ben het helemaal met je eens, voldoende reflectie is een must!
De arbodienst is trouwens ook geen eisende partij.
Jouw werkgever is de eisende partij omdat hij wil dat jou niets overkomt tijdens je werk. De gevaren die jou kunnen overkomen heeft hij geinventariseerd. De eigen preventiemedewerker en arbodienst adviseren hem over de risicos en maatregelen die daarbij horen.

Psst, ik ben zelf werkgever en op deze regels gewezen door de arbodienst bij controlle van één van hun inspectie's. Het schijnt echt een regeltje te zijn dat ergens is vast gelegd in de arbeidswetgeving. Ik wacht alleen nog wel op het art. want dat heb ik nog steeds niet opgestuurd gekregen van deze meneer.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #22 Gepost op: 18 maart 2012, 13:51:45
Heb je het over arbodienst of over de arbeidsinspectie?
Dat artikeltje zul je ook niet krijgen want dat is er niet. In ieder geval niet letterlijk.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #23 Gepost op: 18 maart 2012, 14:09:14
Er wordt alleen geadviseerd om een dergelijke organisatie herkenbaar te maken , dit kan op velerlei manieren.
Even als de communicatie is ook geen verplichting, maar wel een advisering, zeker ook om uitval van electra en telefooncentrale te kunnen opvangen.
Bij instappen begint de inzet.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #24 Gepost op: 18 maart 2012, 22:38:52
Ter informatie: De topictitel is aangepast van 'Kleuren veiligheidshesjes' naar 'Kleuren zichtbaarheidshesjes'. Deze hesjes vergroten namelijk wel de zichtbaarheid van een persoon, maar niet zijn of haar veiligheid en dekt beter de lading (floriserend of reflecterend is beter zichtbaar etc.)


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2012, 07:06:33
Goeie, maar dan moet je wellicht ook het topic splitsen in kleuren functionele herkenbaarheid/ functies en in een topic zichtbaarheidshesjes.

Want die twee hebben niks met elkaar te maken


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 31 maart 2012, 22:37:38
Binnen de KMar wordt het groene vestje gedragen door;

OvD-P
Beheerder PD (PD = Plaats Delict)
Leider PD
TEV (Teamleider Explosieven Verkenner).

Wil de échte leidinggevende opstaan? :P
Bij ons in het korps zijn daarom de groene hesjes van BPD en LPD vervangen door gele hesjes. Die van de Chef van Dienst ook, maar hier en daar circuleert er nog wel een...
Daarnaast lopen de CoPI leden van de politie in donkerblauwe jassen met kobaltblauw schouderstuk.

Alleen de OvD-P moet bij ons dus in het groen lopen. De verdeling is dan als volgt:
Groen: OvD-P
Geel: medewerkers, CvD, BPD, LPD, Coördinator PD-unit, TEV, FO, enz. Al dan niet met opdruk.
Blauw: CoPI-lid

Voor de beeldvorming:

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #27 Gepost op: 1 april 2012, 01:00:40
@HIT en Pyro_loe:

U heeft beiden gelijk  0098

De arbo-wetgeving schrijft voor dat voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen worden gebruikt. Voor werkzaamheden op of aan de weg (inbegrepen hulpverlening) geldt daarvoor de Europese zichtbaarheidsnorm EN-471. Afhankelijk van de omstandigheden wordt dan een lagere of hogere klasse voorgeschreven. De kleding van een ambulancemedewerker voldoet aan EN-471 in termen van oppervlakte fluorescerend/reflecterend materiaal en reflectieklasse. Voor de brandweer ligt dat iets lastiger. De meeste nieuwe uitrukkleding kent een soort van gele onderlaag onder de reflecterende banden. Over het gehele pak moet dit juist voldoende zijn om de EN-471 normering in de laagste klasse te halen, zodat extra veiligheidsvesten normaal gesproken niet nodig zijn. Voor hoge risico's, zoals op snelwegen, kan echter een hogere klasse zijn voorgeschreven en dan moet de brandweer dus extra veiligheidsvesten dragen.

Voor Rijkswaterstaat gingen de EN-471 normen echter nog niet ver genoeg. Zij hebben gemeend dat de meest gebruikte reflectiepatronen binnen de EN-471 normen onvoldoende de contouren van een menselijke gedaante weergeven. Op zich terecht, want twee horizontale banen rond het middel zegt nog niks over hoe hoog het object is. Daarom zijn de verticale banen (de "H-vorm") alsook de biezen op de zijkant van de mouwen en de broekspijpen geïntroduceerd. Deze RWS-norm is als het ware een toevoeging op de EN-471 normering en geldt dan ook alleen voor zover deze door Rijkswaterstaat (of andere partijen) verplicht wordt gesteld. Deze verplichting is niet wettelijk, maar de verplichting komt tot stand door het bindend verklaren van het "normdocument" (de specificaties voor veiligheidskleding) in de aanbestedingen en contracten. De opdrachtnemer is alsdan gehouden te voldoen aan de bindende documenten en dus het dragen van de voorgeschreven RWS-genormeerde veiligheidskleding.

Aangezien de ambulance, politie, brandweer, etc. geen contract hebben met Rijkswaterstaat, is de extra RWS-norm dan ook niet op hen van toepassing. Echter moeten zij nog steeds wél voldoen aan de EN-471 normering (als voortvloeisel uit de Arbo-wetgeving). Politiemensen die in een blauwe jas het verkeer staan te regelen zijn dan ook niet handig bezig  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #28 Gepost op: 1 april 2012, 08:44:09
@lt.col.me
Bedankt voor deze mooie aanvulling  O0
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #29 Gepost op: 1 april 2012, 11:25:43
@ Lt. Col. Me,

In de meeste aanbestedingen staat tegenwoordig onder de kop certificering "Personeel bevindt zich in het te werken gebied met in acht neming van regelgeving zoals in CROW publikatie 9101 mbt. 96a". Hierin staan de kledingsvoorschriften zoals RWS ze eist.

En idd je uitleg is zoals altijd weer helemaal uitgebreid O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.