AED niet inzetten in ATEX Zones

Auteur Topic: AED niet inzetten in ATEX Zones  (gelezen 11619 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 15 maart 2012, 20:23:10
De belangrijkste reden dat ik hier vermeld is dat ik in de afgelopen weken, meerdere malen mij de volgende vraag werd gesteld.

Bij veel bedrijven zijn zone's waar je niet met je mobieltje of andere niet ATEX goedgekeurde materialen mag werken.
ATEX staat voor de Franse benaming "ATmosphères EXplosibles" en wordt als synoniem gebruikt voor twee Europese richtlijnen op het gebied van explosiegevaar onder atmosferische omstandigheden. http://nl.wikipedia.org/wiki/ATEX

ATEX Zone komen bij bedrijven meer voor, dan dat men denkt.  Vaak zijn sommige zuiveringsinstallaties of gas meng installaties (ook nabij woonwijken) ook zogenaamde ATEX zones.  Niet iedereen is zich bewust dat ze nabije een ATEX zone werken of zelfs wonen

Bij mijn weten heeft er geen enkele AED of defibrillator aanbieder een echte ATEX zone 0 goed gekeurde type.

Bij een onwelwording, mogelijk reanimatie in een ATEX zone, zal je de patiënt uit de ATEX zone moeten halen, voor dat je een AED gebruikt.




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2012, 23:40:53
Het lijkt mij dat als mensen in zo een zone wonen ze gewoon alle apparaten mogen gebruiken die jij en ik ook mogen gebruiken en dus ook een AED. Wanneer dat niet zo zou zijn zouden ze er ook niet mogen wonen lijkt mij. Gewone huishoudelijke apparaten gebruiken veel meer energie en schakelen met veel hogere vermogens dan een AED, dat is maar 200 joules, je stofzuiger gebruikt per seconden een veelvoud daarvan.

Over bedrijven, tja ik neem aan dat er in die zone's hele protocollen gelden en dat wanneer er gassen/stoffen hangen je een S.O. sowieso weg wilt hebben vanwege de dampen die er hangen.

Zou je niet gewoon kunnen stellen dat met alle mooie regelgeving die we hebben, dat op alle plekken waar jij als burger mag komen, je ook gewoon veilig alle apparatuur kunt gebruiken die jij als burger kunt kopen? Omdat je er anders ook niet zomaar zou mogen komen?

Nu is er 1 gedachte experiment dat ik wel wil aanhalen en dat is bijvoorbeeld een AED gebruik bij benzine stations buiten op de grond naast de pomp. Veel benzine pompen hebben een sticker verboden mobiel te bellen vanwege explosie gevaar. Het is al gebleken dat dat een broodje aap verhaal is, maar goed de stickers hangen er nog wel. (een richtingaanwijzer schakelt grotere vermogens dan een gsm) Een AED aan de andere kant is wel net weer wat meer vermogen dan een GSM dus theoretisch, als het slachtoffer op zijn rug in een plas benzine ligt...?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2012, 09:23:59
@auditor ik denk niet dat er mensen in die zones wonen.... Klinkt allemaal erg industrieel.


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2012, 09:26:42
Iets denken is het niet zeker weten, en speculeren leidt tot niets.

Uit de posting van Rescue zou blijken dat het wel degelijk voorkomt, waar zou het terug te vinden zijn zodat de stelling onderbouwd, en dus geverifiëerd, is?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2012, 09:43:20
Een ATEX gebied is per definitie een afgesloten gebied, zoals bijvoorbeeld bij de DSM in Limburg.
Voordat je dit gebied ingaat hangen er duidelijke waarschuwingsborden. Aangezien de mengverhouding daar tussen de LEL en UEL ligt.
Let wel niet het hele fabrieksterrein van de DSM is een ATEX zone!!
Kenmerk voor deze zone's is dat er geen apparatuur mag worden gebruikt die mogelijk een vonkje kan veroorzaken (GSM's bijvoorbeeld zouden door de antenne mogelijk een magnetisch energieveld kunnen veroorzaken waardoor een vonkje zou kunnen ontstaan). Ook worden eisen gesteld aan mechanisch gereedschap dat geen vonken mag veroorzaken.
In een woonwijk met alle apparatuur en ondoordacht gebruik van materialen komt geen ATEX gebied voor. Alleen in de directe omgeving van gasverdeelstations geldt een verbod voor roken en open vuur, verder niet omdat de mengverhouding al heel snel op enige afstand ruimschoots onder de LEL ligt.
(o ja voordat er weer van alles wordt geroepen, ik heb vroeger gewerkt bij DSM)

Ruud


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2012, 10:47:10
@auditor ik denk niet dat er mensen in die zones wonen.... Klinkt allemaal erg industrieel.

Dat was mijn mening ook, maar in de openingspost werd gesteld dat mensen wel in die gebieden kunnen wonen.
Vandaar mijn reactie: als je er mag wonen/komen dan mag je ook gewoon apparatuur gebruiken die je overal mag gebruiken.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2012, 17:12:21
Iets denken is het niet zeker weten, en speculeren leidt tot niets.

Uit de posting van Rescue zou blijken dat het wel degelijk voorkomt, waar zou het terug te vinden zijn zodat de stelling onderbouwd, en dus geverifiëerd, is?
Dat was mijn mening ook, maar in de openingspost werd gesteld dat mensen wel in die gebieden kunnen wonen.
Vandaar mijn reactie: als je er mag wonen/komen dan mag je ook gewoon apparatuur gebruiken die je overal mag gebruiken.
Nabij is iets anders dan in...
Ik woon ook nabij Belgie, maar ik woon niet in Belgie ;)...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2012, 18:21:40
Er woont niemand in een ATEX zone,  en sommige ATEX zones zijn wel publiekelijk toegankelijk, en zijn niet altijd op industrie terreinen, maar ook bij rioolzuiveringen, of pers gemalen (methaan).  En hoewel geen ATEX zone, zouden er ook omstandigheden bij benzinepompen kunnen zijn, dat een AED gebruiken niet handig is en het beter is om het slachtoffer uit de mogelijke gevaarlijke zone weg te halen, en pas daarna een te AED gebruiken.

Een GSM en de meeste AED's met hoge IP waarden, zullen niet snel een mogelijk ontstekingsbron zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/ATEX

Echter er werken weldegelijk mensen in zogenaamde ATEX zones, en daar raken ook mensen onwel.
Ook bij andere problemen zoals een gaslekkages in woonwijken is het niet handig om zo maar AED te gebruiken.  Toch lijkt hiervoor geen aandacht te zijn in AED trainingen, BHV trainingen etc.

Blijkbaar weten een veel mensen dit niet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2012, 19:46:50
Ik denk ook dat je mensen niet te veel kennis moet mee geven, dat zorgt alleen maar voor twijfels die in veel gevallen niet nodig zijn en tijd kosten. Net als het borsthaar voorbeeld. Moet dat geschoren worden, maakt het niet zo heel veel uit etc.
Hoe meer uitzonderingen en regeltjes je er aan verbind hoe minder effectief het is.

Mensen die in dat soort gebieden werken moeten wel van dat soort zaken op de hoogte zijn inderdaad, maar je gewone AED alert of passantenhulpverlener wat mij betreft niet. Gewoon eenvoudig en doeltreffend houden.

Het gaslek verhaal... tja eerste punt van de 5 basis ehbo punten, eerste bladzijde van practisch iedere ehbo-cursus:
1) Eigen veiligheid eerst, in een gebied waar gas hangt ga je niemand reanimeren, als je er al komt dan is het alleen om een S.O. weg te halen.
Voor je het weet lig je er zelf naast, jij weet immers niet of de ademhaling stilstand geen gevolg is van dat gas of wat het vervolgens met jou gaat doen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2012, 19:49:11
Nabij is iets anders dan in...
Ik woon ook nabij Belgie, maar ik woon niet in Belgie ;)...

Als je er naast woont en niet in hoef je je ook niet druk te maken over explosie gevaar, zones worden goed ruim bepaald, zit je in het veilige gebied dan mag je er van uit gaan dat het veilig is.