Flikkerend licht op webcam: brandweer rukt groots uit

Auteur Topic: Flikkerend licht op webcam: brandweer rukt groots uit  (gelezen 3128 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kesu

• Forum gebruiker
Gepost op: 12 maart 2012, 21:06:28
Nav het onderstaande bericht wil ik graag een discussie starten.
Citaat
Alkmaar, 12 maart 2012. Maandagavond kwam rond 19.15 uur bij de brandweer een melding binnen van iemand die via de webcam van ijsbaan de Meent een 'oranje flikkerend' licht had gezien, en die vermoedde dat er brand was. De brandweer rukte met vier wagens uit en ging poolshoogte nemen. Eenmaal ter plaatse konden de brandweerlieden geen andere conclusie trekken dan dat het waarschijnlijk om een misleidende gloed op de reclameborden ging. Ook na een grondige controle werd geen brand of hitte geconstateerd en keerden de auto's en bemanning terug naar de kazerne.
Bron: http://www.alkmaarcentraal.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1816:brandweer-rukt-uit-voor-constatering-op-afstand-foto-&catid=1:politieberichten-alkmaar&Itemid=72

Ik heb even voor het gemak de WEBCAM bekeken en er is inderdaad een oranje ruis te zien op de webcam. Maar dit doet mij zeker niet denken aan brand.

Ik vraag mij af waarom de centralist gelijk zo groots heeft uitgepakt. Ik weet wel dat je het zekere voor het onzekere moet nemen, maar als iemand een vaag flikkerend licht op een webcam ziet dan lijkt mij 1 brandweerwagen die op onderzoek uit gaat genoeg. En als er echt brand is komen er vast wel meer meldingen binnen, er zit namelijk direct naast de ijsbaan een druk bezochte sportschool en een drukke weg.

Hoe worden dit soort meldingen normaal gesproken afgehandeld of ligt het maar net aan wie de centralist is?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2012, 21:32:04
We pakken even de melding erbij.
p2kflex
19:18:32 12-03-12GROUP-1Prio 1 IJsbaan De Meent TERBORCHLAAN 301 ALKMAAR Brand Byzonder object 6595 AMR743 AMR741 AMR751
0200171BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting binnenstad)
0200172BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting Frieseweg)
0200685BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD Noord Kennemerland)
0201018BRW Alkmaar (Centrum) (Bevelvoerder vrijwilligers)
0201062BRW Alkmaar (Centrum) (HW ploeg beroeps)
0201072BRW Alkmaar (Centrum) (Beroepsploeg)
0201078BRW Alkmaar (Centrum) (Burgerplicht)
0201088BRW Alkmaar (Centrum) (Lichtkrant)
0201089BRW Alkmaar (Monitorcode Gemeente)

En dan is daar uitgerukt
1x OVD
2x TS
1x redvoertuig
Als ik dit  bij elkaar zie staan, en dit koppel aan het object waar ze naar toe zijn uitgerukt. Een ijsbaan. Dan is dit gewoon het standaart uitrukvoorstel wat van toepassing is voor dat object. Er is dus vooraf afgesproken dat bij brandmeldingen bij dat object dus de bovenstaande eenheden gaan rijden.
En heeft de centralist dus gewoon het uitrukvoorstel gevolgt.

Hij krijgt een melding van een vermoedelijke binnenbrand, de melder ziet wat oranjes flikkeren binnen. Dat kan dus zomaar vuur zijn. En hij heeft dus het zekere voor onzekere genomen en gewoon volgens uitrukvoorstel gehandeld, precies wat er van hem verwacht wordt. ;)

Kesu

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2012, 21:42:36
Dank voor je reactie! Ik vroeg het mij zomaar af als leek ;)

Het is dus zo dat voor elk gebouw (hiermee bedoel ik bv een bedrijf, school of in dit geval een ijsbaan) een uitrukvoorstel is. Het hangt dus niet af van het soort melding wat ze binnen krijgen?
Stel, er staat een kleine prullenbak in brand in dit gebouw, dan rukt ook dit hele circus uit? Of rukt er maar 1 wagen uit omdat dit voor een kleine binnenbrand voldoende is?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2012, 21:48:12
Dank voor je reactie! Ik vroeg het mij zomaar af als leek ;)

Het is dus zo dat voor elk gebouw (hiermee bedoel ik bv een bedrijf, school of in dit geval een ijsbaan) een uitrukvoorstel is. Het hangt dus niet af van het soort melding wat ze binnen krijgen?
Stel, er staat een kleine prullenbak in de brand in dit gebouw, dan rukt ook dit hele circus uit? Of rukt er maar 1 wagen uit omdat dit voor een kleine binnenbrand voldoende is?
Het hangt echt af wat er voor uitrukvoorstel aan een bepaald object hangt, en vooral hoe bij de RAC de melding binnenkomt. Wordt er gemeld dat er een binnenbrand is, dan zal inderdaad dit circus worden opgestart. Uiteindelijk zal er ook zeer snel worden afgeschaald als tijdens het aanrijden blijkt dat het maar om een prullenbak gaat.

Heb je een object waar een OMS-systeem hangt, en aan dat object hangt een uitrukvoorstel dat bij een OMSalarm 2x TS 1xRV en een OVD gaan rijden, dan gaat bij een OMSalarm inderdaad alles rijden. Totdat blijkt dat het loos is, dan zal uiteindelijk maar 1 TS terplaatse gaan voor nacontrole. En soms al geen eens meer.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2012, 21:55:22
Enerzijds is het niet aan de melder om de omvang van een brand te bepalen. Binnenbrand is binnenbrand en daar rijdt een standaard potentieel op. Vervolgens is het volgens mij zo dat de meldingsclassificatie leidend is (binnenbrand in dit geval) en dat deze eventueel 'overklast' kan worden door een specifiek inzetvoorstel voor dat ene object. Zo kan bij een binnenbrand in regio X misschien maar 1 TS in het inzetvoorstel staan, maar bij object Y rijdt meer materieel, bijvoorbeeld omdat het een zorginstelling betreft. Dat ligt allemaal vast in GMS en hoeft de centralist dus niet handmatig op te zoeken, aan te passen, etc.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2012, 07:46:57
Ik heb het zelf een aantal jaren geleden ook eens meegemaakt toen ik werkte bij een PAC. We kregen 's nachts een inbraakalarm binnen van een bedrijf en heb vervolgens de verbinding gemaakt om de camerabeelden te bekijken. we zagen een gloed dat heel erg leek op een brand. doordat het nog zwart/wit was, was het beeld niet helemaal helder. Ik heb de brandweer gebeld , de situatie uitgelegd en men is gaan rijden. Het bleek uiteindelijk loos, maar de brandweer heeft ter plaatse dezelfde beelden bekeken en kon niet anders concluderen dat er terecht gebeld was. Zij hadden ook de indruk dat het een brand betrof. De oorzaak bleek een schijnwerper welke in de vijver voor het bedrijf weerkaatste. Deze schijnwerper was die dag geplaatst. uiteindelijk is de schijnwerper verplaatst en was het opgelost. De brandweer en de klant toch blij vanwege de snelle reactie, ondanks dat men midden in de nacht eruit moest.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw