Jazeker. GLM was trekker van die kar en daarom rijden er een stuk of 6 tot 8 test-voertuigen door de regio rond. Ik heb dan weer geen ervaring met de (on)mogelijkheden van mobipol dus ik kan alleen commentaar geven op het test-systeem.
Het is een geintegreerd scherm met navigatie, berichten van de meldkamer, bevragingen, aansturing mob, aansturing dakset, evt een camera (optie) en ANPR (optie). In onze voertuigen zit allemaal ANPR en het heeft al een aantal leuke vangst en opgeleverd maar ik begreep dat de kosten erg hoog waren voor de optie.
De navigatie is niet optimaal maar werkt voldoende. De bevragingen gaan via Orion/P-info. Die worden erg veel gebruikt en voor de regio's zoals GLM die dat nooit hadden is het ideaal. Berichten van de meldkamer werkt nog niet maar het idee is dat daar straks de hele melding te lezen is. Dat is een optie die ik graag zie komen zodat alles terug te halen is als je met de melding bezig ben. De aansturing voor de mob en de dakset worden eigenlijk zelden gebruikt. Het statussen doen we nog gewoon via de porto en de aansturing van de dakset zit ook nog fysiek in de nieuwere auto's. Het is een beetje onhandig om je navigatie weg te drukken om blauwblauw aan te zetten enz.
Ik heb er nog een oud fotootje van. Inmiddels is het scherm beter, en zit er een fysieke aansturing voor de dakset onder de mob.
De pilot is inmiddels uitgebreid naar meerdere regio's waaronder NHN. Overigens ving ik onlangs op dat als dit systeem werkt het nog wel officieel aanbesteed moet worden omdat het dan om teveel geld gaat. Beste kans dus dat er dan ineens iemand anders wint die dit hele wiel weer opnieuw gaat uitvinden.