Muistroom ik begrijp je frustratie maar probeer het even objectief te zien:
zoals eerder aangegeven heeft Lelystad een behoorlijk watergebied waarbij aangegeven is dat er niet 24/7 structureel binnen 30 minuten hulp geboden kan worden(Markermeer kant).Dit gebied valt ook onder het Kustwacht SAR gebied.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de gemeente dan omzich heen gaat kijken hoe dit op te lossen.
Aangezien de KNRM al jaren de vaste SAR partner is van de Kustwacht en op 24/7 basis functioneert komt de KNRM al snel in beeld.
De KNRM voldoet in dit geval ook beter aan de doelstelling dan de RB.
Niets ten nadele van de RB overigens want die doen ook uitstekend werk maar hebben toch een andere taakomschrijving dan de KNRM en zijn nog steeds geen officiele SAR organisatie voor de Kustwacht.
Dus hun keuze voor de KNRM is weinig walgelijks aan maar een logische gevolgtrekking van het doorlezen van het Opplan SAR.
(de situatie bij 'jullie' reddingbrigade staat hier mogelijk los van want ik heb geen idee waar en wat de situatie daar is)
Walgelijk is inderdaad een veel te zwaar aangezet woord.
Laten we het er gewoon op houden dat Lelystad behoort tot die gemeentes die eigenlijk niet weten wat ze met al dat water aanmoeten. (Er zijn er echt meer).
Ze staan achter de dijk met hun rug naar het water en zijn jaren (terecht) trots geweest op hun drooggelegde land.
Zo langzamerhand komt bestuurlijk Lelystad erachter dat er ook wat gaande is aan de andere kant van de dijk.
Als vervolgens het besef indaalt dat zij daar ook nog verantwoordelijk voor zijn, schrikken ze.
De opmerking: "Hier moet een KNRM-station komen" is dan de meest voor de hand liggende, maar ook eentje die aantoont dat men zich er nog niet echt in heeft verdiept.
Men realiseert zich vaak niet eens dat de KNRM geen overheidsinstelling is en maar net in staat is om haar huidige 42 stations draaiend te houden uit de donaties en sponsoring.
Ze heeft helemaal de middelen niet om zo links en rechts wat nieuwe reddingsstations in te richten.
Het zou mij niet verbazen als de KNRM tegen Lelystad zal zeggen:
"Richt u eerst eens een Reddingsbrigade op.
Breng die ook het zgn. Varend Redden bij.
Zodra ze voldoende opgeleid zijn, verklaren wij ze gelieerd en worden ze als was het een echt KNRM-station gealarmeerd door de Kustwacht.
Zien we daarna verder of het ooit omgekat gaat worden tot KNRM-station."
Daarmee ligt de bal (en de daarbij horende financiele consequenties) waar het hoort: bij Lelystad (of de provincie Flevoland).
Zij zijn er zelf verantwoordelijk voor en zullen als ze het echt op willen lossen ook de knip ervoor moeten trekken.