Het financiele plaatje is volledig afhankelijk van wat voor boot er komt te liggen,welke eisen stel je aan een bemanningsverblijf en met hoeveel bemanningsleden ga je dit station bemannen i.v.m. pakken en opleiding. Verder is het niet zo dom om een knrm station te willen als gemeente je krijgt een 24/7 dekking met bij een betrouwbare organisatie die zich al sinds begin 1800 heeft bewezen. Om nog terug te komen op de gelieerde stations voordat ze bij de knrm aangesloten waren konden ze niet garanderen de sar taak ook uit te voeren zeker niet als er storing was aan het vaartuig. Nu kunnen ze bij de knrm vragen of ze een reserve boot mogen gebruiken waardoor hun 24/7 garantie wat meer gewaarborgd is
Nee, dit is niet juist. Precies die gegarandeerde 24/7 dekking is een voorwaarde om gelieerd te mogen worden. Dat is ook de reden dat RB Naarden niet "door" is maar Blaricum wel.
De meeste reddingsbrigades met een bewakingstaak, zelfs Naarden die niet genomineerd werd- hebben twee boten, die zullen niet gauw allebei tegelijk stuk gaan.
Het is niet zo aardig en doet de Reddingsposten op het ruime binnenwater geen recht te beweren dat alleen een KNRM station 24/7 kan realiseren. Reddingsbrigade Blaricum heeft zelfs enige tijd de 24/7 van het KNRM station Huizen moeten "redden" wegens personele problemen bij dat station. Ook nu kunnen ze soms niet uitvaren om die reden en vaart alleen RB Naarden uit en vult het gat.
Ja, als de gemeente jouw subsidie intrekt omdat er in de buurt een toch een KNRM station is gekomen, komt de 24/7 dekking van je brigade wel in in het geding.
Ik zeg ook niet dat Lelystad door uiteindelijk te kiezen voor een KNRM station een slechte keuze maakt, maar om het als uitgangspunt te nemen (het moet
wel een KNRM station worden) vóór de onderhandelingen gestart zijn maak je je wel erg afhankelijk van één partij. Huizen wilde ook graag en heeft onderandere de "tot wrak verklaarde" Gooier (je weet wel die boot die nu in Wijdenes dienst doet) verkocht voor één euro, die ging immers geen jaar meer mee. De helft van het station werd door de gemeente betaald, de andere helft via een renteloze lening. De subsidie van zo'n 70.000 euro per jaar op papier voor de reddingsbrigade wordt aangewend ten bate van de KNRM station Huizen. Bovendien kent de gemeente een bedrag per jaar toe aan de KNRM als vergoedng voor het vervoer van hulpdiensten.
Zo zijn er allerlei constucties mogelijk waarbij het lijkt alsof de KNRM de gemeente geen geld kost, maar niets is minder waar. Het is alleen voor een buitenstaander door een wirwar van ondoorzichtelijke constructies niet te achterhalen hoe hoog de toegekende bedragen zijn. (oja, 6000,00 euro voor C2000 verbindingsmiddelen bijvoorbeeld).
Henk