Lelystad wil reddingspost KNRM

Auteur Topic: Lelystad wil reddingspost KNRM  (gelezen 9825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2010, 14:07:52
Aan zee zie je deze constructie niet, maar op de ruime binnenwateren komt deze constructie vaker voor.

Dat heeft te maken met het verleden en oprichting van de toemalige (K)NZHRM en (K)ZHMRS, welke stations oprichte langs de Noorzeekust.
Toen lagen de randmeergemeenten nog aan de Zuiderzee en bestond Lelystad nog niet eens..  :D


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2010, 16:55:40
Laat ik hier even tussen komen, want ik heb het zelf voorgesteld.
In het algemeen heb je gelijk. De doelstellingen zijn niet hetzelfde.
Maar er zijn een paar Reddingsbrigades die die tak van sport wel beheersen.
Om er een paar te noemen: Andijk, Warder, Blaricum (allemaal tevens KNRM-gelieerd).
En vergeet ook niet dat de huidige KNRM-stations Dordrecht en Huizen ook als Reddingsbrigade zijn begonnen met SAR in hun takenpakket.
Ook die zijn eerst KNRM-gelieerd geweest voordat ze werden omgekat tot KNRM-station.
Aan zee zie je deze constructie niet, maar op de ruime binnenwateren komt deze constructie vaker voor.

Precies, dus is het voor een gemeente voor de hand liggend om gelijk voor een KNRM station te kiezen. 0098


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2010, 18:32:13
Het is "een beetje dom" van de gemeente Lelystad om meteen haar voorkeur uit te spreken voor een KNRM station. In de onderhandelingen zal dat ongetwijfeld slim uitgespeeld worden door de KNRM en zal er in de buidel getast en faciliteiten gecreeërd moeten worden door Lelystad om de KNRM zover te krijgen dat ze daar een station openen. Wij willen in de nabije toekomst een reddingsboot in onze haven leggen was een handigere uitspraak geweest.

Aan de andere kant heeft de gemeente geen echte keus, zoals al eerder opgemerkt is de KNRM veel beter ingebed in het veiligheidsregio en bij de kustwacht dan een reddingsbrigade.

Het enige alternatief is een gelieerd REDNED station, maar daarvoor moet je eerst aan een aantal eisen voldoen en die zijn niet mals.


fishermensfriend

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #33 Gepost op: 18 oktober 2010, 14:26:06
Het financiele plaatje is volledig afhankelijk van wat voor boot er komt te liggen,welke eisen stel je aan een bemanningsverblijf en met hoeveel bemanningsleden ga je dit station bemannen i.v.m. pakken en opleiding. Verder is het niet zo dom om een knrm station te willen als gemeente je krijgt een 24/7 dekking met bij een betrouwbare organisatie die zich al sinds begin 1800 heeft bewezen. Om nog terug te komen op de gelieerde stations voordat ze bij de knrm aangesloten waren konden ze niet garanderen de sar taak ook uit te voeren zeker niet als er storing was aan het vaartuig. Nu kunnen ze bij de knrm vragen of ze een reserve boot mogen gebruiken waardoor hun 24/7 garantie wat meer gewaarborgd is


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2010, 15:06:30
Het financiele plaatje is volledig afhankelijk van wat voor boot er komt te liggen,welke eisen stel je aan een bemanningsverblijf en met hoeveel bemanningsleden ga je dit station bemannen i.v.m. pakken en opleiding. Verder is het niet zo dom om een knrm station te willen als gemeente je krijgt een 24/7 dekking met bij een betrouwbare organisatie die zich al sinds begin 1800 heeft bewezen. Om nog terug te komen op de gelieerde stations voordat ze bij de knrm aangesloten waren konden ze niet garanderen de sar taak ook uit te voeren zeker niet als er storing was aan het vaartuig. Nu kunnen ze bij de knrm vragen of ze een reserve boot mogen gebruiken waardoor hun 24/7 garantie wat meer gewaarborgd is

Nee, dit is niet juist. Precies die gegarandeerde 24/7 dekking is een voorwaarde om gelieerd te mogen worden. Dat is ook de reden dat RB Naarden niet "door" is maar Blaricum wel.

De meeste reddingsbrigades met een bewakingstaak, zelfs Naarden die niet genomineerd werd- hebben twee boten, die zullen niet gauw allebei tegelijk stuk gaan.

Het is niet zo aardig en doet de Reddingsposten op het ruime binnenwater geen recht te beweren dat alleen een KNRM station 24/7 kan realiseren. Reddingsbrigade Blaricum heeft zelfs enige tijd de 24/7 van het KNRM station Huizen moeten "redden" wegens personele problemen bij dat station. Ook nu kunnen ze soms niet uitvaren om die reden en vaart alleen RB Naarden uit en vult het gat.
Ja, als de gemeente jouw subsidie intrekt omdat er in de buurt een toch een KNRM station is gekomen, komt de 24/7 dekking van je brigade wel in in het geding.

Ik zeg ook niet dat Lelystad door uiteindelijk te kiezen voor een KNRM station een slechte keuze maakt, maar om het als uitgangspunt te nemen (het moet wel een KNRM station worden) vóór de onderhandelingen gestart zijn maak je je wel erg afhankelijk van één partij. Huizen wilde ook graag en heeft onderandere de "tot wrak verklaarde" Gooier (je weet wel die boot die nu in Wijdenes dienst doet)  verkocht voor één euro, die ging immers geen jaar meer mee. De helft van het station werd door de gemeente betaald, de andere helft via een renteloze lening. De subsidie van zo'n 70.000 euro per jaar op papier voor de reddingsbrigade wordt aangewend ten bate van de KNRM station Huizen.  Bovendien kent de gemeente een bedrag per jaar toe aan de KNRM als vergoedng voor het vervoer van hulpdiensten.

Zo zijn er allerlei constucties mogelijk waarbij het lijkt alsof de KNRM de gemeente geen geld kost, maar niets is minder waar. Het is alleen voor een buitenstaander door een wirwar van ondoorzichtelijke constructies niet te achterhalen hoe hoog de toegekende bedragen zijn. (oja, 6000,00 euro voor C2000 verbindingsmiddelen bijvoorbeeld).

Henk


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2010, 15:08:41
Het financiele plaatje is volledig afhankelijk van wat voor boot er komt te liggen,welke eisen stel je aan een bemanningsverblijf en met hoeveel bemanningsleden ga je dit station bemannen i.v.m. pakken en opleiding. Verder is het niet zo dom om een knrm station te willen als gemeente je krijgt een 24/7 dekking met bij een betrouwbare organisatie die zich al sinds begin 1800 heeft bewezen. Om nog terug te komen op de gelieerde stations voordat ze bij de knrm aangesloten waren konden ze niet garanderen de sar taak ook uit te voeren zeker niet als er storing was aan het vaartuig. Nu kunnen ze bij de knrm vragen of ze een reserve boot mogen gebruiken waardoor hun 24/7 garantie wat meer gewaarborgd is
Dat is een beetje simpele voorstelling van zaken ;-)

Ten eerste zijn de voorgangers van de KNRM in 1824 opgericht. Maar om dat als argument te gebruiken lijkt mij niet slim. Beter is om te kijken naar hun kwaliteiten van vandaag de dag. En de reddingsbrigades zijn ook al 80 jar bezig ;-)

Dat een brigade geen 24/7 kan garanderen omdat ze maar 1 boot hebben is ook niet altijd waar. Er zijn brigades met meerdere snelle en langzame boten die vrijwel 24/7 beschikbaar zijn. En dat 'vrijwel' is ook van toepassing op de KNRM. Ik hoor van verschillende kanten dat men daar (net als de vrijwillige brandweer) soms problemen heeft om genoeg mensen te hebben voor 24/7. Dat wil niet zeggen dat grote gebieden niet gedekt worden. Er zijn meerdere stations in de buurt en ook de reddingsbrigades doen nog steeds een duit in het zakje. En de bergers zijn ook niet te beroerd om je uit het water te vissen. Geen SAR maar ze laten je niet verzuipen ;-)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2010, 15:16:30
Huizen wilde ook graag en heeft onderandere de "tot wrak verklaarde" Gooier (je weet wel die boot die nu in Wijdenes dienst doet)  verkocht voor één euro, die ging immers geen jaar meer mee.
En dat 'wrak' gaat sindsdien al zo'n 7 jaar mee?
Maar als start kan ik het me wel voorstellen. Een wrak opknappen zal goedkoper zijn als meteen een nieuwe boot.

De helft van het station werd door de gemeente betaald, de andere helft via een renteloze lening. De subsidie van zo'n 70.000 euro per jaar op papier voor de reddingsbrigade wordt aangewend ten bate van de KNRM station Huizen.  Bovendien kent de gemeente een bedrag per jaar toe aan de KNRM als vergoedng voor het vervoer van hulpdiensten.

Zo zijn er allerlei constucties mogelijk waarbij het lijkt alsof de KNRM de gemeente geen geld kost, maar niets is minder waar. Het is alleen voor een buitenstaander door een wirwar van ondoorzichtelijke constructies niet te achterhalen hoe hoog de toegekende bedragen zijn. (oja, 6000,00 euro voor C2000 verbindingsmiddelen bijvoorbeeld).
Henk
Het lijkt wel een brigade ;-)

Maar serieus: Een gemeente die een KNRM-station wil zal waarschijnlijk faciliteren. Op zich niets op tegen als men daarmee een gewenst niveau bereikt. Wel denk ik dat een gemeente zich dat goed moet realiseren.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 18 oktober 2010, 15:22:31
(...)

Maar serieus: Een gemeente die een KNRM-station wil zal waarschijnlijk faciliteren. Op zich niets op tegen als men daarmee een gewenst niveau bereikt. Wel denk ik dat een gemeente zich dat goed moet realiseren.



http://www.knrm.nl/10Wie_wij_zijn/
Citaat
Wie wij zijn

De stichting KNRM heeft ten doel het kosteloos doen verlenen van hulp en bijstand aan hen die voor de Nederlandse Kust in gevaar verkeren of in gevaar dreigen te raken. Sinds de oprichting in 1824 heeft de KNRM er voor gekozen dit te doen als zelfstandig opererende ongesubsidieerde instelling te doen. De Raad van Toezicht adviseert en houdt toezicht op het beleid van de directie en de algemene gang van zaken bij de KNRM.

Niets mis mee dat je geld krijgt om een station op te richten op de wens van een gemeente, voor wat hoort wat. Maar pas dan wel je beginsel aan op de site.  ;) :)

Als ik dit als Lelystad zou lezen dan zou ik er vanuit gaan dat het oplossen van de gemeentelijke taak voor het redden op het water geen cent kost als de KNRM dit gaat doen...  ;) 0098


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 18 oktober 2010, 15:45:41
Waarom zou je deze taak niet bij de brandweer Lelystad kunnen wegzetten als 24/7/365 organisatie? Het is dan alleen zorgen dat je de juiste opleidingen en materiaal krijgt en de procedures van het water je eigen maakt.  :)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2010, 15:51:57
Waarom zou je deze taak niet bij de brandweer Lelystad kunnen wegzetten als 24/7/365 organisatie? Het is dan alleen zorgen dat je de juiste opleidingen en materiaal krijgt en de procedures van het water je eigen maakt.  :)

Of je rekruteerd wat geschikte mensen uit die reddingsbrigade, werft eventueel aanvullende medewerkers. Vervolgens hang je aan de reddingsbrigade een 'operationeel bedrijf' en laat die werken onder leiding van de brandweer. En dan kost het misschien het e.e.a., alleen dan heeft de gemeente ook nog wat inspraak in het geheel.