Voor op gesteld dat ik puur een fotograaf ben met een zeer beperkte kennis van inzetten; (wel geïnteresseerd hierin natuurlijk)
Ik heb de foto's en film teruggezien (was tegelijk met aankomst 1e TS TP) Op dat moment was het 01.02 uur. De rook werd toen uit het pand gestuwd vanuit ong. 2.5 boxeenheden (van de in totaal 6 aanwezige boxen) toen vanaf Om 01.13 kwamen de eerste vlammen al via de oostmuur naar buiten (richting clubhuis HA) en werd het rook verder opgestuwd richting bovenkant 3e deur van de 3e box. De brandweer heeft in de tussentijd een korte binnenverkenning gedaan bij de box waar de brandhaard waarschijnlijk zat. Om 01.25 had de brandweer al meerdere opening gemaakt verderop in het pand en is de binnenverkenning gestaakt. Kort hierop laten we zeggen een 10 min sloegen de vlammen aan zowel de bovenkant als de voorkant eruit. Zelfs de fotografen moesten dekking zoeken vanwege de enorme hitte. Nadat de voorkant en het dak over een 20 meter ingestort waren hebben ze een aantal LD stralen ingezet en de one seven stralen voor de blussing. Let hierbij wel op dat de hitte nog flink was.
De LD is toen meer richting de overgebleven 2 boxen gezet omdat hier schijnbaar (van horen en zeggen) een brandwerende muur in zou zitten. Van het verdere verloop heb ik geen informatie.
Wat betreft de Hells Angels(de omstander) die de brandweer hebben geholpen; er zitten in harlingen een paar hells angels in de offshore industrie, hun hebben ervaring hiermee en hebben daarom met 2 HD one seven stralen later het clubhuis nat gehouden en uiteindelijk ook een gedeelte van het pand geblust. (bron LC.nl)
Heb ook staan filmen; hier de link naar de betreffende film: Zeer grote brand Harlingen
Erg mooi filmpje, wat goed het eerste begin laat zien.
De rook wordt uit het pand geperst, er zit flink wat stuwing achter, en stuwing betekend hitte in het pand. wat dus betekend dat er binnen een ontwikkelde brand woedt. is ook logisch met een pand op een bedrijventerein, dat soort branden worden over het algemeen laat ontdekt, dus alle kans om flink te ontwikkelen.
Maak de deur open, schat de situatie in en vraag je als eerste af of je nog uberhaupt nog naar binnen gaat. Gezien het beeld buiten zeg ik buiten blijven. Beneden zullen ze weinig of geen hitte hebben gevoeld, de hitte zit bovenin het pand. Zet dus of het straatwaterkanon in om enige koeling te krijgen, of laat het pand openbranden.
Op het laatst in het filmpje zag ik een paar zaken die dus echt uit den boze zijn. De hells angel staat binnen het hek te blussen op hooguit een paar meter van het pand, haal die vent daar weg ongeacht of hij weet wat hij aan het doen is. Met zijn blote hoofd zal hij erg slecht delen van het pand kunnen wegkoppen. Ook de bevelvoerder daar gaf daarin een slecht voorbeeld.