Zeer grote brand (opslag/fabriek) Marconistraat - Harlingen 17-03-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (opslag/fabriek) Marconistraat - Harlingen 17-03-2012  (gelezen 10866 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
antwoorden op vragen,

als je de foto' bekijkt wordt de one seven straal later wel ingezet op zowel de hw(die overigens er dicht bij het pand staat) en het clubhuis van de hells angels.

ik denk dat dat ook de reden is dat die slang daar op die muur gespoten is en wellicht is de man die die  slang pakt een brandweerman oid.

in je rstv ben ik het helemaal met je eens, beschermend straaltje op het clubhuis en 2 torenstralen om eventueel wat blus werkzaamheden te doen en gecontroleerd laten uitbranden, apart dat mensen zo dichtbij willen zijn.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
antwoorden op vragen,

als je de foto' bekijkt wordt de one seven straal later wel ingezet op zowel de hw(die overigens er dicht bij het pand staat) en het clubhuis van de hells angels.

Alleen dat schuim wat rechtstreeks naar binnen wordt gespoten zal niets meer doen, dat verbrand gewoon ;)
De enige reden om nu One-seven in te zetten is om dat clubhuis in te pakken, aangezien dat schuim wel eventjes blijft plakken. Dan hoef je gedurende de brand alleen maar die schuimdeken te onderhouden. ;)


in je rstv ben ik het helemaal met je eens, beschermend straaltje op het clubhuis en 2 torenstralen om eventueel wat blus werkzaamheden te doen en gecontroleerd laten uitbranden, apart dat mensen zo dichtbij willen zijn.

Inderdaad, laat het pand maar openbranden zodat je er ook van bovenaf kunt inzetten en pak de rest in met het straatwaterkanon. Met de handstralen ook de naastgelegen percelen nathouden. Met dit bedenkende kun je die straal One-seven ook weer oprollen. ;D


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Twee foto's van mijn kant, zostraks gemaakt tijdens het nablussen.





Een grote collectie foto's zijn te vinden op http://www.mvm-media.nl/?p=462

Meer foto's van de later op deze dag volgen nog, omdat het terrein nog niet vrijgegeven is.
Harlingen, wereldstad! <3


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
G'avond, ik zal mezelf even kort introduceren, Stefan fotograaf voor scannernet.nl ook ik was Tp bij deze brand, veel rookontwikkeling bij aankomst eerste TS. na ong een 15 min binnenaanval gestaakt en na ong 20/25 min vlammen door het dak/zijkant. Hierna is alles flink los gegaan; Zelfs de naastgelegen hells angels hebben meegeholpen met het blussen! O0
Ik snap dat je graag je clubhuis wilt behouden, maar dit gaat me toch een tandje te ver ::)


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Tankautospuiten
02-4631 Harlingen
02-4632 Harlingen
02-4831 Franeker
02-4832 Franeker
02-5734 Witmarsum

Hoogwerkers
02-4650 Harlingen

Haakarmvoertuig + haakarmbak
02-4682 + 02-4661 Dompelpomphaakarmbak (Harlingen)

Officieren
Hoofd Officier van Dienst (Noord)
Officier van Dienst-Brandweer (Noord-West)
Regionale Commandant van Dienst

Overig
Adembescherming (Leeuwarden)
Personeel Materiaalwagen 02-4601 (Harlingen)
Harlingen, wereldstad! <3


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Tankautospuiten
02-4631 Harlingen
02-4632 Harlingen
02-4831 Franeker
02-4832 Franeker
02-5734 Witmarsum

Hoogwerkers
02-4650 Harlingen

Haakarmvoertuig + haakarmbak
02-4682 + 02-4661 Dompelpomphaakarmbak (Harlingen)

Officieren
Hoofd Officier van Dienst (Noord)
Officier van Dienst-Brandweer (Noord-West)
Regionale Commandant van Dienst

Overig
Adembescherming (Leeuwarden)
Personeel Materiaalwagen 02-4601 (Harlingen)
2 Hells Angels   098uo
Assumption is the mother of all fuck-ups


stefanpostema

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Mooie foto,s en gelukkig ook foto,s van het allereerste begin waneer de brand nog binnen zit.  O0

Rijzen meteen vragen op:

-Waarom met 1 straat One-seven de buitenzijde van het pand vol klodderen. Volstrekt zinloos, daar zul je niet direct hitte hebben. Zet dan One-seven in om dat clubhuis in te pakken. Deze straal heeft niets gedaan.

-Is er RSTV toegepast? Dan had je kunnen inzien dat dit pand al reddeloos verloren was.
De rook wordt er uit geperst zo te zien, ga je tijd gebruiken om lage druk op te bouwen. Een afweging is om met een straatwaterkanon via de kleine deur water naar binnen te hozen.

-Hoe kan het dat een omstander de straal grijpt? En wordt daar niet op ingegrepen. Dit soort branden zijn gevaarlijk ook vanwege de hoogte van het pand. Daar zul je als brandweer al voorzichtig mee moeten zijn, en dus geen buitenstaanders binnen de lijnen.

Voor op gesteld dat ik puur een fotograaf ben met een zeer beperkte kennis van inzetten; (wel geïnteresseerd hierin natuurlijk)

Ik heb de foto's en film teruggezien (was tegelijk met aankomst 1e TS TP) Op dat moment was het 01.02 uur. De rook werd toen uit het pand gestuwd vanuit ong. 2.5 boxeenheden (van de in totaal 6 aanwezige boxen) toen vanaf  Om 01.13 kwamen de eerste vlammen al via de oostmuur naar buiten (richting clubhuis HA) en werd het rook verder opgestuwd richting bovenkant 3e deur van de 3e box. De brandweer heeft in de tussentijd een korte binnenverkenning gedaan bij de box waar de brandhaard waarschijnlijk zat.  Om 01.25 had de brandweer al meerdere opening gemaakt verderop in het pand en is de binnenverkenning gestaakt. Kort hierop laten we zeggen een 10 min sloegen de vlammen aan zowel de bovenkant als de voorkant eruit. Zelfs de fotografen moesten dekking zoeken vanwege de enorme hitte. Nadat de voorkant en het dak over een 20 meter ingestort waren hebben ze een aantal LD stralen ingezet en de one seven stralen voor de blussing. Let hierbij wel op dat de hitte nog flink was.

De LD is toen meer richting de overgebleven 2 boxen gezet omdat hier schijnbaar (van horen en zeggen) een brandwerende muur in zou zitten. Van het verdere verloop heb ik geen informatie.

Wat betreft de Hells Angels(de omstander) die de brandweer hebben geholpen; er zitten in harlingen een paar hells angels in de offshore industrie, hun hebben ervaring hiermee en hebben daarom met 2 HD one seven stralen later het clubhuis nat gehouden en uiteindelijk ook een gedeelte van het pand geblust. (bron LC.nl)

Heb ook staan filmen; hier de link naar de betreffende film: Zeer grote brand Harlingen


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
ZEER GROTE BRAND : Harlingen: The day after

User: 112NWF

Video: Maurice van Miltenburg
Harlingen, wereldstad! <3


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Voor op gesteld dat ik puur een fotograaf ben met een zeer beperkte kennis van inzetten; (wel geïnteresseerd hierin natuurlijk)

Ik heb de foto's en film teruggezien (was tegelijk met aankomst 1e TS TP) Op dat moment was het 01.02 uur. De rook werd toen uit het pand gestuwd vanuit ong. 2.5 boxeenheden (van de in totaal 6 aanwezige boxen) toen vanaf  Om 01.13 kwamen de eerste vlammen al via de oostmuur naar buiten (richting clubhuis HA) en werd het rook verder opgestuwd richting bovenkant 3e deur van de 3e box. De brandweer heeft in de tussentijd een korte binnenverkenning gedaan bij de box waar de brandhaard waarschijnlijk zat.  Om 01.25 had de brandweer al meerdere opening gemaakt verderop in het pand en is de binnenverkenning gestaakt. Kort hierop laten we zeggen een 10 min sloegen de vlammen aan zowel de bovenkant als de voorkant eruit. Zelfs de fotografen moesten dekking zoeken vanwege de enorme hitte. Nadat de voorkant en het dak over een 20 meter ingestort waren hebben ze een aantal LD stralen ingezet en de one seven stralen voor de blussing. Let hierbij wel op dat de hitte nog flink was.

De LD is toen meer richting de overgebleven 2 boxen gezet omdat hier schijnbaar (van horen en zeggen) een brandwerende muur in zou zitten. Van het verdere verloop heb ik geen informatie.

Wat betreft de Hells Angels(de omstander) die de brandweer hebben geholpen; er zitten in harlingen een paar hells angels in de offshore industrie, hun hebben ervaring hiermee en hebben daarom met 2 HD one seven stralen later het clubhuis nat gehouden en uiteindelijk ook een gedeelte van het pand geblust. (bron LC.nl)

Heb ook staan filmen; hier de link naar de betreffende film: Zeer grote brand Harlingen

Erg mooi filmpje, wat goed het eerste begin laat zien.
De rook wordt uit het pand geperst, er zit flink wat stuwing achter, en stuwing betekend hitte in het pand. wat dus betekend dat er binnen een ontwikkelde brand woedt. is ook logisch met een pand op een bedrijventerein, dat soort branden worden over het algemeen laat ontdekt, dus alle kans om flink te ontwikkelen.
Maak de deur open, schat de situatie in en vraag je als eerste af of je nog uberhaupt nog naar binnen gaat. Gezien het beeld buiten zeg ik buiten blijven. Beneden zullen ze weinig of geen hitte hebben gevoeld, de hitte zit bovenin het pand. Zet dus of het straatwaterkanon in om enige koeling te krijgen, of laat het pand openbranden.

Op het laatst in het filmpje zag ik een paar zaken die dus echt uit den boze zijn. De hells angel staat binnen het hek te blussen op hooguit een paar meter van het pand, haal die vent daar weg ongeacht of hij weet wat hij aan het doen is. Met zijn blote hoofd zal hij erg slecht delen van het pand kunnen wegkoppen. Ook de bevelvoerder daar gaf daarin een slecht voorbeeld.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Ik heb met stijgende verbazing zitten kijken naar het optreden van de eerder genoemde Hells Angels. En dan vooral het uitblijven van het optreden van een bevelvoerder of OvD. Ik begrijp dat ze hun clubhuis willen beschermen, dat zou iedereen willen. maar als brandweer kun je het toch niet toestaan dat burgers met jouw materiaal een de haal gaan.

Die HA staat te blussen op een punt waar ik persoonlijk mijn eigen manschappen niet eens zou laten staan.
Op een gegeven moment zie je zowel een bevelvoerder als de OvD er op af stappen, waarbij ik er van uit ga dat ze op gaan treden tegen die persoon, maar even later staat hij er nog steeds.
Ik vraag mij af of de leidinggevenden beseffen wat de consequenties zijn als die man iets overkomt?

Deze situatie had wellicht voorkomen kunnen worden als de handstralen, ipv naar binnen, op het clubhuis ingezet waren..
Assumption is the mother of all fuck-ups