Vernieuwde opzet PHTLS

Auteur Topic: Vernieuwde opzet PHTLS  (gelezen 26006 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 31 augustus 2013, 13:17:22
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1196918 date=1377876437

De PHTLS is gelukkig inderdaad wat nederlandser vanopzet nu er gekeken is naar de nederlandse aanpak bij trauma's. Alhoewel ik het gezever over het infuus inbrengen altijd met ene korrel zout neem. Bij mij is het gelukkig nog niet voorgekomen in die 16 jaar dat ik op de ambu werk dat ik terplaatse tussen de bedrijven door er geen infuus in kreeg binnen 20 seconden. De ''rapid'' extication methode is echter zo rapide nog niet, dat mag maar liefst 3 minuten kosten.

"Tussen de bedrijven door even een infuus inbrengen binnen twintig seconden." Alsof je een appeltje schilt. Echt heel knap van jou!

Expert

helm

• Gast
Reactie #61 Gepost op: 31 augustus 2013, 13:17:39
Citaat van: hoefhaan link=msg=1197063 date=1377940627
Wat ik vreemd vind is dat je geen inzicht krijgt in je toetsresultaat. Zo kun je dus nooit leren van je eigen fouten...

Dat zie je ook bij onafhankelijke toetsing volgens een officiële kwaliteitsnorm. De toets is een zo objectief mogelijk testmoment met als uitkomst geslaagd of niet-geslaagd voor de test. Zo is leren en toetsen gescheiden van elkaar.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 31 augustus 2013, 13:47:31
Citaat van: Expert link=msg=1197095 date=1377947842
"Tussen de bedrijven door even een infuus inbrengen binnen twintig seconden." Alsof je een appeltje schilt. Echt heel knap van jou!

Expert

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik wel eens een anesthesioloog die een infuusje aan het prikken was gevraagd heb of ik eerst nog even op vakantie kon gaan.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 31 augustus 2013, 15:00:39
Citaat van: 024 link=msg=1197101 date=1377949651

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik wel eens een anesthesioloog die een infuusje aan het prikken was gevraagd heb of ik eerst nog even op vakantie kon gaan.

Precies, af en toe is het echt heel erg lastig. Ook voor een anesthesioloog! Dus als je nooit problemen hebt ervaren in het verleden, dan kan het ook betekenen dat je nog onvoldoende exposure hebt gehad.

Het op deze wijze zelfgenoegzaam etaleren van je vaardigheden voegt niets toe aan de discussie.

Expert

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 31 augustus 2013, 15:56:08
Citaat van: Expert link=msg=1197095 date=1377947842

Expert

Jahoor, en al doende leert men  :) ;)  ik vind t ook heel knap van mezelf, al zeg ik het inderdaad zelf, subjectief, maar toch, nu eens zonder een evidence based maar juist een anecdotisch subjectief eigen onderzoekje  ;) Overigens ben ik gaarne bereid om mee te doen in een longitudinaal prospectief onderzoek onder AVP-en aangaande het infuusprikken.

Vat detecteren, prikken en plakken kan best binnen 20 a 30 seconden, vooral afhankelijk van de beweeglijkheid van de patient.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 31 augustus 2013, 16:00:25
Joffry vergeet er alleen bij te vertellen dat ze meestal subcutaan lopen ;)

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 31 augustus 2013, 16:01:58
Citaat van: Expert link=msg=1197112 date=1377954039
Precies, af en toe is het echt heel erg lastig. Ook voor een anesthesioloog! Dus als je nooit problemen hebt ervaren in het verleden, dan kan het ook betekenen dat je nog onvoldoende exposure hebt gehad.

Het op deze wijze zelfgenoegzaam etaleren van je vaardigheden voegt niets toe aan de discussie.

Expert

hahaha LOL, natuurlijk heb ik wel eens problemen ervaren bij het aanprikken van een vene, maar gek genoeg nog nooit bij traumata maar juist bij frele oudere dames en heren met vaten die al bijna imploderen bij het palperen en bekijken ervan... :)

En vaardigheden etaleren? daar doe ik niet zo aan, wel wil ik graag wat nuance aanbrengen in het soms hysterischevolgehouden PHTLS-adagium 'pas in de ambulance onderweg naar het traumacentrum vene aanprikken'' van de PHTLS cursus.... en daarbij vooral aanstippend dat een rapid extrication helemaal niet zo rapid is/gaat en zelf 3 minuten tijd kost/mag kosten.
Zulk een delay is mij meer evident dan een vene aanprikken uitstellen tot je eenmaal hoog en droog na een kwartier in een ambulance zit.

Alhoewel het aanprikken van een vat in een ambulance hobbelend over de gracht voor iedere (beginnende) AVP en dergelijke ook best ene uitdaging is in het begin. :D

Een aparte topic over waar en wanneer juist wel/niet een infuus te plaatsen zou ook leuk zijn. Sommige SEH-en zijn diep teleurgesteld als een patient zonder venflon wordt binnengebracht.
En een venflon op de handrug inbrengen (niet mijn voorkeur) gebeurt toch heel vaak, met soms vervelende gevolgen zoals extravasatie, flebitis, en soms zelfs verbindweefseling tot gevolg die operatief verwijderd dient te worden... Om over blauwe venflons in de handrug waarover Gelofusine, Volufen en andere plasma-expanders lopen nog maar niet te zwijgen... :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 31 augustus 2013, 16:03:54
Citaat van: EM physician link=msg=1197119 date=1377957625
Joffry vergeet er alleen bij te vertellen dat ze meestal subcutaan lopen ;)

Ah van wie heb jij die informatie? of is dat een non evidence based uitspraakje? ;)

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 31 augustus 2013, 16:17:08
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197118 date=1377957368

Jahoor, en al doende leert men  :) ;)  ik vind t ook heel knap van mezelf, al zeg ik het inderdaad zelf, subjectief, maar toch, nu eens zonder een evidence based maar juist een anecdotisch subjectief eigen onderzoekje  ;) Overigens ben ik gaarne bereid om mee te doen in een longitudinaal prospectief onderzoek onder AVP-en aangaande het infuusprikken.

Vat detecteren, prikken en plakken kan best binnen 20 a 30 seconden, vooral afhankelijk van de beweeglijkheid van de patient.

Oh.., je wilt een wedstrijdje doen. Okay…, jij wint. Zoals ik eerder schreef, waarschijnlijk onvoldoende exposure. Geeft niks knul.

Expert.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 31 augustus 2013, 16:21:29
Citaat van: Expert link=msg=1197123 date=1377958628
Oh.., je wilt een wedstrijdje doen. Okay…, jij wint.

Expert.

Dat is natuurlijk interpretatie  ;)