Precies, af en toe is het echt heel erg lastig. Ook voor een anesthesioloog! Dus als je nooit problemen hebt ervaren in het verleden, dan kan het ook betekenen dat je nog onvoldoende exposure hebt gehad.
Het op deze wijze zelfgenoegzaam etaleren van je vaardigheden voegt niets toe aan de discussie.
Expert
hahaha LOL, natuurlijk heb ik wel eens problemen ervaren bij het aanprikken van een vene, maar gek genoeg nog nooit bij traumata maar juist bij frele oudere dames en heren met vaten die al bijna imploderen bij het palperen en bekijken ervan...
En vaardigheden etaleren? daar doe ik niet zo aan, wel wil ik graag wat nuance aanbrengen in het soms hysterischevolgehouden PHTLS-adagium 'pas in de ambulance onderweg naar het traumacentrum vene aanprikken'' van de PHTLS cursus.... en daarbij vooral aanstippend dat een rapid extrication helemaal niet zo rapid is/gaat en zelf 3 minuten tijd kost/mag kosten.
Zulk een delay is mij meer evident dan een vene aanprikken uitstellen tot je eenmaal hoog en droog na een kwartier in een ambulance zit.
Alhoewel het aanprikken van een vat in een ambulance hobbelend over de gracht voor iedere (beginnende) AVP en dergelijke ook best ene uitdaging is in het begin.
Een aparte topic over waar en wanneer juist wel/niet een infuus te plaatsen zou ook leuk zijn. Sommige SEH-en zijn diep teleurgesteld als een patient zonder venflon wordt binnengebracht.
En een venflon op de handrug inbrengen (niet mijn voorkeur) gebeurt toch heel vaak, met soms vervelende gevolgen zoals extravasatie, flebitis, en soms zelfs verbindweefseling tot gevolg die operatief verwijderd dient te worden... Om over blauwe venflons in de handrug waarover Gelofusine, Volufen en andere plasma-expanders lopen nog maar niet te zwijgen...