Vernieuwde opzet PHTLS

Auteur Topic: Vernieuwde opzet PHTLS  (gelezen 26020 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 11 april 2012, 11:20:31

Je begrijpt hopelijk vast wel wat ik bedoel. Je had je bijvoorbeeld kunnen verplaatsen in de voetsporen van een ACH en dan mogelijk een antwoord geweten op deze discussie. Van een expert mogen we dat toch verwachten. Want je geeft nog steeds geen antwoord op de discussie. Ook op die van Senseihomer niet.

Doe er wat mee.

Als ik heel eerlijk ben begrijp ik niet veel van je wat warrige verhaal. Formuleer je vraag eens duidelijk in een zin.

Expert

deleted account

• deleted
  • Junior gebruiker
  • **
  • account verwijderd
Reactie #31 Gepost op: 11 april 2012, 11:31:14
Als ik heel eerlijk ben begrijp ik niet veel van je wat warrige verhaal. Formuleer je vraag eens duidelijk in een zin.

Expert

En dat is nou de kloof tussen H-MMT , AVP, ACH, Brandweer, politie, HAP en meldkamers...en wat voor groep dan ook.
Daarom onstaan de (on)begrepenheden. Nu al.. laat staan bij een incident.
Ik kan hier ook linken aan het onderwerp de ter discussiestelling meerwaarde H-MMT. Behalve op het forum ook in het V&VN blad.
Ik heb deze discussie gestart over de PHTLS en ACH in het byzonder hierin.

In de groep PHTLS bedenkers en uitvoerders zitten ook een aantal H-MMT mensen.
Als ik deze discussie nu zie, mag ik tot de conclusie komen dat we voorlopig niet verder komen met een mogelijke oplossing.
Misschien is dit wel wat voor de vakgroep Ambulancechauffeurs van V&VN.
Zij volgen (of één ervan) deze discussie hopelijk.
this account is deleted

deleted account

• deleted
  • Junior gebruiker
  • **
  • account verwijderd
Reactie #32 Gepost op: 11 april 2012, 11:40:07
Expert ;  Formuleer je vraag eens duidelijk in een zin

Ik vind het verhaal van senseihomer een mooie omschrijving. Gezien zijn ervaringen, een brede kijk op diverse functies.
Met DAT verhaal in je achterhoofd houdend dus de vraag ;
Ik vraag me eigenlijk alleen af waarom de toets qua stof gelijk getrokken/getoetst zou moeten worden op het niveau van AVP?

bij antwoord , houd rekening met zijn verhaal.
this account is deleted

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 11 april 2012, 12:38:47

Expert ;  Formuleer je vraag eens duidelijk in een zin

Ik vind het verhaal van senseihomer een mooie omschrijving. Gezien zijn ervaringen, een brede kijk op diverse functies.
Met DAT verhaal in je achterhoofd houdend dus de vraag;

Ik vraag me eigenlijk alleen af waarom de toets qua stof gelijk getrokken/getoetst zou moeten worden op het niveau van AVP?

bij antwoord , houd rekening met zijn verhaal.

Om de eisen voor een ambulancechaufeur gelijk te stellen aan die van een ambulanceverpleegkundige lijkt mij ook wat overdreven. Daar kunnen we het snel over eens zijn.

Echter.., ik richt mijn reactie met name op een zin uit jouw expose.

Is vertraging per derfinitie slecht voor de patient? Als de handeling zinvol is en de conditie van patient dientengevolge verbeterert is die vertraging gerechtvaardigd. Je kunt je ook afvragen of er dan ook daadwerkelijk sprake is van vertraging.

Expert

Verder bezig je termen als inlevingsvermogen, respect, onbegrip en arrogantie. Het geheel hangt als los zand aan elkaar en ik vind het moeilijk om je te betrappen op een vorm van nuance. Daarbij ervaar ik je schrijfstijl als nogal gebiedend. Dat laat weinig ruimte voor een gezonde discussie.

Expert

deleted account

• deleted
  • Junior gebruiker
  • **
  • account verwijderd
Reactie #34 Gepost op: 11 april 2012, 12:53:34
Expert ,  :) Bedankt voor de reactie op dit topic.

Op dat andere ga ik niet in. Ik heb me al teveel mee laten sleuren. Past niet in dit topic.
Anders wordt het te complex  :-X
Dus ik zeg nu een halt.
Zou een ander topic (ooit) kunnen worden. Open jij hem?

Maar nogmaals bedankt voor je reactie.
this account is deleted

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #35 Gepost op: 11 april 2012, 16:06:47
Alle problemen lossen zichzelf op indien alle hulpverleners, van eerstehulpverleners (leken) tot en met de professionals en alles wat daar tussen zit, aansluiting op elkaar weten te vinden. Een klein stukje overlapping van elkaars werkgebied kan nooit kwaad om naadloos een andere groep uit de keten te kunnen assisteren om de hulpverlening soepel te laten verlopen.
Het strikt scheiden van elkaars taken levert alleen maar vertraging op en bevorderd niet de eerstehulp in het algemeen.
Taken kunnen overdragen aan anderen - die overgedragen kunnen worden - is misschien voor sommige wellicht "onacceptabel" maar wordt in een elke goed geoliede werkomgeving als normaal ervaren.
Kunnen inspringen waarnodig op voorwaarde dat men hierin opgeleid en getraind is.
Dit kan alleen met het opbrengen van wederzijds begrip, de wil om samen te werken, gedurende opleidingen, trainingen en oefeningen leren wat elkaars werkgebied zijn en wederzijds respect tonen voor het niveau waarin iemand opgeleid is.

Alleen dan ben je van het huidige en ellendige "eilandjescultuur" af waarin bepaalde groepen elkaar het levenslicht niet gunnen of andere opleidingen minderwaardig vinden.
Dat betekend dat accepteren en respecteren, iets wat ik in de praktijk bij sommige professionals weleens mis.
In algemeenheid: zolang er nog mensen rondlopen in onze hulpverleningsketens die zich ten opzichte van "anderen" niet kunnen of willen gedragen hebben we nog een lang weg te gaan.

Elke schakel in de eerstehulpverlening telt voor slachtoffers.
Begin je niet goed bij de start (meestal de leek), dan is de uitkomst slechter.
De PHTLS / ABCDE in voor elke doelgroep aangepaste vorm in alle schakels van de eerstehulpverlening (incl. leken) levert daarin een significante bijdrage.
Een volledige PHTLS cursus voor leken is wel is waar niet aan de orde voor verreweg de meeste leken EHBO-ers, maar een ABCDE gerichte eerstehulpopleiding gaat veel goed doen om de kwaliteit van de eerstehulp in het algemeen te verhogen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 11 april 2012, 17:54:31
Alle problemen lossen zichzelf op indien alle hulpverleners, van eerstehulpverleners (leken) tot en met de professionals en alles wat daar tussen zit, aansluiting op elkaar weten te vinden. Een klein stukje overlapping van elkaars werkgebied kan nooit kwaad om naadloos een andere groep uit de keten te kunnen assisteren om de hulpverlening soepel te laten verlopen.
Het strikt scheiden van elkaars taken levert alleen maar vertraging op en bevorderd niet de eerstehulp in het algemeen.
Taken kunnen overdragen aan anderen - die overgedragen kunnen worden - is misschien voor sommige wellicht "onacceptabel" maar wordt in een elke goed geoliede werkomgeving als normaal ervaren.
Kunnen inspringen waarnodig op voorwaarde dat men hierin opgeleid en getraind is.
Dit kan alleen met het opbrengen van wederzijds begrip, de wil om samen te werken, gedurende opleidingen, trainingen en oefeningen leren wat elkaars werkgebied zijn en wederzijds respect tonen voor het niveau waarin iemand opgeleid is.

Alleen dan ben je van het huidige en ellendige "eilandjescultuur" af waarin bepaalde groepen elkaar het levenslicht niet gunnen of andere opleidingen minderwaardig vinden.
Dat betekend dat accepteren en respecteren, iets wat ik in de praktijk bij sommige professionals weleens mis.
In algemeenheid: zolang er nog mensen rondlopen in onze hulpverleningsketens die zich ten opzichte van "anderen" niet kunnen of willen gedragen hebben we nog een lang weg te gaan.

Elke schakel in de eerstehulpverlening telt voor slachtoffers.
Begin je niet goed bij de start (meestal de leek), dan is de uitkomst slechter.
De PHTLS / ABCDE in voor elke doelgroep aangepaste vorm in alle schakels van de eerstehulpverlening (incl. leken) levert daarin een significante bijdrage.
Een volledige PHTLS cursus voor leken is wel is waar niet aan de orde voor verreweg de meeste leken EHBO-ers, maar een ABCDE gerichte eerstehulpopleiding gaat veel goed doen om de kwaliteit van de eerstehulp in het algemeen te verhogen.

Beste Willem waar haal jij ejewijsheid vandaan?? ervaring in ambulancezorg opgedaan?? geen idee hoe je aan die ervaringen komt die jij beschrijft maar ik herken die ervaringen en beweringen die je doet niet.
Iedere keer doe je uitspraken over taken die moeten veranderen hoewel de ''anderen'' dat ''misschien niet leuk zullen vinden''. Je beticht  ''de anderen;; ervan een eilandcultuur instand te houden terwijl je zelf daar zo hard mogelijk bezig bent om tegenstellingen te tekenen die er zo niet zijn in de praktijk. Zaken negatief voorstellen als reden om iets te willen veranderen is niet steekhoudend en opportuun.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 11 april 2012, 18:15:18
Beste Willem waar haal jij wijsheid vandaan?? ervaring in ambulancezorg opgedaan?? geen idee hoe je aan die ervaringen komt die jij beschrijft maar ik herken die ervaringen en beweringen die je doet niet.

Ik herken ze ook niet en in mijn omgeving hoor of ervaar ik deze signalen ook niet.

Zullen weer terug gaan naar het onderwerp, zonder hele verhalen neer te tikken die eigenlijk niets met het topiconderwerp te maken hebben?  O0

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #38 Gepost op: 11 april 2012, 19:31:06
Je hoeft niet per definitie een avpk of ach te zijn om te weten wat er zo al leeft in en rondom de ambulance sector.
Als je er open voor staat zijn allerlei meervoudige informatiebronnen net zo effectief om te weten wat er zich zo landelijk en lokaal afspeelt in de ambulancesector.

"Zaken negatief voorstellen als reden om iets te willen veranderen is niet steekhoudend en opportuun."
Dat draai ik om!
Zaken positief voorstellen als reden om niet te willen veranderen is niet steekhoudend en opportuun.

Er wordt in het begin van dit topic iets geroepen over het PHTLS. Over mogelijk veranderen of over mogelijk aanpassen.
Zoiets gaat natuurlijk zijn eigen leven gaan leiden DAT er iets veranderd is of gaat worden. Ongefundeerd.
Voor mij is dat net als anderen nog een groot vraagteken of de V&VN ambulancezorg (de Nederlandse licentiehouder van het PHTLS samen met de Nederlandse Vereniging van Traumatologie) dit wel gaat doen.
Zij dienen zich ook aan de opleidingsreglementen en eisen te houden van de PHTLS organisatie om cursisten in het respectievelijke niveau op te leiden en te certificeren volgens PHTLS standards.

Dat het PHTLS in verschillende niveaus gegeven kan worden blijkt wel uit bijvoorbeeld de pagina van de amerikaanse website van het PHTLS http://www.naemt.org/education/PHTLS/TraumaFirstResponse.aspx.
Van (trauma) first responders tot paramedics worden cursussen verzorgd door de PHTLS organisatie aan allerlei personen al dan wel of niet werkzaam in de ambulance sector.
PHTLS is dus niet uitsluitend voor medisch personeel, en dus ook toegankelijk voor niet-medisch personeel.
Dat wij over PHTLS in Nederland weer anders denken dat het alleen voorbehouden is aan de ambulancezorg is typisch weer een Nederlands ding.

De politieke wil om de ambulance sector te veranderen staat echt voor de deur.
Je ziet en voelt het aankomen en probeert je steentje bij te dragen, of je stopt dit gegeven gewoon ergens weg en reageert pas (boos) als het doorgevoerd wordt.
Je kan maar beter mentaal voorbereid zijn op - in sommige ogen uit de ambulance sector het allerergste scenario - de instroom van "onconventioneel opgeleiden" in de ambulancezorg met al dan wel of niet aangepaste (PHTLS) opleidingen in verschillende niveaus.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

deleted account

• deleted
  • Junior gebruiker
  • **
  • account verwijderd
Reactie #39 Gepost op: 11 april 2012, 19:40:19
Willem D. ; Er wordt in het begin van dit topic iets geroepen over het PHTLS. Over mogelijk veranderen of over mogelijk aanpassen.  :D

Lekker opgelet, Willem!

Willem D. ; Zoiets gaat natuurlijk zijn eigen leven gaan leiden DAT er iets veranderd is of gaat worden.

Dat heb je ervan met dat schieten in de mist van je.

Ik zal de topic discussie nog maar een keer herhalen, want je schijnt het niet te begrijpen.... Gewoon Jip & Janneke.
Dit is wat er als eerste staat ;
Sinds een maand plus/minus is de PHTLS veranderd.
Graag zou ik jullie reacties willen horen over wat jullie ervaringen hiermee zijn. Met name de theorie en de toetsingsmomenten.
Ben benieuwd naar reacties van AVP en ACH. Met name de ACH's !!!

98uiye  98uiye  98uiye  98uiye  98uiye  98uiye  98uiye  98uiye  98uiye  98uiye  98uiye  98uiye
this account is deleted