Maskerballon en o2-cilinder

Auteur Topic: Maskerballon en o2-cilinder  (gelezen 14355 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Gepost op: 20 maart 2012, 15:06:22
Hallo allemaal,

Een vraag: Het is toch niet altijd nodig om een O2-cilinder op een ballon aan te sluiten voor maskerballonbeademing?

Grtz,

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2012, 15:53:53
Nee.
Arts  www.alphalog.nl

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2012, 17:12:33
Dankjewel! Ik vroeg het me af, omdat het in mijn SIGMA-handboek stond, dat wanneer er een maskerballonbeademing uitgevoerd zou worden, er een zuurstofcilinder aanwezig moest zijn om op de ballon aan te sluiten...

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2012, 17:30:28
De 'Ambu' ballonnen zuigen als ze geen zuurstof krijgen buitenlucht aan zodat ze zich altijd vullen. Als er zuurstof op aangesloten zit, vullen ze zich (vanuit het reservoir) met zuurstof.
Overigens is het maar de vraag of het zo'n goed idee is om met 100% zuurstof te beademen. Veel onderzoek is er niet gedaan, maar de onderzoeken die er zijn tonen aan dat patienten die met 100% zuurstof beademd worden het aanzienlijk slechter doen dan waar een saturatie van 96-98% wordt nagestreefd (en de zuurstof dus getitreerd is).
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2012, 09:33:29
Hallo allemaal,

Een vraag: Het is toch niet altijd nodig om een O2-cilinder op een ballon aan te sluiten voor maskerballonbeademing?

Grtz,

Het antwoord ligt wat genuanceerder, maar eenvoudig uitgelegd komt het op het volgende neer.

We hebben het dus primair over een reanimatie, en een niet zelfstandige ademde patiënt.

• Bij reguliere mond op mond of mond op pocket masker beademing geef je iemand ongeveer 14 tot 16 procent zuurstof.
  • Bij een beademingsballon op een masker zonder zuurstof beadem je met omgevingslucht (zeg maar voor het gemak 21% zuurstof, mits correct gebruikt. (onbeperkte voorraad zeg maar)
  • Bij een beademings masker met een zuurstof aansluiting aangesloten op een freeflow aansluiting op 15liter per minuut geef je 35 tot 40% zuurstof, maximale duur is 26 minuten met een 2 liter fles
  • Bij een beademingsballon op een masker met zuurstof aangesloten op een freeflow aansluiting op 15liter per minuut geef je 90 tot 98% zuurstof, maximale duur is 26 minuten met een 2 liter fles; daarna word het weer omgevingslucht.
  • Bij een beademingsballon op een masker met zuurstof aangesloten via demand systeem geef je 90 tot 98% zuurstof, maximale duur is 50 minuten met een 2 liter fles; daarna word het weer omgevingslucht.
  • Bij een MTV op een masker met zuurstof geef je 90 tot 98% zuurstof, maximale duur is 50 minuten met een 2 liter fles; daarna word het weer beademen met pocketmasker 14-16 procent.
Overigens is het maar de vraag of het zo'n goed idee is om met 100% zuurstof te beademen. Veel onderzoek is er niet gedaan, maar de onderzoeken die er zijn tonen aan dat patienten die met 100% zuurstof beademd worden het aanzienlijk slechter doen dan waar een saturatie van 96-98% wordt nagestreefd (en de zuurstof dus getitreerd is).

Tja, er is een enkel statistisch onderzoek, die dat beweert, en het bewijs matige gehalte van dat onderzoek is erg beperkt.

We hebben het over reanimatie hoe wil je het zuurstof gaan titreren bij beademen.  Ga je andere gassen in de longen sturen ?  Bij mijn weten kan titreren alleen maar bij slachtoffers die zelfstandig ademen.
De ambulancesector heeft dat wetenschappelijke artikel ook niet overgenomen in haar protocollen.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2012, 17:39:56
Ha Peter, niemand had het over een reanimatie tot jij er over begon :)
Sec op alleen de vraag: Moet er o2 gebruikt worden bij een ambuballon heb ik een antwoord gegeven: Nee, dat hoeft niet (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Watersset).
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2012, 18:01:18
Ha Peter, niemand had het over een reanimatie tot jij er over begon :)
Sec op alleen de vraag: Moet er o2 gebruikt worden bij een ambuballon heb ik een antwoord gegeven: Nee, dat hoeft niet (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Watersset).

Hebben we niet afgesproken dat we als een patiënt niet ademt, dat we dan gaan reanimeren.  En als een patiënt wel zelfstandig ademt heb je geen beademingsballon nodig ?  Of zie ik een toepassing van een beademingsballon over het hoofd. ?

Een water-set is voor bevochtiging van inademingsgassen, word dat ergens in de acute fase gebruikt ?

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2012, 19:25:22

Tja, er is een enkel statistisch onderzoek, die dat beweert, en het bewijs matige gehalte van dat onderzoek is erg beperkt.

We hebben het over reanimatie hoe wil je het zuurstof gaan titreren bij beademen.  Ga je andere gassen in de longen sturen ?  Bij mijn weten kan titreren alleen maar bij slachtoffers die zelfstandig ademen.
De ambulancesector heeft dat wetenschappelijke artikel ook niet overgenomen in haar protocollen.

Al het wetenschappelijk onderzoek dat er verricht wordt is statistisch, je spreekt altijd over een kans dat een waarde voorkomt.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2012, 20:13:56
Hebben we niet afgesproken dat we als een patiënt niet ademt, dat we dan gaan reanimeren.  En als een patiënt wel zelfstandig ademt heb je geen beademingsballon nodig ?  Of zie ik een toepassing van een beademingsballon over het hoofd. ?

Een water-set is voor bevochtiging van inademingsgassen, word dat ergens in de acute fase gebruikt ?

Er zijn vele indicaties voor het beademen van een patient/slachtoffer, met als belangrijkste reden dat een patient of helemaal niet meer ademt, of te weinig. Een circulatiestilstand kan een oorzaak zijn, maar dat hoeft niet. Een neurotrauma, GHB/alcohol intox, medicatie (opiaten), CO2-stapelingscoma... Allemaal omstandigheden waarbij er te weinig geademd wordt en ondersteuning met bijvoorbeeld een ambu-ballon uitkomst kan bieden.

De Waters-set (eigennaam, Waters) is een ander type beademingsset waarbij een continue hoge flow (ca. 12-15 liter) nodig is. Beetje zonde van de gassen, maar je voelt wel heel mooi wat je met je beademing doet. Beter dan bij een ambu ballon.
Plaatje:
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2012, 20:27:25
Al het wetenschappelijk onderzoek dat er verricht wordt is statistisch, je spreekt altijd over een kans dat een waarde voorkomt.

Je hebt helemaal gelijk. echter je begrijpt vast wel de kritieken op sommige onderzoeken.  

Citaat
CIJFERS LIEGEN NIET
LEUGENS, GROVE LEUGENS EN ANDERE STATISTIEKEN
Cijfers mogen dan misschien niet liegen, ze spreken ook slechts zelden de waarheid

Lees even :
http://www.cijfers.net/citaten.html
http://www.cijfers.net/statistiek.html

Definities worden vaak te beperkt geformuleerd,
In het geval van het onderzoek en gaat men er aan voorbij dat misschien nog wel meer factoren zijn, die niet genoemd worden, maar wel bepalend zijn voor de overlevingskans van het reanimatie slachtoffer.
de volgende voorbeelden die niet genoemd worden :
  • de toedieningsmethode maar even voor gemak buiten beeld gehouden.  
  • de wijze waarop de airway word vrijgehouden,
  • Zijn er complicaties in de airway (tube zit niet goed) niet word vermeld,
  • Hoelang duurde het voor dat er begonnen was met BLS.
  • Hoe vaak was er sprake van VF
  • Hoe vaak was er andere complicerende factoren

Er worden dus appels en peren vergeleken en de gegevens verzamelingen waar domweg te klein en te veel vervuild om relevant te zijn.

Er zijn vele indicaties voor het beademen van een patient/slachtoffer, met als belangrijkste reden dat een patient of helemaal niet meer ademt, of te weinig. Een circulatiestilstand kan een oorzaak zijn, maar dat hoeft niet. Een neurotrauma, GHB/alcohol intox, medicatie (opiaten), CO2-stapelingscoma... Allemaal omstandigheden waarbij er te weinig geademd wordt en ondersteuning met bijvoorbeeld een ambu-ballon uitkomst kan bieden.
Eens

De Waters-set (eigennaam, Waters) is een ander type beademingsset waarbij een continue hoge flow (ca. 12-15 liter) nodig is. Beetje zonde van de gassen, maar je voelt wel heel mooi wat je met je beademing doet. Beter dan bij een ambu ballon.
Plaatje:

Dat is een andere Water-set die ik voor ogen had,  Grijns. Ik wist niet dat deze "Waters-Set" werden genoemd. weer wat geleerd.   Ik denk niet dat deze sets heel bruikbaar zijn in de acute ambulancezorg..