Inzet aanvalsploeg (111 en 112) met WBC

Auteur Topic: Inzet aanvalsploeg (111 en 112) met WBC  (gelezen 3509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Chefke

• Hoofdbrandwacht/chauffeur pompbediender
  • Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 20 maart 2012, 17:19:03
Hallo mede hulpverleners en forumbezoekers,

Ik wou graag jullie mening over het volgende.. Bij het korps waar ik zit hadden we een paar weken terug bij
een oefening op de looptechnieken een discussie wat handig is qua takenverdeling van de aanvalsploeg.

Ik bedoel hiermee:
Nummer 1 draagt de warmtebeeldcamera en nummer 2 de HD
of
Nummer 1 draagt de HD en nummer 2 de warmtebeeldcamera
of
Nummer 1 draagt niks en nummer 2 heeft zowel de warmtebeeldcamera

Uiteraard hebben we ook ademlucht mee en elk een portofoon bij ons.
Mijn mening is dat nummer 1 de WBC draagt zodat hij/zij (zo nu en dan) de ruimte kan scannen en de
tast arm over heeft en dat nummer 2 de HD over zijn schouder draagt. Daar was een deel het mee eens
en een deel weer niet en die gaf dus ander mogelijkheden welke hierboven beschreven staan.
Ik denk laat ik hier eens een bericht plaatsen om te peilen hoe jullie dit binnen jullie korps doen!
Hoe wordt het je overigens op de brandwacht opleiding geleerd? Is voor mij alweer 10 jaar geleden!

Hoe doen jullie dit binnen jullie korps? Graag jullie mening hierover!

Chefke

www.brandweerharlingen.nl www.112fryslan.nl  www.regionoordwestfryslan.nl www.harlingen-online.nl Twitter: @brwharlingen

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2012, 18:37:42
Wat wij doen is dat nr 111 de warmtebeeldcamera heeft, en 112 de HD-straal mee neemt. Nr111 loopt voorop, en heeft dus ook ruim zicht naar voren toe en opzij. Dat zal dus automatisch betekenen dat nr112 de HDstraal mee neemt en daar heeft 112 al de handen vol aan. Nr112 zal dus ook de straalpijpvoering doen.
2 maanden geleden hadden wij een binnenbrand, waar we de warmtebeeldcamera als aanvalsploeg hebben meegenomen. Mijn maat had de warmtebeeldcamera bij zich, en ik heb de HDstraal meegevoert. Nadat we de vuurhaard gevonden hadden, heb ik de boel afgeblust, maar hebben we ook  via de warmtebeeldcamera de verborgen vuurresten geblust aangezien we totaal geen hand voor ogen hadden door de zeer dichte rook. ;)

Het is even wennen om ook nog eens een warmtebeeldcamera mee te nemen, maar als hulpmiddel werkt hij perfect. En geeft hij een goed beeld in zeer dichte rook waar nog vuurhaarden zitten of waar slachtoffers zich bevinden. Wat dat betreft een goed gereedschap voor een aanvalsploeg, omdat zij dan sneller hun weg naar binnen zullen vinden. Maar tast zelf ook je aanvalsweg af zodat je weet hoe je naar binnen bent gegaan, ga nooit in blind vertrouwen af op je camera. Als hij onverhoopt uitvalt heb je echt een probleem, de enige mazzel die je dan zou kunnen hebben is dat je je HDstraal bij je hebt zodat je aan de straal weer naar buiten kunt. Maar zelf weten hoe je terugweg is is beter. ;)

Chefke

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2012, 19:07:28
Peter, bedankt voor je reactie. Nummer 112 kan dan inderdaad ook naar mijn mening de HD bedienen.
Fout die idd vaak wordt gemaakt met de warmtebeeldcamera is dat er alleen maar op de camera wordt gelopen en dat is niet de bedoeling!

Ben benieuwd naar de mening van anderen!
www.brandweerharlingen.nl www.112fryslan.nl  www.regionoordwestfryslan.nl www.harlingen-online.nl Twitter: @brwharlingen

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2012, 19:56:50
bij ons 111 de wbc, en portoverkeer.
112 hd en zaklamp om te scannen bij deuren.
Allebei goed verdeeld en na meerdere oefeningen hiermee snel en handelbaar werken.
In de opleiding werd je geleerd 111 en 113 harde delen, 112 een 114 zachte delen.
Ik denk dat je als korps jezelf dingen moet gaan aanleren wat jezelf als prettig ervaart.
En heel goed om op te letten bij de wbc is spiegels en glas en water zie je niet.
Wij gebruiken hem ook bij ongevallen snel scannen in de directe omgeving om eventuele (vergeten) gemiste gewonden te kunnen vinden.
Test wees uit dat bij gemiddeld weer de stoel nog wel 10 tot 15 min. warmte bevat.

knight

• Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2012, 20:43:01
Wij draaien elk jaar wedstrijden en oefenen hier ook regelmatig voor.
Wij hebben het zo afgesproken: 111 heeft de wbc en de 112 de HD dit werkt voor ons het beste.
Zeker in combinatie met de nieuwe deur procedure. 112 is dan de straalpijp voerder hierop kan de 111 na het poeieren een snele scan maken en door verkennen. Ook vinden wij het makelijker met lopen de 112 hoeft dan niet steeds rekening te houden met de slang die altijd voor hem langs loopt.
Ook de communicatie gaat bij ons via de 111 en de 113. de 112 en de 114 hebben wel een porto maar alleen om het berivhten verkeer mee te krijgen.
En uiteraard voor bij een noodgeval.
Dit werkt voor ons het beste maar ja meningen verschillen.... ;)

De wbc wordt vaak verkeerd gebruikt daar moet een ieder voor waken. Veel gaan lopen op de wbc en vertrouwen hier op!
Niet doen! Maak een snele scan en daarna gewoon wat je is geleerd kijken luisteren en voelen.
Verder is het een prachtig hulpmiddel.

RoyHWRM841

• Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 8 april 2012, 14:53:17
Ik kan hier natuurlijk heel verkeerd op kijken, Maar je HD is je wapen in een brandend pand,
Wat nu als de 112 de HD hebt en er komt een vlamfront in eens op je af.. waarbij je jezelf moet afschermen met een water scherm of er gebeurd wat anders,
Dan lijkt mij behoorlijk vervelend als de 111 dan eerst nog naar achter moet of 112 naar voren om dan pas afschermen.

naar mijn mening

111 HD--->112 WBC (porto laat ik er even buiten want 111 en 112 kennen porto hebben daar is niks mee)

Kom je ruimte binnen pakt 112 WBC je scant de ruimte en gaat weer verder zo als je geleerd is :)

Mij is altijd geleerd, Je HD is je wapen in een brandend pand,

maar kan het verkeerd zien maar wij houden in korps altijd de 111 met de HD 112 WBC

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 8 april 2012, 16:34:13
Ik kan hier natuurlijk heel verkeerd op kijken, Maar je HD is je wapen in een brandend pand,
Wat nu als de 112 de HD hebt en er komt een vlamfront in eens op je af.. waarbij je jezelf moet afschermen met een water scherm of er gebeurd wat anders,
Dan lijkt mij behoorlijk vervelend als de 111 dan eerst nog naar achter moet of 112 naar voren om dan pas afschermen.

naar mijn mening

111 HD--->112 WBC (porto laat ik er even buiten want 111 en 112 kennen porto hebben daar is niks mee)

Kom je ruimte binnen pakt 112 WBC je scant de ruimte en gaat weer verder zo als je geleerd is :)

Mij is altijd geleerd, Je HD is je wapen in een brandend pand,

maar kan het verkeerd zien maar wij houden in korps altijd de 111 met de HD 112 WBC
De nrs 111 en 112 werken vlak bij elkaar, als daar een halve meter tussen zit is dat veel. De praktijk is dat het niets uitmaakt wie de HD mee neemt, als hij maar mee gaat. Maar dat de 111 wel ruimer zicht heeft in de ruimte, en dus makkelijker EN sneller de ruimte kan afscannen met de Camera, de 112 moet toch dan weer langs de 111 om naar voren te kijken.
Kortom, het maakt niet zo erg veel uit wie wat doet en mee neemt. ;)

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 8 april 2012, 20:22:45
111 heeft de HD. 112 heeft de WBC. Mocht er slang aangevoerd worden kan dit gewoon door de 112 gedaan worden zonder dat er wat overgeven hoeft te worden of dat de 111 geen straal heeft om zich te beschermen.

de WBC hoeft alleen gebruikt te worden bij het betreden van een ruimte in de ruimte moet je denken aan loop techniek en je zintuigen kunnen je waarschuwen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Chefke

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 10 april 2012, 14:43:11
Er zijn zoals ik lees meerdere mogelijkheden... Dan blijf ik dus bij mijn eigen idee van 111 WBC en 112 HD... Tegenwoordig heeft bij ons
iedere manschap een porto dus is maar net wie wat kwijt wil die hem bedient.

Bedankt voor de reacties!

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 11 april 2012, 10:06:25
ben ook van mening 111 de straal en 112 de wbc... de 112 kan dan af en toe de kamers checken terwijl 111 voorop loopt.